[Annons] Riksgränsen och Björkliden – fantastisk skidåkning och genuin fjällkultur

Redaktionen

Aktiv medlem
[Annons] Riksgränsen och Björkliden – fantastisk skidåkning och genuin fjällkultur
Lakatajakko-1000x667.jpg

Drömmer du om en riktig fjällupplevelse? Riksgränsen och Björkliden är en destination norr om Polcirkeln som kombinerar storslagen natur, fantastisk skidåkning och genuin fjällkultur.

Läs hela artikeln:

Dessutom verkar Riksgränsen för tillfället ha mest snö bland skidorterna i Fjällen :) Någon som har en aktuell rapport eller några bilder att dela?

Vi har haft en dålig vinter sedan mellandagarna. Är väll inne på 5-6 riktigt svåra blidan sedan mellandagarna. Så där vi hade bra med snö innan dom. Ligger det bra mycket. Men alla stenhällar å sånt. Fick sjukt mycket stryk. I alla regn och värme.
Det har börjar ordna upp sig med snö. Dom senaste veckorna.
Men finns en risk kan bli en kort vårvinter. Om det inte fortsätter snöa. Som det gör nu.
Då tjälen och många jokkar är dåligt eller inte alls frysta.

Vi har haft en dålig vinter sedan mellandagarna. Är väll inne på 5-6 riktigt svåra blidan sedan mellandagarna. Så där vi hade bra med snö innan dom. Ligger det bra mycket. Men alla stenhällar å sånt. Fick sjukt mycket stryk. I alla regn och värme.
Det har börjar ordna upp sig med snö. Dom senaste veckorna.
Men finns en risk kan bli en kort vårvinter. Om det inte fortsätter snöa. Som det gör nu.
Då tjälen och många jokkar är dåligt eller inte alls frysta.
Tack för uppdateringen, då hoppas vi på fortsatt snöande och kyla framöver!

Lakatajakko-1000x667.jpg

Drömmer du om en riktig fjällupplevelse? Riksgränsen och Björkliden är en destination norr om Polcirkeln som kombinerar storslagen natur, fantastisk skidåkning och genuin fjällkultur.

Läs hela artikeln:
Vi är några som ska gå följande tur om tre veckor: Nikkaluokta-Vistas- Nallo-Kaitumjaure-Teusajaure-Vakkotavare. Är det någon som vet om statusen på den leden eller var jag kan kolla det? Börjar bli lite orolig för snötillgången.

Vi är några som ska gå följande tur om tre veckor: Nikkaluokta-Vistas- Nallo-Kaitumjaure-Teusajaure-Vakkotavare. Är det någon som vet om statusen på den leden eller var jag kan kolla det? Börjar bli lite orolig för snötillgången.
Utsidan vore väl ett bra ställe, men är någon ute lär de inte checka in där:
Men ge inte upp bara för att de har barmark i Jämtland.

Jag försökte mig på att söka på instagram och trots alla annonser, köpta flöden och att man inte kan se datum på reels så kan man faktiskt om man söker och väljer platser sortera de efter de senaste inläggen. (de tar nog bort platsdata snart)

Iaf så verkar https://lavinprognoser.se vara ute i de områdena så följ dom på instagram och ta kanske kontakt om du undrar om vattendrag och liknande.

Dom har handskotta för å få en led där nere

Det är nog ingen fara om ni ska gå på turskidor. Det har rapporterats blåis och dåligt skoterfäste (lite snö), så lite halkigt kan det vara. Och behov att kryssa mellan stenar. Men det är ju kallt nu, så ska inte vara någon risk för öppna vattendrag eller så.
Men som @pacc skriver så går det ju att höra sig för med andra källor. STF Kebnekaise & Abisko Fjällstation kan garanterat ge en dagsfärsk bild :)
EDIT: även om snöläget kan skifta ordentligt mellan dalgångar, så kan man ju titta in på Abiskos webbkamera också, inte minst för trevliga snapshots av norrskenet ;) https://auroraskystation.se/live/

Senast ändrad:
Utsidan vore väl ett bra ställe, men är någon ute lär de inte checka in där:
Men ge inte upp bara för att de har barmark i Jämtland.

Jag försökte mig på att söka på instagram och trots alla annonser, köpta flöden och att man inte kan se datum på reels så kan man faktiskt om man söker och väljer platser sortera de efter de senaste inläggen. (de tar nog bort platsdata snart)

Iaf så verkar https://lavinprognoser.se vara ute i de områdena så följ dom på instagram och ta kanske kontakt om du undrar om vattendrag och liknande.

Gjort samma med Instagram om div snö och is man vill uppdateras om! Kolla kommentarer under aktuell reel så får du ett hum om när det publicerades. Sen kan det vara ett gammalt klipp ändå dock...

Tillbaka
Topp