Ännu en tråd om Duke och Freeride Pro eller F12:an

HamPersson

Medlem
Hejsan,

Är fullt medveten om att det finns en radda med liknande forumtrådar, läst ett flertal av dem och blivit ännu mer osäker :P Precis beställt ett par nya skidor med ett par Duke till, utan att reflektera så väldans mycket över alternativ. Efter att ha läst så verkar det skilja sig väldigt mycket mellan vad folk tycker osv. Vissa hävdar att Duke funkar för turer på 100-500 höjdmeter men inte mer än så medans andra tycker de duger fint (lite slit men inga större kosntigheter) för turer på 1200m också. Beror ju självklart på vad man prioriterar, hur envis och bekväm man är, men om man ska tura mycket under en säsong, är Duke helt fel då?

Ska göra en säsong i Revelstoke, där vi har tänkt tura en hel del, men det blir ju förmodligen en hel del turer som där vi först åkt lift så att säga. Jag åker väldigt blandat, har som sagt tänkt tura mestadels, men vi har även tänkt bygga lite BC-kickers och latja. Gillar att åka runt å skutta, slasha och köra tajt skogåkning så jag är inte van några 60 graders lutningar i 80 knop. Väger 80kg och har åkt en hel del och vill väll kunna använda dem i Åre i kommande säsonger för blandad åkning och då blir det väll kortare turer och mestadels liftburen åkning.

Sedan undrar jag vad som främst skiljer dessa bindningar åt och vad som gör Duken så mycket sämre uppför, vikten skiljer ju såklart. Men det som verkar jobbigast med Duken är att rotationspunkten/vridpunkten hamnar framför tådelen (tungt och onaturligt) medans den hamnar mer rätt under foten som ett vanligt gångsteg på Freeride Pro:n stämmer detta? Kanske var en helt onödigt tråd detta, men ajg är grymt tacksam för alla svar och synpunkter jag kan få! :D Lurar nästan på att försöka ändra min beställning till ett par Freeride Pro :)

Ha det fint!

Senast ändrad:
Det räcker väl egentligen med bara en mening tycker jag för att sammanfatta detta:
Citat "Gillar att åka runt å skutta".
Personligen skulle jag aldrig skutta med ett par Diamir, då knycklas de sönder som en en bil på skroten. Och i pisten har jag aldrig uppskattat dem heller vad gäller blandad åkning. de viker ner sig och man tappar greppet när det blir hårt.

Nu väger jag visserligen ordentligt mycket mer än dig, men som sagt, detta är min personliga åsikt och lättare personer kanske tycker det går bra att skutta och pista.....

Okey, ja kanske inte är fel med Marker då, men f12 är ju helt klart ett alternativ, ment ror ni att den håller lika bra som Duke?

F12 håller nog inte lika bra som en Duke, tycker Duke är det självklara valet av dessa enligt dina önskemål.

HamPersson sa:
Ska göra en säsong i Revelstoke, där vi har tänkt tura en hel del, men det blir ju förmodligen en hel del turer som där vi först åkt lift så att säga. Jag åker väldigt blandat, har som sagt tänkt tura mestadels, men vi har även tänkt bygga lite BC-kickers och latja.
Mestadels tura?
Techbindning! Typ Dynafit, Plum Guide eller liknande.

Om du vill jobba för lite extra för höjdmetrarna så fungerar Duken bra.

Tancoll sa:
HamPersson sa:
Ska göra en säsong i Revelstoke, där vi har tänkt tura en hel del, men det blir ju förmodligen en hel del turer som där vi först åkt lift så att säga. Jag åker väldigt blandat, har som sagt tänkt tura mestadels, men vi har även tänkt bygga lite BC-kickers och latja.
Mestadels tura?
Techbindning! Typ Dynafit, Plum Guide eller liknande.

Om du vill jobba för lite extra för höjdmetrarna så fungerar Duken bra.
Eftersom man inte behöver gå så långt mot varje åk så blir tech bindningar lite overkill tycker jag. Man klarar sig gott på dukes då dem flesta turerna man går i Rev är kortare än 45min.
Jag känner mig lite kluven på att köra bc hopp, flippa och snurra en massa på ett par dukes. Men å andra sidan hade jag inte känt mig mer trygg på någon annan turbindning.

Här blir det ju en deffinitionsfråga, vad ser man som en "tur"? 45min upp för en kam är inte var jag kallar att tura. Håller med om att techbindningar är lite overkill för sånna saker, speciellt om man vill stå på ordentligt efteråt, vilket man i allmänhet inte gör på vad jag kallar för en "tur" då man är lite långt borta för att vilja riskera något.

