är åkningen slut för mig???

snaken

Ny medlem
måste det vara så här. jag älskar skidåkning,snön och allt som har skidåkningen till. framförallt gillar jag att hoppa.
men jag har drabbats av en benhinneinflammation som verkar obotlig. jag har så ont efter varje dag i backen så att ja knappt kan gå dagen efter och det blir bara värre. jag har prövat alla olika metoder men ingenting har förhindrat min smärta.
ska det vara såhär. är livet så här orättvist?
jag vet f*n inte vad jag ska göra? ska man bara lägga av och skita i allt.
jag har hört om operationer men det tar tid att läka.

jäklarns va dåligt ja mår!

snaken=(

ja...skidåkningen e nog slut för dig.....

nej då. Om du åker regelbundet så ta å vila från jibbingen ett tag...Kanske 3-4 dar sen kommer d kännas mkt bättre. Du får ont i benhinnorna för att du ibland landar med bakåtvikt så försök undvika det. om du vill att d ska gå fortare så e mitt råd att massera benhinnorna å spola dem i variernande kalt å varmt vatten, det får igång blodcirkulationen å det gör i sin tur att det blir bättre! lycka till!

jag har en lösning som heter duga...
en feg variant är att strecha och smörja med linement (radital hästlinement) och sånt skit. Ett sådant som är bra är vanligt häst linement.
Nåt som löser allt är att du tar ett snowboerd spänne eller någon annan typ av spännrem och spänner den längst upp vid pjäxkanten så den sitter totalt stenhårt så är det inga problem att köra aggresivt och fruktansvärt hårt.... inget glapp=ingen smärta.... eller så köper du Rachiell päjxor som har riktig flex, det tar aldrig tvär slut som normala pjäxor gör... Många av de stora åkarna kör på dom, Seth Morrisson, Aron Mcg. Shaun Mcconkey, och självaste Glen plake....

ok. men jag har vilat ett par dagar men det kommer tilbaks direkt när ja hoppar. framförallt när jag får bakåtvikt får jag ont.

har du provat att masera benhinorna med linement innan du åker och dagen efter det brukar hjälpa mig när jag spelar fotboll.

Jag har också haft problem med mina benhinnor. Jag fick vila i 2 veckor innan det blev bättre. Sen för att det inte skulle komma tillbaka igen satte jag sönderklippta disksvampar på var sin sida om benhinnan så trycket hamnade där istället. Det hjälpte.... men tänk också på att dra åt pjäxorna så mycket du kan i halsen (t ex med snowboardspänne som nån hade skrivit)det hjälper också.

hoppas du blir av med det onda!

Vill inte låta negativ på något sätt, men jag har då inte lyckats bli av med mitt onda helt o hållet, även efter ca 7 år. Vintern 96/97 så säsongade jag med riktigt dåliga pjäxor, hårda som bara den. Hoppade mycket och fick en hel del hårda landningar då det blev bakåtvikt. Fick ruskigt ont och använde liniment och masserade varje kväll (samt drack en del sprit för att lindra...=)).
Det blev nya pjäxor året efter och mina bekymmer var borta. Åtminstone de åka-vanligt-utan-att-få-ont bekymmerna.

Men varenda gång jag landar hårt, och får lite bakåtvikt så smärtar det till ordentligt. Blir med andra ord inte så mycket jibbande för min del.

Tipset är att strecha ordentligt, varenda dag. Kör lite varierande åkning och undvika att hoppa hela tiden. Sist men inte minst: Åk bättre! Så slipper du få bakåtvikt...=)

/M

släng dina plankor och köp dig en bräda och ett par sköna boots.. du kan eventuellt spara plankona till dagar då benhinnorna känns bättre.

köp nya pjäxor kag hade ont som fan för två år sen sen köpte jag nya pjäxor sen har jag inte haft alls samma problem

Ett gott tips är att köpa formgjutna sulor eller innerskor. Det har hjälpt för mig och många fler. Kan vara värt några hundralappar att försöka!

ok. ja har faktist tänkt på att börja åka bräda igen för att ja känner på mig att denna skada inte kommer att försvinna. men ja vill ju åka skidor.

Tillbaka
Topp