Är brädan för kort?

DanielBe

Ny medlem
Är brädan för kort?
Kanske ska köpa en Limited bräda med warp bindningar. Jag e nybörjare och ca 167cm lång. Brädan är 144 cm lång. Är den för kort? Jag kör mest utför i gröna-röda backar och svänger typ men hoppar inget än. Är limited bra märke?

Är brädan för kort?
Jag tycker att den är på gränsen till för kort. Du borde ha något upp mot 150 i alla fall. En bräda som är för kort blir snabbt fladdrig och ostabil och när du blir lite bättre på att åkakommer den snabbt att kännas för liten.

Limited är billiga brädor som riktar sig mot nybörjare och medelgoda åkare. Det är nog inget fel på kvaliteten, men det är inte det bästa du kan köpa och förmodligen kommer du att ha "växt ifrån" brädan ganska fort.

Mitt råd är att satsa på en längre bräda som är "bättre" än dig själv så att du har något att växa i istället för att växa ifrån.

Är brädan för kort?
Klart den är för kort. Jag rekommenderar att du köper en bräda som är lika lång som du själv, eller längre. Själv är jag 180 cm och jag kör på en Rossignol Undetaker 185.

Är brädan för kort?
Ja den brädan är för kort.
Jag håller dock inte med om att du ska köpa en bräda i enlighet med Don Tommazos råd.

Du har inte talat om vem du är o hur du vill åka. Om du tex är 14 o hade tänkt växa lite till så är det kanske dumt att skaffa en bräda överhuvudtaget. Räkna lite på hur mycket du vill åka i vinter o kommande vinter. Blir det bara lite mer än 10 skiddagar per vinter är det oekonomiskt att köpa bräda.

Dessutom kan man inte bara bedömma hur lång bräda du vill ha utan måste relatera till hur hård brädan är. En styv bräda kan vara lite kortare än en hård o ändå kännas likadan (tills du åker lössnö).

Mitt grundtips är nog att lära sig åka först o skaffa en bräda sedan men om du vet att du ska åka mycket i vinter så kan det vara idé med en nybörjarbräda direkt.

Tillbaka
Topp