Antarktis

Amex

Ny medlem
Antarktis
Satt precis och läste om en konspirationsteori "Projektet IceCube" att amerikanarna höll på att bygga ett gigantiskt teleskop i mitten av antarktis.

Citat från hemsidan:
IceCube is a telescope under construction at the South Pole at the US Amundsen-Scott station. It is an unusual telescope in many respects. It is buried a mile down in the Antarctic ice sheet, rather than situated at the surface. IceCube looks down, into (and through) the earth, rather than up into the sky. And finally, the "light" seen by this telescope is composed of individual fundamental particles called neutrinos. In a real sense, IceCube is opening a new window on the universe and will map the neutrino sky.

Är detta sant eller ej, det vet jag inte och bryr mig inte heller så mycket.
NU TILL HUVUDPUNKTEN AV VARFÖR JAG SKRIVER PÅ FREERIDE.

När jag kollade runt på den här hemsidan kom jag förbi Mount Vinson, är det möjligt att åka skidor här? Alltså med rätt resurser bakom sig. Jag trodde först att bergen på antarktis såg ut som typ baksidan på Mont Blanc, men det ska tydligen finnas rätt sköna glaciärer.
http://www.trailspace.com/images/news/2007/02/13/AntWeb010.jpg
http://cache.eb.com/eb/image?id=4931&rendTypeId=4

Berget är ju typ 5000meter högt, och förutom den extrema kylan så borde det väl tekniskt sett vara möjligt? Kanske nått man ska satsa på när växthuseffekten smält bort att snö i alperna :P

Antarktis
Amex sa:
Satt precis och läste om en konspirationsteori "Projektet IceCube" att amerikanarna höll på att bygga ett gigantiskt teleskop i mitten av antarktis.

Citat från hemsidan:
IceCube is a telescope under construction at the South Pole at the US Amundsen-Scott station. It is an unusual telescope in many respects. It is buried a mile down in the Antarctic ice sheet, rather than situated at the surface. IceCube looks down, into (and through) the earth, rather than up into the sky. And finally, the "light" seen by this telescope is composed of individual fundamental particles called neutrinos. In a real sense, IceCube is opening a new window on the universe and will map the neutrino sky.

Är detta sant eller ej, det vet jag inte och bryr mig inte heller så mycket.
NU TILL HUVUDPUNKTEN AV VARFÖR JAG SKRIVER PÅ FREERIDE.

När jag kollade runt på den här hemsidan kom jag förbi Mount Vinson, är det möjligt att åka skidor här? Alltså med rätt resurser bakom sig. Jag trodde först att bergen på antarktis såg ut som typ baksidan på Mont Blanc, men det ska tydligen finnas rätt sköna glaciärer.
http://www.trailspace.com/images/news/2007/02/13/AntWeb010.jpg
http://cache.eb.com/eb/image?id=4931&rendTypeId=4

Berget är ju typ 5000meter högt, och förutom den extrema kylan så borde det väl tekniskt sett vara möjligt? Kanske nått man ska satsa på när växthuseffekten smält bort att snö i alperna :P
hehe fett coolt, fast man tror ju att antartisk ska smälta också?

Antarktis
Går säkert skida där, seven summits snubbarna har väl vart där har jag för mig.

Däremot vill jag minnas att Antarktis är en extremt nederbördsfattig kontinent, så det är förmodligen klen chans till puder tyvärr.

/JN

Antarktis
Jo det kan nog stämma att det inte finns mycket puder där.
Och alltså, antartisk är väl det som antagligen smälter sist?

Antarktis
Hjulbult sa:
Går säkert skida där, seven summits snubbarna har väl vart där har jag för mig.

Däremot vill jag minnas att Antarktis är en extremt nederbördsfattig kontinent, så det är förmodligen klen chans till puder tyvärr.

/JN
men det känns ju rätt bra eftersom det är lite knepigt att ta sig dit

Antarktis
Amex, det var ju det hela grejen var med summits grabbarna, de skulle åka skidor ner på de sju topparna. så visst åkte dem skidor även där ^^

Antarktis
Davo Karnicar från Slovenien skidade där 28 nov 2006 och blev därmed först att klara av "Seven Summits". Fler har gjort det sen dess, till och med ett fruntimmer ;-)

Vill du veta mer om Antarktis ska du skriva FR-mail till John Hulth som har jobbat där och säkert kan berätta mer om han hinner mellen blöjbyten och sånt.

Antarktis
haha okej, men då har vi vårat svar :) det går alltså att åka skidor där :P Var inte dom studerande också? Då borde det väl gå att göra med inte allt för stora resurser, om man då är tränad för det.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp