Är den för kort?

espresso

Ny medlem
Är den för kort?
Hej alla glada killar och tjejer!

Jag har en jätte snabb fråga som jag bara behöver ett Ja eller Nej på, Okej?
Jag har kollat allt snowboard-guider och allt (så be mig inte göra det) och jag har en egen uppfattning men nu undrar jag bara vad ni säger.

Jag har blivit erbjuden att köpa en Snowbord som är 154cm lång.. Jag är cirka 188cm lång och väger 75kilo.
Åker normalt skidor, har gjort länge. Jag kan åka bräda och har tidigare hyrt det när jag vart uppe max en dag, kanske 2 gånger per år tycker det är kul med lite omväxling.
Hur som helst undrar jag om den brädan blir alldeles för kort för mig..? Jag åker bara snowboard för att det är kul 1-2dagar om året, inte alls avancerat eller speciellt bara cruisa runt och chilla lite på bräda ist för skidor.

Om jag nu åker så lite gör det något att brädan är drygt 30cm kortare än min egen längd.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Är den för kort?
30 cm känns ganska kort faktiskt, även om du bara åker lite... har aldrig åkt på en så mycket för kort bräda så jag vet inte hur det känns men som sagt så känns det ganska kort!

Är den för kort?
det låter som något runt 160cm är det som skulle vara optimalt för dig så visst är den lite kort

Är den för kort?
Det går inte att svara på utan att veta din vikt, men med tanke på din längd är det ganska troligt att du väger för mycket för att en 154 cm ska vara optimal. Det allra bästa är om brädan du blivit erbjuden att köpa fortfarande finns kvar i tillverkarens sortiment, så kan du själv kolla på deras hemsida vilket viktspann 154 cm lämpar sig till.

Är den för kort?
Som jag har sagt i alla andra trådar, beror sig helt och hållet på vad du ska använda den till och vad du gillar. Om du är van vid lite längre som jag antar att du är, så ska du absolut ha det. Känns det inte lite dumt att köpa en bräda och kränga runt på, tar onödig plats i packning och dylikt?!

Jag är 185 cm och åker på en 153 cm, detta handlar nästan enbart om park dock.

Estremo sa:
Det går inte att svara på utan att veta din vikt, men med tanke på din längd är det ganska troligt att du väger för mycket för att en 154 cm ska vara optimal. Det allra bästa är om brädan du blivit erbjuden att köpa fortfarande finns kvar i tillverkarens sortiment, så kan du själv kolla på deras hemsida vilket viktspann 154 cm lämpar sig till.
Känns det inte som vikten inte spelar någon som helst roll i detta fallet? Syftar på att brädan kommer inte användas till avancerad åkning. Känns som att personen i fråga inte kommer att känna någon skillnad eller bry sig det minsta om det är en mjukare respektive hårade bräda?!

Senast ändrad:
Är den för kort?
Jag väger endast 75 Kilo så vikten kanske är hyfsat rätt..? :|

Jag vill inte få ut något speciellt utav åkningen mer än att ha roligt och få lite omväxling någon gång ibland.

Är den för kort?
espresso sa:
CustomX sa:
Precis det svaret jag ville ha...
;)

Som man frågar får man svar? tycker mig ana en underton i din fråga att du vill köpa brädan, gör det och var glad och köp en ny nästa år om det skulle vara katastrof (vilket jag tvivlar på..) Sen är det så extremt mkt mer som spelar roll än den exakta längden på brädan men det är nästa lektion, därav blir svaret nja. Om du får ett bra pris och magkänslan känns rätt så slå till vafan, det viktigaste är ju att du har kul, blablabla.. klart det kommer fungera med en bräda på 154, om det är ultimat kan man diskutera in i evigheten.

Kör hårt!

Senast ändrad:
Är den för kort?
CustomX sa:
Som man frågar får man svar? tycker mig ana en underton i din fråga att du vill köpa brädan, gör det och var glad och köp en ny nästa år om det skulle vara katastrof (vilket jag tvivlar på..) Sen är det så extremt mkt mer som spelar roll än den exakta längden på brädan men det är nästa lektion, därav blir svaret nja. Om du får ett bra pris och magkänslan känns rätt så slå till vafan, det viktigaste är ju att du har kul, blablabla.. klart det kommer fungera med en bräda på 154, om det är ultimat kan man diskutera in i evigheten.

Kör hårt!
Det svaret jag ville ha! :)

Hehe tack alla!

Senast ändrad:
Är den för kort?
När jag gick gynmasiet kände jag en kille som var lugnt över 1 å 90 som svassade runt på en 143, en Ride med horseshoe-bindningar för att vara exakt. Det var hysteriskt roligt att kolla på. Det såg mer ut som att han satt bindningar på en snowskate än att han faktiskt åkte snowboard. Men han va grym på 720 ljushopp.

Men åter till tråden

espresso sa:
Jag har blivit erbjuden att köpa en Snowbord som är 154cm lång.. Jag är cirka 188cm lång och väger 75kilo.
Åker normalt skidor, har gjort länge. Jag kan åka bräda och har tidigare hyrt det när jag vart uppe max en dag, kanske 2 gånger per år tycker det är kul med lite omväxling.
Hur som helst undrar jag om den brädan blir alldeles för kort för mig..? Jag åker bara snowboard för att det är kul 1-2dagar om året, inte alls avancerat eller speciellt bara cruisa runt och chilla lite på bräda ist för skidor.
Två faktorer spelar in. Pris och intention. Om den är billig (under 500 pix) och du bara ska hoppa runt lite i pisten 1-2 dagar om året utan ambitionen att åka snabbt, högt, snävt, brett, inverterat, roterat osv osv då ska du slå till.

Ingen mening att ösa ut en massa pengar på "bra" saker om du ändå bara behöver en ursäkt för att sola till bäverbränna över en stor stark

Är den för kort?
Kaskar sa:
När jag gick gynmasiet kände jag en kille som var lugnt över 1 å 90 som svassade runt på en 143, en Ride med horseshoe-bindningar för att vara exakt. Det var hysteriskt roligt att kolla på. Det såg mer ut som att han satt bindningar på en snowskate än att han faktiskt åkte snowboard. Men han va grym på 720 ljushopp.

Men åter till tråden

espresso sa:
Två faktorer spelar in. Pris och intention. Om den är billig (under 500 pix) och du bara ska hoppa runt lite i pisten 1-2 dagar om året utan ambitionen att åka snabbt, högt, snävt, brett, inverterat, roterat osv osv då ska du slå till.

Ingen mening att ösa ut en massa pengar på "bra" saker om du ändå bara behöver en ursäkt för att sola till bäverbränna över en stor stark
Läs PM!

Är den för kort?
Personligen hade jag satsat på en längre, men JA, längden funkar MED TANKE PÅ DIN VIKT! Dock i kortaste laget... Men den funkar...

Hur och vart du vill åka är en annan fråga...

Är den för kort?
AdamClaeson sa:
Personligen hade jag satsat på en längre, men JA, längden funkar MED TANKE PÅ DIN VIKT! Dock i kortaste laget... Men den funkar...

Hur och vart du vill åka är en annan fråga...
Bara chill åka lite i pisten små hoppa lite.. Bara ha kul. Har bestämt mig för att köra på denna 154-bräda...
Iaf i år, om jag gillar att åka så blir det att köpa något ordentligt till nästa år.

Tack för svar!

Är den för kort?
^tänkte bara påpeka att du nog har den bästa bilden av alla här på freeride.

edit: och namn för den delen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp