johan_friman
Ny medlem
Ännu ett skidval, inför säsong i Whistler
Ska iväg på min första säsong nu, 06/07 Whistler och är lite nojig inför skidval/en. Känns som det börjar dra ihop sig nu med reor och folk som säljer av vinterns skidor. Hade lite mailkontakt med med MnO för några månader sen och fick en rejäl dos med bra råd och tips men tänkte ändå höra efter med er på forumet. Var en vecka i italien (canazei) och tänkte testköra men till min fasa hade dom bara pistskidor i varendesta affär.
Längd: 193 cm
Vikt: 90kg
Åker: Tänkt och bli mycket offpist, när jag håller mig i pisten så gillar jag stora svängar i hög fart.
Parken har jag hittils hållt mig undan, men kanske att det blir lite under en säsång iaf.
Hade tänkt mig att köra en 2 skidors setup (om kassan tillåter vill säga).
Skida1: Allround
Mina tankar hittils har varit o lägga mitt allroundansvar på völkl mantra eller på Dynstar Legend Pro (lutar väl mer åt mantran just nu). Vill ha en skida som klarar offpisten bra men också är kul att bränna pist med.
Är 06/07 Mantran exakt samma skida som 05/06 mantran förutom grafiken? (Monteringspunkter etc)
Skida2: Fetingar [I mån av moniter]
Har egentligen inte så att gå på, Sanouk har jag hört bra om.....
Bindingar:
Letar både begandade grejer o kolla nya, så kanske lite svårt att helt o hållet kunna styra detta val. Verkar vara lite indelat i 2 läger när det gäller Marker bindingar, har själv ingen erfarenhet. Väger en del så behöver en robust binding, Salomon s916??
Diamir bindingar hur uppför sig dom i fastspänt läge jämfört med en "vanlig" binding, får för mig att det inte kan vara lite stabilt, har jag fel?
Whistler är resmålet där skidorna ska verka. Mycket skogsköring antar jag så jag vill ju att grejerna ska kunna svänga när jag vill det. Uppkör offpist och skönt puder....
Skulle Gotaman passa in någonstans i en sådanhär setup?
Någon skida som fattas som borde vara med?
Är jag rätt ute?
Tack på förhand,
//Johan
Längd: 193 cm
Vikt: 90kg
Åker: Tänkt och bli mycket offpist, när jag håller mig i pisten så gillar jag stora svängar i hög fart.
Parken har jag hittils hållt mig undan, men kanske att det blir lite under en säsång iaf.
Hade tänkt mig att köra en 2 skidors setup (om kassan tillåter vill säga).
Skida1: Allround
Mina tankar hittils har varit o lägga mitt allroundansvar på völkl mantra eller på Dynstar Legend Pro (lutar väl mer åt mantran just nu). Vill ha en skida som klarar offpisten bra men också är kul att bränna pist med.
Är 06/07 Mantran exakt samma skida som 05/06 mantran förutom grafiken? (Monteringspunkter etc)
Skida2: Fetingar [I mån av moniter]
Har egentligen inte så att gå på, Sanouk har jag hört bra om.....
Bindingar:
Letar både begandade grejer o kolla nya, så kanske lite svårt att helt o hållet kunna styra detta val. Verkar vara lite indelat i 2 läger när det gäller Marker bindingar, har själv ingen erfarenhet. Väger en del så behöver en robust binding, Salomon s916??
Diamir bindingar hur uppför sig dom i fastspänt läge jämfört med en "vanlig" binding, får för mig att det inte kan vara lite stabilt, har jag fel?
Whistler är resmålet där skidorna ska verka. Mycket skogsköring antar jag så jag vill ju att grejerna ska kunna svänga när jag vill det. Uppkör offpist och skönt puder....
Skulle Gotaman passa in någonstans i en sådanhär setup?
Någon skida som fattas som borde vara med?
Är jag rätt ute?
Tack på förhand,
//Johan