Ännu ett skidval, inför säsong i Whistler

johan_friman

Ny medlem
Ska iväg på min första säsong nu, 06/07 Whistler och är lite nojig inför skidval/en. Känns som det börjar dra ihop sig nu med reor och folk som säljer av vinterns skidor. Hade lite mailkontakt med med MnO för några månader sen och fick en rejäl dos med bra råd och tips men tänkte ändå höra efter med er på forumet. Var en vecka i italien (canazei) och tänkte testköra men till min fasa hade dom bara pistskidor i varendesta affär.

Längd: 193 cm
Vikt: 90kg
Åker: Tänkt och bli mycket offpist, när jag håller mig i pisten så gillar jag stora svängar i hög fart.
Parken har jag hittils hållt mig undan, men kanske att det blir lite under en säsång iaf.

Hade tänkt mig att köra en 2 skidors setup (om kassan tillåter vill säga).

Skida1: Allround
Mina tankar hittils har varit o lägga mitt allroundansvar på völkl mantra eller på Dynstar Legend Pro (lutar väl mer åt mantran just nu). Vill ha en skida som klarar offpisten bra men också är kul att bränna pist med.

Är 06/07 Mantran exakt samma skida som 05/06 mantran förutom grafiken? (Monteringspunkter etc)

Skida2: Fetingar [I mån av moniter]
Har egentligen inte så att gå på, Sanouk har jag hört bra om.....

Bindingar:
Letar både begandade grejer o kolla nya, så kanske lite svårt att helt o hållet kunna styra detta val. Verkar vara lite indelat i 2 läger när det gäller Marker bindingar, har själv ingen erfarenhet. Väger en del så behöver en robust binding, Salomon s916??
Diamir bindingar hur uppför sig dom i fastspänt läge jämfört med en "vanlig" binding, får för mig att det inte kan vara lite stabilt, har jag fel?

Whistler är resmålet där skidorna ska verka. Mycket skogsköring antar jag så jag vill ju att grejerna ska kunna svänga när jag vill det. Uppkör offpist och skönt puder....

Skulle Gotaman passa in någonstans i en sådanhär setup?
Någon skida som fattas som borde vara med?
Är jag rätt ute?

Tack på förhand,
//Johan

jag gör säsong i whistler just nu och kör gotaman som enda skida. Tycker den funkar bra som allroundskida här i whistler. Tillräcklig bärighet utanför och helt ok i pisten. Speciellt här där det snöar ofta och snön i pisterna är oftast långt ifrån isiga. Just nu kör jag på 190 cms versionen av Gotama, kommer där en 197:a till nästa år kör jag nog på den istället (inofficiellt från Völkl ska den komma, Sportconrad hävdar att den inte kommer).

Spanat runt, verkar ju helt omöjligt att få tag i ett par 05/06 mantror (kollat reaor o beg. marknaden).

Kanske blir att beställa ett par 06/07 från sport-conrad.
Vilka bindingar skulle ni rekommendera ifall man beställde därifrån, dom har ju inte s.916 som jag hört så mycket bra om?

Ifall man ska titta på gotaman (vet inte om jag vågar ha en sådan fet skida som allround), är det stor skillnad mellan 05/06 och 06/07?

mantran finns på rea på aloha i östersund, affären ligger på torget.... tror det finns kvar men vet inte riktigt...

Gotaman till nästa år är ungefär 10% styvare, lite mer skärning och dom har en lite mer traditionell twintip istället för den löjligt stora och konstigt formade dom haft tidigare.

Jag kör en Look p14 på mina gotama som jag är nöjd med, verkar dock inte som om conrad har den inne för närvarande. Tycker även du ska titta på skins om du ska till whistler. Där är mycket backcountry att upptäcka och jag ångrar att jag inte köpte trekkers och skins. Blev en hel del bootpackande som man hade undvikit med hudar.

Storm rider till alaround och k2 pontoon till det metertjocka pudret jag lovar finns ingen skida somflyter bättre

Om du inte har några park ambitioner kan du ju ta mantran som allround skida, men iofs ska dom ju 3 sjukt bra parker där och du kommer säkert spendera tid där när lössnön är uppkörd.
Då kan det ju vara roligare med ett par twins som allround skida men mantrans tail kanske duger endå.
Men du skulle ju kunna dunka på ett par karmor, om du inte tycker dom är för smala, men ska du endå rocka loss på två par så kan du ju ta ett par sådana tycker jag och ett par fetare 110+.

Körde på ett par Dynastar Nothing But trouble som pist/park/mindre mängder lössnö skida och hade ett par scratch BC som puderskida, tyckte NBT:n funkade förvånande utanför pisten trots mittmontering, iofs kanske det var för att dom är helt trashade och saknar stålkant mm, slipper man bry sig om dom :).

Annars en skön combo skulle kunna vara ett par seth vicious och ett par ak maden, har iofs inte prövat någon av dom men tycker dom känns rätt så spännande när man klämmer på dom.

Hej Johan.
Jag skulle egentligen varit i Whistler nu och inför säsongen så köpte jag mig ett par Hendryx Voodoo Child. HELT underbara! Räddar dig i alla situationer med ett flyt som är obeskrivbart. Sedan väger de precis ingenting så du kan lätt göra lite hopp och annat! Själv väger jag cirka 85 och är 188cm. Har kört glaciär, pist och puder och de är underbara. Jag har italienska VIST-bindningar men sist jag hörde skulle Henrik som för övrigt är super att bolla idéer med ha ordnat avtal med MARKER. Bli bättre? Nu fastnade jag och kommer först iväg till kommande säsong så då blir vi två med Hendryx eller? OAvsett lycka till med valet! Syns i Whistler!

Sist jag var i Whistler (om det nu är just därifrån erfarenheterna måste komma) var med mina Made´n AK och skulle varmt kunna rekommendera dom. Det är en skida som klarar hastigheter på de flesta underlag (håll bara kanterna i form), flyter på det mesta och som går att ta en repa med i parken om man vill.

Oavsett vad du väljer så klarar du dig fint med EN skida med den åkning du beskriver.

En allround skida är enligt mig något annat i Whistler än på andra ställen. Är det inte nysnösnö så är det inte länge till nästa snöfall, eller så är det regn och blötsnö. Dagarna när en vanlig "allround" skida är det bästa alternativet är lätt räknade. Bredd är aldrig fel...

Om du skulle ha ett alternativ så är det en parkskida, men det verkar inte ligga i ditt intresse.

Tjena!

Svar på 2:a skidan(fetfeta): Vi har precis varit iväg och testat lite skidor och är det så att du vill ha en riktigt fet skida som faktisgt svänger lite oxå är Elan M1111 "Quad One" . Riktigt bra skida! Mått 161-121-141 radie 20.6m, fet, men svänger lätt ändå beroende på att den har så mycket skärning. Grymt skön va den. Stadig och vridstyv.

Vill du ha en fet twin som fungerar någorlunda i park, bra i puder och i pist ska du kika in nya Scott P4 , var också riktigt rolig. Då klarar du dig på en skida. Mått 134-104-123, radie 21m.

Med Vänliga Hälsningar

Grabbarna på Alpint i sthlm.

Lycka till!!

Tillbaka
Topp