Är det egentligen någon skillnad på 28 och 28,5?

skidmannen

Aktiv medlem
De flesta tillverkare (utom Scarpa) kör samma skal på hel storlek och en halv storlek upp, dvs 27 och 27.5 är samma skal, 28 och 28.5 samma osv. Nar man väl åkt in sig, är det egentligen någon skillnad på t.ex. 27 och 27.5? Innerskon packar ju ut osv. Jag har mest kört med thermo innersko typ Intuition, och där upplever jag inte att det spelar någon roll om jag köper 28 eller 28.5, det blir samma resultat ändå i slutändan. Men jag är ju inte så finkänslig.

Jag vill mena att i de allra flesta fall nuförtiden, tillverkas pjäxor med storleksintervall om 1 cm. Och varje storlek är XX,5. Sedan finns det möjligtvis lösa innerskor att köpa i halvstorlekar, men det är jag osäker på. Det finns alltså inga 27,0 eller 28,0 att köpa, förutom kanske i något enstaka fall som du nämner.

En centimeter mellan storlekarna är mer än vad skotillverkarna har, och är man på vippen mellan två storlekar kan det finnas risk att pjäxan blir väl stor.

Jag vill mena att i de allra flesta fall nuförtiden, tillverkas pjäxor med storleksintervall om 1 cm. Och varje storlek är XX,5. Sedan finns det möjligtvis lösa innerskor att köpa i halvstorlekar, men det är jag osäker på. Det finns alltså inga 27,0 eller 28,0 att köpa, förutom kanske i något enstaka fall som du nämner.

En centimeter mellan storlekarna är mer än vad skotillverkarna har, och är man på vippen mellan två storlekar kan det finnas risk att pjäxan blir väl stor.
Och just Intuition har ju en salig blandning av reell storlek i sina olika modeller. På deras hemsida står beskrivet om innerskon i storlek 27 passar i skalstorlek 27,5 eller 26,5.

Förut hade Fulltilt samma wrap intuitioninnerskor för hel och halvstorlek men "förvärmde" för en lite mindre fot med .0-storleken. Det försvann ju såklart när man värmde dem efter sin egen fot eller åkte några dagar. Vet inte hur K2 gör numera.

Vissa tillverkare skickar med en extra sula man kan lägga i för att få pjäxan lite tightare (dvs .0-storleken). Pjäxan blir ju dock inte kortare för det.

IMG_0771.webp

Mer eller mindre samtliga tillverkare idag gör skäl och innerskor i halvstorlekar. De flesta skriver även 26/26.5 på kartongen och skickar med en tunnare volymreduceringssula som @herrgard postade en bild på

Tillbaka
Topp