Är det lätt att börja....

Snowboard_man

Ny medlem
Hej!Jag ska börja åka snowboard i sälen för första gången.Kan någon ge mig ett råd på hur man ska börja och ifall det är bra att börja åka i sälen eller inte?

Håller med... Men så fort du kan svänga någorlunda åt båda hållen skall du upp i lite brantare backar annars lär du dig inte.. Man måste ha fart för att lära sig ordentligt!

Lycka Till!

Jag gick snowboardkurs (3 dagars) för 5-6 år sen, och då skulle man börja med att åka från kant till kant i backen och sätta sig ner och rulla runt så man kom år andra hållet i varje kant. När du kan det i alla backar (lika lätt i alla) så ska du försöka svänga stående genom att trycka ut den bakre foten. Eller så tar du en kurs helt enkelt!
Lycka till!

PS. jag åker inte bräda

ömm. om du e skatare eller nåt liknande, lär du kunna baserna, bara att trycka/dra in fötterna o lägga tyngden på häl/tå , inte alltför svårt.
Lycka till!

ps. Ingen åker väl ändå bräda? :)

jag lärde mig åka snowboard för 7år sen. Då fick jag lära mig att innan man lär sig att "häl, tå" så är det lättare att bara åka på hälen, dvs med ansiktet neråt backen hela tiden.
Sedan åker du från sida till sida.
När du sedan fått känsla för farten(vilket är det största beymret när man ska lära sig åka)kan du börja åka "häl,tå"

Men ge för f-n inte upp, det kan ta tid att lära sig, och det kommer att göra j-vligt ont. Skulle nästan kunna rekommendera kudde på arslet

Lycka till!!!

//Seke

Se till att ha utrustning som passar dig, åk i en backe som inte är för flack och var envis som tusan, då ska du se att du lär dig på ett par dagar.

Kom ihåg att det känns helt hopplöst i början, men ge inte upp!

Jag lärde mig i en barnbacke i sälen för drygt 8 år sen och nu klockar jag 540:s efter 540:s så sälen e schysst ställe att börja på. Lycka till! /calle

Började själv för nagon vecka sedan (har nu totalt hela 6 timmars kompetens...)

Mina erfarenheter (30-aring, ingen skateerfarenhet eller liknande, ca 5 dagars skidaknings innan)

0. Var nanstans är väl ganska ointressant, sa länge det inte är alltför jävla plant eller brant (precis som vid cykling sa krävs det lite fart för att man ska kunna styra)

1. Kudde i baken, eller ryggsäck med lite mjuka extrakläder (avboka alla planer pa din hästhoppningskurs dagen efter)

2. Inse att du kommer att ramla mycket de första timmarna, och att de första timmarna inte är kul helt enkelt (i varje fall inte för en gammal seg 30+). Fast sen är det jävligt roligt

3. Ramla inte pa handflatorna (knutna nävar, ta emot med underarmar, handledsskydd)

4. Börja med att sicksackglida sidledes nerför backen nagra ganger, efter nagon timme sa fattar du hur brädan funkar. Kanske inte sa kul, men kändes väldigt givande i efterhand

5. Lär dig svänga (fraga mig inte hur, börjar först nu förstaa själv hur det funkar )

Alternativ
1. Skit i mina tips och ta lektioner som jag kanske borde ha gjort

samma här... lärde mej direkt, hur lätt som helst. när du åker knapplift ä d lättast å ha den mellan benen istället för under armen... det känns som om det blir ostabilt men det blir det inte utan betydligt lättare!!!

Ta snowboardlektion! Om du har någolunda kroppskontroll och skidvana lär du dig svänga i slutet av lektionen...

Lycka till!

ponta

Tillbaka
Topp