Ännu en fråga om längdval på skida

hoffis

Ny medlem
Hallå!
Jag har nyligen återfått intresset för skidåkning efter år av harvande med brädan. Tänkte nu införskaffa ett par skidor som man kan få ut så mycket skidåkning av som det bara går att få ut av ett par skidor, offpist, i pist och där man kommer sig för att åka...

Valet av skida faller förmodligen på Völkl Mantra som jag tilltalas av, ffa tack vare givna recensioner och diskussioner. Är dock något osäker på längdvalet!!!! Har testat skidor av varierande "art" och längd och slagits av att jag föredragit något kortare skidor... vilka jag dock ej testat offpist.

Min fråga till er hängivna blir därför hur mycket längden gör när man ställer sig offpist. Funderingarna går mellan 177cm och 184cm. Jag är 183cm och väger 100 pannor. Släpper gärna på om skidan är stabil och det inte är allt för jäkla isit.

Tacksam för den hjälp/rådgivning jag kan få!
Mvh/Markus

Jag skulle säga att du rent teoretiskt klarar dig med 184, men du borde fundera både en och två gånger på 191:an. 177 blir alldeles för kort.

Senast ändrad:
Hundra kilo motiverar enkelt en lång skida, 191:an. Tror inte du kommer trivas i längden med de kortare alternativen.

Jag har Mantra 191 (190 cm, 85 kg) och är jättenöjd med dom som allround-skida. MEN, i skogen har dom känts lite långa men det är nog bara jag som inte kan åka.

Jag skulle precis som MnO skriver ta mig en allvarlig funderare på 191 om jag var du. Den längre skidan kommer du ha mycket glädje av när du kör offpist. Med 100 kg kan du sortera bort 177 direkt.

Jag är i storlek med dig men 20 kg lättare, hade absolut inte kunnat tänka mig något kortare än 191:an.
(Dock gillar jag stora skidor generellt sett...)

Tack för alla snabba svar!
Jag ska ta till mig era rekommendationer och återkommer om utfallet!!

Vilken längd blev det tillslut hoffis?

Lånar tråden lite: Jag funderar på ett par Rossignol Bandit SC80 och har väldiga problem att bestämma vilken längd jag ska ha. Hjälp snälla! Har testat Rockbergs längdguide men undrar om inte 185cm är för långt? Vad säger ni? Eller finns det några andra allround-skidor jag bör kika på?

Lite om mig:
Jag väger ca 83kg, är 190cm lång. Föredrar och åker mestadels pist men jag vill lära mig åka lite offpist. Anser mig vara en medelgod åkare. Vill gärna ha lättsvängda skidor med bra carving egenskaper som klarar att man trycker på lite. Kommer endast ha ett par skidor. Äger inga skidor sedan tidigare, hyr då jag åker.

Tacksam för råd & tips!

Mvh
Pär

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp