Ännu en tråd om bindningar

Jadin

Ny medlem
Hej! Nu är det så att jag har tänkt att investera i ett par nya lagg.
Har läst runt mycket och kommit fram till att det blir ett par Line Prophet 100, 186 cm. Då jag har tänkt att lära mig åka offpist men vill även kunna åka pist, därimot ingen park.
Jag är 187 cm lång och väger 70-75 kg. Åker hårt och gillar att stå på.

Nu till frågan. Jag funderar på vilken bindning jag ska köpa till dessa.
De som finns på sidan där jag har tänkt att beställa har bra pris på både Marker Griffon och Jester.
Det stora dilemmat är om griffon med DIN 12 kanske är för lite, plus att det verkar vara lite sämre kvalité än Jestern, det är vad jag kommit fram till när jag läst här på forumet iaf.
Jag har ju tänkt att ha skidorna ett tag.
Ett annat alternativ är väl kanske salomon STH 14. Jag vet att många här på forumet inte gillar Marker och skulle ta STH alla dagar i veckan.

Det jag ska tillägga är även att jag har ganska stora fötter.
Sulmåttet på pjäxan är 347mm om det har någon betydelse för vilka bindningar jag ska välja?

Vad tycker ni? Jag har en fruktansvärd beslutsångest.

Senast ändrad:
STH14 Driver. Förstärkt tådel, borde räcka alldeles finemang.

Annars har du ju STH 16, om du vill kunna skruva upp och droppa 20m klippor.

Joo, nu kommer man dock till priset. Jag får ett par Jester till samma pris som ett par STH 14, hur står de sig till varandra då?

Just att droppa 20 m är inte aktuellt i nuläget ^^

Rent generellt kommer vridmomentet för att lösa ut skidan med lång sko (tex. 347mm) att bli större än för en kort sko (~300mm) vid samma DIN-tal och därför kommer du att utsättas för större kraft än någon av samma storlek som har en mindre pjäxa.
Det går även att säga att Jester kommer att hålla bättre än Griffon och är nog ett bättre köp på grund av det - du kan ju köra mellan 6-16 på DIN-skalan så om du har stadiga knän och kör fort så borde det inte vara några akuta problem (6-14 gäller för STH 14 så du sitter i samma sits med den nedre gränsen på fjäderspänningen). Om du vill kunna komma ned ända mot DIN 4 så måste du nog gå på Griffon eller STH 12.
Om du köper Jestern så kommer den med största sannolikhet att hålla ihop riktigt bra och det finns de som kör riktigt hårt med den bindningen - har för mig att Stian Hagen kör med den på 10 så den borde klara dig också även om du är lite större än vad han är. STH14 driver lär också funka - det är en beprövad design som folk rent generellt verkar vara nöjd med.

Jester och STH är bàda riktigt bra bindningar.

Det är en smaksak med DIN värdena.....om du tycker att Griffonen verkar vek sà kör jestern. Fjädern är väl 6-16 sà det finns utrymme för utveckling.

Köpte STH16 för 150 euro pà conrad häromveckan.

Tackar så mycket för svaren. Tror hur det blir nu. Det blir med största sannolikhet ett par STH 14 driver från Conrad, de har dock inte Propheten i rätt längd så får beställa skidorna på ett annat ställe och försöka hitta någon här hemma som kan borra, vill inte göra det själv.
Någon som vet vad det kostar generellt, ungefärligt pris?

Det varierar ganska mycket, men det ligger nog oftast mellan en öl och 600:- beroende på ställe och hur osugna de är på att montera utrustning som de inte har sålt själv. Om du hittar köper skidan på ett skidställe så bjuder de nog på monteringen om du har med dig bindningen...

Haha okej! Joo, nu är det ju dock så att skidan beställs från England, men men det löser sig på något vis.
Får tacka så mycket för hjälpen, beställningen lägg alldeles snart. Hoppas det blir bra. = )

Tillbaka
Topp