Ansiktslyftning av bilen

Mr_Kvick

Medlem
Ansiktslyftning av bilen
Jag hade tänkt göra i ordning min gamla Opel Kadett från 89 för att den ska gå hela vägen ner till Schweiz. Bilden har iof bara gått 9000 mil så den är ingen van långkörare.

Någon som har något tips på vad som behöver bytas ut. Tändstift? Luftfilter? Oljefilter?

Ha det gött...

Olle

Ansiktslyftning av bilen
kolla glykolhalten i kylarvattnet, så att de inte fryser. Däcktryck, oljenivå, spolarvätska osv. Frågan är om du behöver byta något pga att du kör långt, det är trots allt korta sträckor som sliter på motorn, innan den blivit varm.
Sen behvös det en och annan stripe på bilen också. Så är det.

Ansiktslyftning av bilen
Följde med farsan till en värkstad härom veckan. Dom sa, att ifall man ska byta olja, så ska man byta oljefilter också.

Byter du oljefilter och i me ny olja så behöver du aldrig byta olja.

Som sagt, luftryck, kylarvätskan osv.

Ta med el-spray, tändstift, fördelningsdosa och lita på bilen ge den lite kärlek så funkar de nog :)

Ansiktslyftning av bilen
Startgas glöm ej det.
Och bränn inte ur en gammal bil allt du har på autobahn. Det kan ta död på en ovan bil.
Kedjor köper du bäst på plats.
Pengar till Autobahnmärke i Schweiz måste du ha.

Ansiktslyftning av bilen
Luktgran är ett måste!!!!jag o två polare bila ner till italien och tro mig, man fiser, svettas och är allmänt äcklig på vägen ner, o kommer det en vacker pingla som vill ha lift så glöm att hon åker med er..hehe.hon tar den tjocka truckern utanför vägkrogen...köp två föresten, om ni tänkt använda bilen när ni kommit ner också!!hehe..peace

Ansiktslyftning av bilen
Låsspray och en tändare, aldrig fel...
Själv kommer jag nog skriva "snowmobile" på sidan av min vita ford i vinter när jag ska upp till åre, strunta i stripes.
"Dumme Schweden" är också en ganska bra grej att skriva, man måste driva lite med hela grejjen när man har chansen.

Ansiktslyftning av bilen
Jag tycker du ska skaffa dig ett kjolpaket, finns inget bättre än en hottad Opel ;)
Sen måste du givetvis ha flufftärningar hängande från backspegeln det är bara ett måste. Men framför allt så MÅSTE du ha en rattmuff, inget går upp mot en rattmuff en kall morgon (har en själv i min reanult 5, guld värt).

Ansiktslyftning av bilen
Det du måste tänka på spec. är hur du ser över bilen på vägen ner. Om du inte kör så långt så vet du kanske inte hur mycket vatten och olja bilen drar. Inte konstigt om bilen kan dra en liter olja på 100mil.

peace

Ansiktslyftning av bilen
Tips:

Snökedjor köper man billigast på Biltema, inte i alperna.

Byt fördelarlock och tändkablar, svag punkt på Opel Kadett. Batteri tar stryk av kylan och är en sund investering för alla vinterbilar. Det är antagligen så att du inte ens kommer köra bilen varje dag, eller hur? Byt batteri.

Tändstift behöver ytterst sällan bytas. Det är ingen moppemotor...

Tillbaka
Topp