säsonga nya zeeland?

majasusena

Medlem
säsonga nya zeeland?
tjena tjena, undrar om någon har erfarenhet av treble cone eller cardrona på nya zeeland? har fått erbjudande om säsongsjobb där nu i sommar och står i valet och kvalet om det är dit man ska! skidmässigt har jag fattat det som att det är sjukt bra åkning, mycket brant och en del back country, så vill väl mest veta lite om någon har erfarenhet av hur det är att jobba där. åker själv är kanske värt att tillägga. :)

säsonga nya zeeland?
tjena tjena, undrar om någon har erfarenhet av treble cone eller cardrona på nya zeeland? har fått erbjudande om säsongsjobb där nu i sommar och står i valet och kvalet om det är dit man ska! skidmässigt har jag fattat det som att det är sjukt bra åkning, mycket brant och en del back country, så vill väl mest veta lite om någon har erfarenhet av hur det är att jobba där. åker själv är kanske värt att tillägga. :)

Har inte varit där själv men har bott flera år i Australien och hört hur snacket går. Kortfattat så verkar just Treble Cone och Cardrona ha rykte om den bästa skidåkningen i NZ och bättre än någonstans i Australien. Vill man ha bättre så får man åka till Japan eller Europa.
Plus att närliggande Wanaka verkar vara en mycket trevlig stad med mycket action och friluftsliv både sommar och vinter, liksom den större Queenstown (dit man kan flyga direkt från Sydney). Och det ligger fler, mindre skidorter i närområdet. Det finns inga enorma liftsystem överhuvudtaget i denna oerhört vackra del av världen, allt är litet annorlunda på gott och ont.

säsonga nya zeeland?
Har inte varit där själv men har bott flera år i Australien och hört hur snacket går. Kortfattat så verkar just Treble Cone och Cardrona ha rykte om den bästa skidåkningen i NZ och bättre än någonstans i Australien. Vill man ha bättre så får man åka till Japan eller Europa.
Plus att närliggande Wanaka verkar vara en mycket trevlig stad med mycket action och friluftsliv både sommar och vinter, liksom den större Queenstown (dit man kan flyga direkt från Sydney). Och det ligger fler, mindre skidorter i närområdet. Det finns inga enorma liftsystem överhuvudtaget i denna oerhört vackra del av världen, allt är litet annorlunda på gott och ont.
wow, kul att höra!! tror det lär bli tc och wanaka, blev sjukt taggad av att läsa ditt inlägg. tack för svaret!

säsonga nya zeeland?
Kul! Liten rättelse, tror flygen till Queenstown går från Melbourne. Och från övriga NZ förstås.

säsonga nya zeeland?
Har vart och åkt nere i Queenstown och Wanaka en del, då jag bodde i NZ ett par år. Det var dock rätt länge sedan, typ 15 år! Men Wanaka är magiskt fint, dock har det nog växt så det knakat sedan jag var där sist. TC och Cardrona anses ju mycket riktigt vara de bättre orterna, där TC nog tar kronan av alla de kommersiella områdena. Skidområdena är ok storlek, men rätt små om man jämför med alperna. Det finns inget boende (iaf inte när jag var där) vid själva skidorten, så man får vackert åka upp och ner varje åkdag, vilket tar en stund då snögränsen är en bit upp. Bergvägarna är stundvis riktigt rysliga, men det kanske dom gjort något åt vid det här laget! Det kortaste avståndet har man om man bor i Wanaka och åker i TC.
Över lag så är skidåkningen nog bra, men kan inte mäta sig mot t.ex. alperna, iaf inte i storlek. Dock är det så himla nice i NZ, så det väger upp en hel del. Det finns även mycket att göra i kategorin äventyr, som inte är skidor, även om det kostar en slant. Gillar man vin så är man på en bra plats också :)

säsonga nya zeeland?
Tjenare,
Hur blev det?

Planerar för en säsong i Nya Zeeland eller kanske i Australien. Helst NZ.

Är också inne på Cardrona eller Treble Cone, men är definitivt öppen för andra förslag.

Var kan man förvänta sig att bo och vad kostar livet där? Vilka är det bästa orterna och så vidare.

Åker eventuellt ner med två polare men vill ju ändå träffa mer folk där, så livet utanför skidåkningen bör inte vara klappkass heller.

Behöver även väga in att jag måste arbeta så det är ju relativt viktigt att det är något av en turistplats så jag kan få jobb i exempelvis uthyrning eller sportbutik.

Tack på förhand.

Tillbaka
Topp