[Annons] Resultat undersökning – 84 procent väljer Österrike

. Ett röd/grönt styre hade satsat fullt på förnybart el, som hade ledd till betydligt högre kapacitet än man ser idag och då färre problem.
Och det är det som är ”återvändsgränden” som leder till instabila och höga elpriser och ekonomisk tillbakagång.
Och där upphör också din och min gemensamma syn på det hela.

För ett land som inte har stora tillgångar till vattenkraft gäller valet: Kärnkraft eller fossilkraft?
Vill man inte ha något av det så får man ekonomisk tillbakagång.

Och det är det som är ”återvändsgränden” som leder till instabila och höga elpriser och ekonomisk tillbakagång.
Och där upphör också din och min gemensamma syn på det hela.

För ett land som inte har stora tillgångar till vattenkraft gäller valet: Kärnkraft eller fossilkraft?
Vill man inte ha något av det så får man ekonomisk tillbakagång.
Eftersom jag bara läst inlägg på ett skidforum av dig "pistecarver" känner jag inte till ditt syn på det hela. Så jag vet inte hur mycket gemensamt syn vi har.
Det absolut viktigaste är att man är konsekvent i det man gör. Vill man satsa på fossilfritt måste man satsa på det. Men man kan inte går med på att stänga ner kärnkraft och sen blockera utbyggnad ab alternativen = sol och vind. Men det är precis det som fdp+CDU gjorde, det var de som beslöt (eller stödjande beslutet i fdp fallet) att gå ur kärnkraften. Men sen blockerar man utbyggnad av vind och solkraft. Hur man tänkt där vet inte jag. Men jag vet att ol man vill satsa på förnybart måste man bygga vind och solkraftverk. Annars så blir det inget. Logisk nog.

Eftersom jag bara läst inlägg på ett skidforum av dig "pistecarver" känner jag inte till ditt syn på det hela. Så jag vet inte hur mycket gemensamt syn vi har.
Det absolut viktigaste är att man är konsekvent i det man gör. Vill man satsa på fossilfritt måste man satsa på det. Men man kan inte går med på att stänga ner kärnkraft och sen blockera utbyggnad ab alternativen = sol och vind. Men det är precis det som fdp+CDU gjorde, det var de som beslöt (eller stödjande beslutet i fdp fallet) att gå ur kärnkraften. Men sen blockerar man utbyggnad av vind och solkraft. Hur man tänkt där vet inte jag. Men jag vet att ol man vill satsa på förnybart måste man bygga vind och solkraftverk. Annars så blir det inget. Logisk nog.
Du har fortfarande inte fattat hur det hänger ihop, och du förklarar det aldrig heller eftersom det inte går att få ihop den ekvationen. Enbart förnybart utan en mycket stor andel vattenkraft som bas kommer aldrig att fungera av den enkla anledningen att varken tillgång, stabilitet eller rätt pris kan tillgodoses.
Det här stämmer inte med din ”bibel” men så ser verkligheten ut (jag hade också önskat att det gått att göra som du vill).
Om du anser att det jag skrev ovan är sakligt felaktigt, så får du anta utmaningen att verkligen konkret förklara varför.

Tysklands energipolitik har lett till höga och instabila elpriser, och då eldar de ändå fortfarande mycket fossilkraft! Utan den fungerar det inte överhuvudtaget.

Prova att räkna på hur stålföretag eller bilindustriföretag ska klara lönsamheten med ett elpris på 4 kr/kWh när man konkurrerar globalt med företag som betalar bråkdelen av det för energin.
Prova att applicera sådana elpriser på vanliga svenska familjevillor. Hur klarar tyskarna av att värma sina bostäder? Jo, de eldar en massa billig gas.

Du har fortfarande inte fattat hur det hänger ihop, och du förklarar det aldrig heller eftersom det inte går att få ihop den ekvationen. Enbart förnybart utan en mycket stor andel vattenkraft som bas kommer aldrig att fungera av den enkla anledningen att varken tillgång, stabilitet eller rätt pris kan tillgodoses.
Det här stämmer inte med din ”bibel” men så ser verkligheten ut (jag hade också önskat att det gått att göra som du vill).
Om du anser att det jag skrev ovan är sakligt felaktigt, så får du anta utmaningen att verkligen konkret förklara varför.

Tysklands energipolitik har lett till höga och instabila elpriser, och då eldar de ändå fortfarande mycket fossilkraft! Utan den fungerar det inte överhuvudtaget.