Så, för att knyta ihop de hela till ämnet litegrann, vad menar TS med "tur"? Är det just som PNyberg säger 45min och mindre i side country eller är det ett flertal timmar i back country? För det första röstar jag på duke, för det andra tech.

Självklart går det att knata 1200 höjdmeter med ett par Dukes, kunde Hannibal korsa Alperna med 37 elefanter kan du fan gå några timmar med ett par kg extra på fötterna!!

Därmed inte sagt att det är den bästa lösningen i alla lägen, så fundera lite över din framtida skidåkning och vad du vill prioritera. Ligger en stor majoritet av dina turer på under timmen (i normal hastighet) så behöver man knappt inte vara viktmedveten alls, ligger en stor majoritet av dina turer på över tre timmar så blir det en viktig parameter.

HamPersson sa:
Jag åker väldigt blandat, har som sagt tänkt tura mestadels, men vi har även tänkt bygga lite BC-kickers och latja.
Dukes eller Barons.

Du kommer själv märka när det är dags för ett par dedikerade turskidor. Är i min erfarenhet inget man läser sig till. Du måste svettas, svära och blir omsprungen ganska många gånger först ;)

Nackdelen med alla turbindningar utom tech bindningar är att du lyfter bindningen i varje steg, onödigt och jobbigt! Går du i 45 minuter spelar det dock ingen roll

Stort tack för alla synpunkter om råd! Jag är helt novis på detta område, för jag har alldrig turat tidigare, jag har pulsat däremot och då har jag svettats och svurit..... :D Så vad är en tech-bindning, dynafit ingår i begreppet som jag har förstått det, innebär det att man är hel fri från häl-delen? OCh innebär alla Tech-lösningar att man måste ha ett par andra pjäxor?

Förstår att tura, blir en definitionsfråga och ska jag vara ärlig så vet jag inte hur långa turer det kommer att röra sig om mestadels. Men PNyberg hade ju varit där och det mesta verkade ju på honom vara kortare turer. Men vi kommer säkert göra en del annat också, kanske även tälta och liknande. Sen ligger ju Rogers Path i närheten som jag förstått det.

Något jag också funderat över är vad som är det största skillnaden mellan Duke, Freeride Pro och F12? Är det att Duken är mycket tyngre eller att rotationspunkten/vridpunkten hamnar så långt fram?

Sedan har ajg läst test där F12 visat sig vara mer vridstyv än vad Duken är, men för hopp, dropp och skutt, vilken är då att föredra av F12:an och Duken. Känns ju spontant som att vridstyvhet är bra för dessa påpfrestningar samtidigt som Duke mer ser ut som en vanlig bindning i mina ögon :)

Jupp tech bindning är dynafit och andra märken som funkar exakt lika! Lättare att släpa bindningen efter sig med skidan än att lyfta den.

Testet på wildsnow angående vridstyvhet visade en väldigt marginell skillnad som Lou själv tror knappt är märkbar. Har ingen erfarenhet själv av bindningarna och velar mellan Duke och F12, dock borde ju Duke vara mer hållbar med tanke på större mängd gods helt enkelt. Och F12 fick ju mycket kritik angående hållfasthet vid turer men årets modell skall vara förbättrad. Knepigt val, men hade jag droppat och snurrat så känns väl Duken mer stabil?

Okej, ja jag tror inte jag kommer satsa på någon tech bindning denna gång då ;) har inte ekonomiskt utrymme för ytterligare ett par pjuck!

Så det jag lurar på nu är om jag ska byta ut mina Duke mot ett par F12 eller kanske tom ett par baron (som verkar vara lite lättare (men verkar vara marginellt). Ja DrJ var ju en marginell skillnad helt klart, bara funderade på vilken av Duken och F12 som var bäst för åket nerför, kanske beror på förhållandena?
Som du säger så är det ju mer material i Duken och den är dessutom dyrare (för mig som är helt grön ser ju Duken ut som en Griffon på platå), men samtidigt visade sig ju F12 vara lika vridstyv, tom mer, plus att jag läst på flera ställen att den ska ha blivit mer hållbar, så jag lurar på vilken som egentligen håller bäst av Duken och F12 om man vill åka väldig blandad åkning nerför!?

Ruggigt svårt detta när man inte har någon som helst erfarenhet! :)

HamPersson sa:
Okej, ja jag tror inte jag kommer satsa på någon tech bindning denna gång då ;) har inte ekonomiskt utrymme för ytterligare ett par pjuck!

