Är det värt att göra en skidsäsong i Nya Zeeland?

Tildur

Ny medlem
Vi är ett par som funderar på att göra en säsong i Nya Zeeland "sommaren" 2016. Men efter lite research verkar det vara så att det inte är speciellt mycket puder eller fallhöjd i Nya Zeeland.... Är det någon som har varit där som kan ge lite tips? Vart ska man åka om man vill ha ett jobb och ha tillgång till backcountry terräng/off-piste?

Funderar annars på att styra om helt och åka till Sydamerika...:)

Nej puder är inte än bra anledning att göra sesong i nz för
garanterat att ni får job på mt ruapehu lite svårare på södra ön
relativt dyrt i nz och taskigt betalt

Jag gjorde säsong i Wanaka säsongen som var. Fantastiskt roligt, ångrar det inte en sekund!

Treble Cone är en av de bättre för backcountry, Det finns också en massa små clubfields som är häftiga, kan nog dock vara lite svårare att få jobb där. Men man kan alltid vara ledig några dagar och åka på roadtrip till dem, är inga jätteavstånd;)

Senast ändrad:
Om ni ska göra säsong för att göra säsong så att säga skulle jag köra vinterhalvåret i alperna eller nordamerika. Om ni tvunget av någon anledning ska säsonga sommarhalvåret skulle jag välja nya zeeland. Nej det är inte tusentals meter fallhöjd och nej det snöar inte 12 meter per säsong men med lite tur och bra val av ort(er) så ska det nog gå att få till ett respektabelt antal pudersvängar under säsongen.

Sedan kommer vi in på jobbandet, utan att ha direkt erfarenhet så tror jag Nya Zeeland är att föredra med arbetsvisa och språket. Om ni nu inte är flytande på spanska. Sedan är det löneläget kontra kostnadsläget, Nya Zeeland = förhållandevis ok lön, lägre kostnader. Sydamerika, låglöneländer och helt sjukt dyrt i skidorterna på alla sätt och vis.

Men om nu pengar inte är ett problem skulle jag välja sydamerika och i så fall någon form av roadtripverksamhet i både Chile och Argentina.

Tillbaka
Topp