Prova att räkna på hur stålföretag eller bilindustriföretag ska klara lönsamheten med ett elpris på 4 kr/kWh när man konkurrerar globalt med företag som betalar bråkdelen av det för energin.
Prova att applicera sådana elpriser på vanliga svenska familjevillor. Hur klarar tyskarna av att värma sina bostäder? Jo, de eldar en massa billig gas.
Nä, jag skrev inte att du skrev nåt fel...
Det finns pumpkraftverk. Både i Tyskland och tex i Sverige som ör ett utmärkt sätt att jämna ut skillnader i el produktion och lagra energi. Finns/fanns planer på att bygga fler, som blev blockerat pga, ja, ingen aning varför.
Jag har ingen bibel, som du påstår. Men jag kan se olika vägar och kan fattar att de flesta vägar bara funkar om man verkligen jobbar målmedveten. Och det gäller det mesta. Att fatta ett beslut men sen inte går hela vägen blir dåligt.
I tysklan finns en hel del gasbärme, ja. Men även centralvärme och värmepumpar. Ganska svår, småskaligt system. Jag vet inte varför du är så mycket mot Tyskland, men du har säkert dina anledningar. Men försöka acceptera att det i själva verkligheten inte är så mörkt där. Inte för företag eller för de som bor där.
Och jag vet inte vem du tror du är att du kan hoppa på mig med " du har fortfarande inte fattat" när jag försöker (igen) föra en vänlig dialog. Och inte ens framföra åsikter, bara berättar hur man kom dit man är i Tyskland. Mh. Nåt verkar vara svårt för dig där.

Senast ändrad:
Byggde inte Österrike ett kärnkraftverk som aldrig togs i drift pga att folket röstade emot det? Samtidigt så har flera grannländer kärnkraftverk nära gränserna, så de är inte direkt skyddade mot olyckor ändå.

Byggde inte Österrike ett kärnkraftverk som aldrig togs i drift pga att folket röstade emot det? Samtidigt så har flera grannländer kärnkraftverk nära gränserna, så de är inte direkt skyddade mot olyckor ändå.
Så är det.
Det finns en ofärdig kärnkraftsruin vid Donau strax utanför Wien.
Syns på den här bilden som jag hade med som bildgåta för ett litet tag sedan.
1732873870287.jpeg

T ex så har Frankrike ett kärnkraftverk i Fessenheim vid Rhen alldeles intill tyska gränsen, och det brukar ju blåsa från väster så….

Så är det.
Det finns en ofärdig kärnkraftsruin vid Donau strax utanför Wien.
Syns på den här bilden som jag hade med som bildgåta för ett litet tag sedan.
Visa bilaga 35338
Det var ett stående skämt bland österrikarna, tillsammans med det faktum att man byggde en stor Formel1-bana med tillhörande arena för att sen bli av med loppet (nu kör man dock igen!).

Är det någon som läst undersökningen ännu?

Det är inte 84% som helst åker till Österrike, det är 84% av svarande som valt Österrike som ett av flera alternativ om de skulle åka till Alperna.

Tror att många som svarat heller skulle åka till Frankrike, Schweiz eller Italien, men Österrike finns som ett alternativ för de flesta.

Fler har dessutom bokat skidresa inom Sverige än de som bokat resa till Alperna, så uppenbarligen reser vi mest inom Sverige.

Är det någon som läst undersökningen ännu?

Det är inte 84% som helst åker till Österrike, det är 84% av svarande som valt Österrike som ett av flera alternativ om de skulle åka till Alperna.

Tror att många som svarat heller skulle åka till Frankrike, Schweiz eller Italien, men Österrike finns som ett alternativ för de flesta.

Fler har dessutom bokat skidresa inom Sverige än de som bokat resa till Alperna, så uppenbarligen reser vi mest inom Sverige.
Oavsett vad undersökningen egentligen säger så är det alltså en undersökning gjord av Visit Austria, i en betald annons av Visit Austria. Den har alltså ungefär lika mycket relevans för verkligheten som en valundersökning gjord av Socialdemokraterna på deras egen valvaka. Vi tar den inte på allvar. Därför handlar tråden om allt annat än undersökningen.

Finns det några siffror på hur det ser ut när det gäller det?

Jag läste en undersökning gjord av Ticket på vart folk vill åka, och det är betydligt fler som vill åka utomlands än till fjällen, speciellt yngre resenärer. Hur resandet sedan fördelar sig vet jag inte. En traditionell alpvecka för en barnfamilj går idag på mer än 50’-60’ så det är nog färre nu än för några år sedan som har råd med det.

Tror ni tågen går på grön el i Tyskland idag?
Det beror väl på hur mycket kärnkraftsel och vattenkraftsel de lyckas ”stjäla” från Frankrike och Sverige.

Men en inte alltför vågad gissning är nog att det puffar rätt så mycket rök ur brunkols kraftverken idag.🏭

Bl a härifrån, RWE Grevenbroich-Neurath, Tysklands största brunkols kraftverk:
1733998189793.png

Tillbaka
Topp