Så det jag lurar på nu är om jag ska byta ut mina Duke mot ett par F12 eller kanske tom ett par baron (som verkar vara lite lättare (men verkar vara marginellt). Ja DrJ var ju en marginell skillnad helt klart, bara funderade på vilken av Duken och F12 som var bäst för åket nerför, kanske beror på förhållandena?
Som du säger så är det ju mer material i Duken och den är dessutom dyrare (för mig som är helt grön ser ju Duken ut som en Griffon på platå), men samtidigt visade sig ju F12 vara lika vridstyv, tom mer, plus att jag läst på flera ställen att den ska ha blivit mer hållbar, så jag lurar på vilken som egentligen håller bäst av Duken och F12 om man vill åka väldig blandad åkning nerför!?

Ruggigt svårt detta när man inte har någon som helst erfarenhet! :)
F12 är i en bindning som är i konkurrens med Frit-shit bindningarna. Lätt och spädare än duken.
Känslan och ljudet som blir när man kliver i den är inte förtroendegivande alls. Det låter som att skiten går sönder varje gång man kliver i. Däremot känns den väldigt bra när man åker.
Sj hade inte tvekat en sekund på att köra på duken dock. Det är en freeridebindning med gåfunktion och klarar således mer påfrestningar.

Okey, stort tack allihop för svar! Ord och inga visor PNyberg, kändes skönt å höra faktiskt. har beställt Duken, som sagt utan att riktigt reflektera innan, och har under dagen gått å funderat på att skicka tillbaka Duken när de anländer mot ett par F12:or, men jag kanske ska låta bli och prova Duken en säsong och slita lite ont, bra för låren om inte annat! Sen blir det försmoligen en del Åreåkning kommande år å då är kanske inte Duke så dumma heller :)

Det som jag tycker verkar mest jobbigt med Duken är inte vikten utan att vridpunkten hamnar så långt fram att det känns som att man kommer få ett sjukt onaturligt steg jämfört med F12 som har vridpunkten mer under tårna. Allltså på Duken sitter ju vridpunkten snett framför främre bindninge och på F12 snett bakom, verkar betydligt naturligare. Är detta något man tänker på när man turar med Duke, att det känns onaturligt menar jag, eller blir det bara lite tyngre?

Hade varit ball om Guardian kommit till denna säsong, hade vart kul å testa, men de blir väll förmodligen inte så mycket lattjigare att tura med heller :)

Stämmer bra det Nyberg! :) Hoppas på att jag inte köpyt en för hård skida, vill ha en mjuk och lekfull skida :) Tycker du att det känns onaturligt och konstigt ( i steget) med rotationspunkten så långt framför tårna som man får med Duke PNYberg? :)

HamPersson sa:
Stämmer bra det Nyberg! :) Hoppas på att jag inte köpyt en för hård skida, vill ha en mjuk och lekfull skida :) Tycker du att det känns onaturligt och konstigt ( i steget) med rotationspunkten så långt framför tårna som man får med Duke PNYberg? :)
Du har inte köpt en för styv skida nej.
Dukens rotationspunkt ligger inte optimalt. Men det funkar. Du kommer inte att tycka att det känns wierd efter du har blivit lite van :)

Robery sa:
Är det någon större skillnad på duken och baronen?
Baron:
DIN 4-13
vikt 2450g
Billigare än Duke

Duke:
DIN 6-16
Vikt 2600g
Dyrare än Baron
+mer metall på utsatta delar.

Det är de stora skillnaderna

Ja,jag såg fakta skillnaderna tänkte på åkmässigt ,om baronen är så mycket klenare egentligen !

Har gjort ett antal turer med hyfsad fallhöjd på dukes med pistpjäxor. Tycker ändå det funkat hyfsat bra med tanke på vikten.

Trotts dukens tyngd tycker jag gå-funktionen fungerat kasst och kvaliteten är med avseende på priset riktigt dålig.
Lyckade köra sönder båda tåplattorna.

Trotts allt detta utklassar ändå dukesen de andra två ovannämda bidningarna. Tycker även att den höga ståhöjden förstör lite av känslan vid dropps och hopp.

Mitt tips till dig är trekkers. Dom må vara otympliga och tunga men om du bara ska göra korta turer utanför systemet så spelar det ingen större roll. Men är du helt inne på att göra längre turer så är dynafit ett passande vall.

/c

Hasse_Lindborg sa:
carl-pedal sa:
Trotts allt detta utklassar ändå dukesen de andra två ovannämda bidningarna. Tycker även att den höga ståhöjden förstör lite av känslan vid dropps och hopp.
/c
Nu får du allt förklara hur det utklassar F12?
Har haft problem med att plast detaljer gått sönder på mina dukes.

F12an är en lättare plastigare modell av duken. Killen nämner ovan att han är ute efter en bindning som klarar lite bc-jibbing. Om ett par dukes inte håller tvivlar jag starkt på att f12an håller.

Men vad vet jag om saken. Har du en annan teori then please enlighten me

carl-pedal sa:
(...)

Mitt tips till dig är trekkers. Dom må vara otympliga och tunga men om du bara ska göra korta turer utanför systemet så spelar det ingen större roll. Men är du helt inne på att göra längre turer så är dynafit ett passande vall.
IMO är trekkers värre än herpes. Trekker-människor trampar ur bindningen konstant, ägnar 45 minuter att mecka innan det är dags att börja gå, och får släpa på massor med extravikt konstant. Den gamla motiveringen "man får ju ha RIKTIGA bindningar på vägen ner" faller platt när valet står mellan jester/duke eller griffon/baron.

Nojlas sa:
carl-pedal sa:
(...)

IMO är trekkers värre än herpes. Trekker-människor trampar ur bindningen konstant, ägnar 45 minuter att mecka innan det är dags att börja gå, och får släpa på massor med extravikt konstant. Den gamla motiveringen "man får ju ha RIKTIGA bindningar på vägen ner" faller platt när valet står mellan jester/duke eller griffon/baron.
haha dagens liknelse. Kan förstå din tankegång men tycker fördelarna överväger nackdelarna om man bara ska köra i och en 45 hike från systemet.

Dukes är trotts sina hyllningar här på freeride riktigt bökiga. Med ett par dukes krävs det ändå att man jämt och ständigt tar av sig skidorna för att ställa om till gå läge och till och med för att dra upp vinkeln vid klättring. För att inte tala om hur bökigt det är att pilla med all frusen is under bindningen när man ska ner igen, Nej tack.

Kör hellre med ett par riktiga bindningar och sliter lite, för man går ju trotts allt inte för att det är roligt, iallafall inte jag.

Senast ändrad:
^^ Har du provat?

Jag har haft både Trekkers och Dukes. Ta av sig skidorna behöver du ju göra med Trekkers också, iom att de skall ner i ryggsäcken på toppen. Ändra vinkeln vid klättring behöver du också göra med Trekkers, är väl den ända funktioner som är hyffsat, men att gå platt är nästan omöjligt. Hälhöjaren på senaste årsmodellen av Markers bindningar verkar dessutom riktigt bra.
I min erfarenhet räcker det att knacka med stavhandtaget (staven upp-och-ner) några gånger på tådelen av Duke med skidan ståendes, då brukar det mesta åka ur. Försök inte bända upp mekanismen med staven eller liknande.

Jag säger köp Duke, då får du iaf en rigg med schysst andrahandsvärde och du inser att det inte är för dig. Eller vänta ett år och köp Salomons variant om du tycker det är viktigt att kunna låsa bindningen i gå läge utan att ta av skidorna, vilket i min mening (efter grejer som AFD osv som faktiskt går sönder) är Dukes största designmiss.

I vilket fall som helst, skippa day wreckers ;-)

Kör hellre med ett par riktiga bindningar och sliter lite, för man går ju trotts allt inte för att det är roligt, iallafall inte jag.
Plöstligt händer det att en fin promenad i bergen blir en trevlig del av dagen, men med fel grejer (aka trekkers) händer det aldrig.

Blide sa:
I min erfarenhet räcker det att knacka med stavhandtaget (staven upp-och-ner) några gånger på tådelen av Duke med skidan ståendes, då brukar det mesta åka ur. Försök inte bända upp mekanismen med staven eller liknande.
^ This!
Sanning gott folk. Många som bänder ist och då går skiten i bitar, så är det. Märkligt att de inte ger ut tips om sånt när de är ute och säljer? Det säger iaf jag till alla kunder som ska ha duke/baron.

Blide sa:
^^ Har du provat?

Jag har haft både Trekkers och Dukes. Ta av sig skidorna behöver du ju göra med Trekkers också, iom att de skall ner i ryggsäcken på toppen. Ändra vinkeln vid klättring behöver du också göra med Trekkers, är väl den ända funktioner som är hyffsat, men att gå platt är nästan omöjligt. Hälhöjaren på senaste årsmodellen av Markers bindningar verkar dessutom riktigt bra.

Jag säger köp Duke, då får du iaf en rigg med schysst andrahandsvärde och du inser att det inte är för dig. Eller vänta ett år och köp Salomons variant om du tycker det är viktigt att kunna låsa bindningen i gå läge utan att ta av skidorna, vilket i min mening (efter grejer som AFD osv som faktiskt går sönder) är Dukes största designmiss.

I vilket fall som helst, skippa day wreckers ;-)

Plöstligt händer det att en fin promenad i bergen blir en trevlig del av dagen, men med fel grejer (aka trekkers) händer det aldrig.
Jag har ett par dukes och testat trekkers.
Jag är helt medveten om det. Min poäng var dock att man måste ta av sig skidorna lika ofta med trekkers som med dukes.

Tillbaka
Topp