Är 18-25 maj för sent i Riksgränsen?

bAron

Ny medlem
Hej!

Vi er gäng som brukar åka skidor i alperna ihop, men som inte känner varandra så väl i övrigt. Det är blandade nationaliteter, portugal, canada, england, italien etc.

Nu hade vi tänkt ta ett senare avslut i Riksgränsen, men vi har svårt att komma iväg "tidigare" än 18-25:e Maj. Hur riskabelt är det att åka då?
Vad kan man tänka sig för temperaturer i backen, allt mellan -5 och +15 ?
Såg att mountain guide slutade köra Heliski (vilket vi tänkt göra) den 19:e. Finns det andra alternativ för heliski där omkring om det nu ens går att köra så här "sent".

Vi är ingen i gruppen som varit i riks tidigare, så har noll koll själv.

Senast ändrad:
Nope.. Boka lite tidigare så får du även med dig spektakel of the year...även känt som NM. 14-16 går det av stapel i år! :)

har haft -5 till +25 när jag varit där i maj. Nu senast var det kallpuder dump sista veckan och knappt inga som var ute och åkte. Men vanligast när jag varit där den perioden brukar det vara fin vårskidåkning, med små roliga "sjöar" att åka över i dalgångarna.

Ha, jag ska ta med min Yamaha V-Max 4 från '93, på tåget från Halmstad.

Kommer inte bli så mycket randonée för oss dock, bara jag och en brud från Kanada som kör på lagg, och bara en av brädåkarna som har splitboard. Blir en säsongsavslutning för att ha en anledning att träffas, lite lättillgänglig offpist med något helikopterlyft är tanken. Och framförallt visa utbölingarna att det går att hitta skön natur och snö i Sverige också.

De flesta av dem är helt till sig av att de bara ska över polcirkeln, så gissar det inte krävs så mycket för att veckan ska bli go...

PNyberg sa:
Nope.. Boka lite tidigare så får du även med dig spektakel of the year...även känt som NM. 14-16 går det av stapel i år! :)
Tufft, känner några puckelåkare från Gävle som brukar åka dit under NM. Tjatar om att det är jävligt kul.

Var två som inte kunde den veckan i vårt gäng i år, så vi flyttade lite lättvindigt det till veckan där på (utan vetskapen om när NM skulle gå). Ska nog försöka se till att komma iväg 11:e - 18:e istället. Då lyfter fortf. mountain guides hellikopeetrar också

Senast ändrad:
Vars bor man när man är där, lägenheterna på hotell riksgränsen sjyssta?
Vi vill ha det okej, men komma undan ganska billigt, många av vännerna utifrån betalar redan mycket för att ta sig till riksgränsen för Europa.

Är det kök nog för att kunna laga mat där?

Senast ändrad:
Ja, om man har lägenhet så går det bra att laga mat. Men fick gå och handla i Katerjokk (ca 2.5 km ifrån)

Jugga72 sa:
Ja, om man har lägenhet så går det bra att laga mat. Men fick gå och handla i Katerjokk (ca 2.5 km ifrån)
Det är väl bara att förlägga ett åk till katterjokk och ta liften tillbaka ? Eller har den slutat gå så sent på säsongen ?

Najs, aja ses i riks, blir 11:e till 18:e istället, de andra lyckades stuva om i kalendern...

Tackar för tipsen.

Piglet55 sa:
Jugga72 sa:
Det är väl bara att förlägga ett åk till katterjokk och ta liften tillbaka ? Eller har den slutat gå så sent på säsongen ?
Ja, men vem vill offra offpisttid till att handla :) fanns ändå tid mellan liftarna stängde och butiken stängde.
Och personligen tyckte jag det var rätt gott att få ur lite syra ur benen med en promenad efter åkningen.

Hello, Om ni behöver fylla upp nån lägenhet eller så så är vi två tjejer som bor på Svalbard som åker ner den 13-18 och vi har inte bokat något boende ännu för vi tänkte försöka komma undan så billigt som möjligt. I utbyte så är ni välkomna att hälsa på här uppe i Arktis men självklart vill vi också vara med och dela på kostnader :)
Jennie & Sanna

Tillbaka
Topp