Ännu en vilsen snowboard letare

maxen18

Ny medlem
Efter att ha hyrt brädor i några år tänker jag nu köpa min första egna med bindningar och skor. Jag kan inte mycket om vilka brädor som är bra och jag litar inte riktigt på att personalen i butikerna har så stort kunnande. Även letat igenom forumet men inte hitta någon tråd som hjälper mig så mycket.

Jag har åkt i 5 år och cirka 2 veckor per år. Kört mest pist och det tänker jag fortsätta med men för att få ut ännu lite mer av min åkning tänkte jag även börja köra off-pist och hoppa lite. Alltså en ganska allround bräda men inte den dyraste eftersom att jag ibte åker så mycket varje år.

Jag är 19 år, 178 cm, 68kg och 40 i skorstorlek.

Väldigt tacksam för alla svar från bättre informerade än jag.

Burton Air - Bra Allroundbräda, Billigare alternativ

Burton Custom - Väldigt bra Allroundbräda som du kan utvecklas mkt på, mer freestyleinriktad än Custom X och Air! Mjukare och jibbvänligare än tidigare års Custom-brädor.

Burton Custom X - Mer freeride än vanlig Custom tack vare mer setback på bindningarna, hårdare flex och bättre vridstyvhet för vanlig samt friåkning.

Annars skulle du även kunna åka bra på en Burton Jeremy Jones 156:a (jibballround) eller varför inte en 159:a (jibballroundbigmountain) för att få en smal bräda som passar dina fötter men som ändå går att änvända till allt!

Burton Powers 157 cm

Beroende på vilken bräda du väljer passar skor och bindningar olika bra tillsammans!

Senast ändrad:
inte för att dissa Burton, men köp vad som helst utom en Burton så kan du spara ett par tusenlappar och få en helt sjukt skön bräda...

Efter ett antal säsonger i Österrike måste jag säga att tyska brädmärken är som mercedes, rad-air gör sjukt sköna och lätthanterliga brädor som låter dig utvecklas, annars gillar jag Nitro och Santa Cruz, F2 gör också finfinabrädor, lite mer med spjutspets dock...

Hoppas att inte alla burtonkåta folk på den här sidan ska racka allt dom kan på mina tips nu, Burton gör bra brädor, men för min smak kostar det mer än det smakar...

När du däremot kommer till bindningar kan du knappast hitta bättre än Burton, vad gäller boots gillar jag styva som fan och Salomon malamute funkar för mig, har också testat några Vans som var sköna som fan, sjukt snygga på köpet...

Mitt tips är att sticka till nån skidort i Alperna(om du har vägarna förbi), så fort de fattar att du är seriös om att köpa ett helt paket kommer de att låta dig testa typ allt de har...
Hoppas det var till nån hjälp...

Smaken är olika men det var ju inte så mkt konkreta tips i ditt svar! Vad du gillar är ju även det ganska orelevant i frågan, ge killen tips på vad han kan åka på vare sig det är från Nitro Burton eller något annat märke! Han har ju sagt vad han söker..

Ja ,men du skiter ju i dina egna byxor, Andy Irons, när du säger så, alla har ju olika smak, han kan åka på en jävla skumkärna från Warp om han gillar det, som jag ser det hittar man inte brädan som är perfekt för en via en katalog som beskriver brädan, eller nån annan med kanske totalt olik åkstil, utan genom att åka på den...

Senast ändrad:
Ja för du är ju unik som kommit på att det är bra att testa brädor innan man köper om man har möjlighet!
Men då kommer vi överens om att han ska åka ner till alperna och gå in i en shop och sen prova alla brädor dom har för att sen komma på att han kunde jämfört dom 4 som verkar lämpliga istället för dom 400 brädor som dom har att välja på!

Ok, jag är dum i huvet.
Skjut mig i ljumsken är du hygglig, försökte bara hjälpa, men om du är årets butiksbiträde så är det nog bättre om du gör det...

Ok, det här har blivit en löjlig pajkastartävling, vi tycker uppenbarligen olika om olika saker. ska vi skita i det här och sluta fred?

Vi är trots allt fellow brädåkare?

Jag tror du behöver sova för det enda som är lustigt är att du inte fattat att du har precis samma åsikt som mig! Men det klarnar nog imorgon kanske!

Fred och Godnatt!

God dammit grabbar!

vi sitter i samma båt, brädåkare ska inte bråka(det är det som skiljer oss från kryckorna!),
man måste respektera att folk tycker olika!

kom igen nu peace and profit remeber?!

vet att det inte är lätt, har själv svårt att hålla käft och framföra min åsikt på ett kreativt sätt men vi måste jobba tillsamans..

brädåkning är det viktigast vi har här i livet och det är vår gemenskap..

*gruppkram*

Senast ändrad:
Jag vill slå ett slag för Extrems brädor. Säker inte bäst eller mest prisvärda, men de jag åkt på har varit riktigt välgjorda, med bra skärning och styvhet samtidigt som man haft tillräcklig pop för att få känslan i jibbandet. Kan du hitta en begagnad Rampage 159 kan det vara ett tips. Prova dig fram, eller chansa :P

arcSmile sa:
Jag vill slå ett slag för Extrems brädor. Säker inte bäst eller mest prisvärda, men de jag åkt på har varit riktigt välgjorda, med bra skärning och styvhet samtidigt som man haft tillräcklig pop för att få känslan i jibbandet. Kan du hitta en begagnad Rampage 159 kan det vara ett tips. Prova dig fram, eller chansa :P
hmm lova att inte ta illa upp nu, håller med dig om att känslan i Extrembrädorna är bra, riktigt "åkvänliga" (hmm vilket jävla ord..) men kvalitén är inte vad den borde, har själv knäckt en (Extrem Direct 153), och otaligt många karmrater med problem där belag släpper från stålkant mm..

men tanken är god!

Slår väl ett slag för Forum(inte heller bästa kvalitén..) då, så får nog tala emot mig också..

Jag säger bara Nitro! Misfiten är den skönaste brädan jag nånsin åkt på och kommer köra på dem så länge dem görs!

Senast ändrad:
köp ngn snowtidning med byersguide, brukar stå vad du ska tänka på, sen är det bara att fundera hur mkt pengar du vill lägga på en bräda. och ut och leta mitt hetaste tips är kolla runt på årets brädor sen väntar du till allt reas ut eller till innan nästa säsong börjar, det går att tjäna bra pengar där.

lycka till /Dennis

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp