Är du en smygböjare?

Attaboy

Ny medlem
Är du en smygböjare?
Den här tråden är till för alla Smygböjare som vill komma ut ur garderoben och bekänna din dragning till lösa hälar.

Uppfylls fler än tre av följande kriterier så anses du vara en Smygböjare:
1) Är alpin- eller brädåkare.
2) Har aldrig åkt telemark.
3) Kan inte låta bli att fälla nedsättande kommentarer om telemarksåkning. Vare sig i pist eller i denna typ av forum. Detta gör du för att ingen skall tro att du är lagd åt böjarhållet.
4) När du är på berget så kan du inte låta bli att titta på telemarksåkare.
5) Du vill gärna klämma och känna på löshälsgrejor. I samband med det så brukar du fråga var man låser hälen (givetvis för att maskera din läggning).
5) Smygtittar på telisfilmer på youtube.
6) Du har läst tester av telemarksutrustning. I hemlighet såklart.
7) Du läser inlägg på telemarksforumet.

Du kan börja så här: "Hej, jag heter XXXX och jag är smygböjare"

Kom ihåg att du får vara hur anonym du vill.

Är du en smygböjare?
Jag är fan en öppen böjare. Så jag behöver verkligen inte komma ut från gaderoben... Kört böjtekniken i två dagar och det är sjukt kul som omväxling.

//H

Är du en smygböjare?

@MM: Jag böjer på min GS-skidor så klart ;)
@Attaboy: Sjukt stark. Och dyrt blir det oxå.. Måste ju ha nya pjäxor och bindningar nu och ev skidor oxå ;)

Är du en smygböjare?
Orka smyga! Här klampar jag på som fan och säger att det är sjukt roligt att åka telemark!
Jag har dock bara åkt två gånger i hela mitt liv men jag tänkte att till nästa säsong skaffa mig utrustning så jag kan börja åka mer.

Är du en smygböjare?
Hehe, börjar bli en rolig tråd det här. Jag klarade mig på att jag itne "smyg"kollar telisfilmer på youtube. Det är ju jäkligt coolt med folk som kan. dock kan jag inte för mitt liv få min kropp att tycka att det är naturligt med dalfoten framför...:)

Är du en smygböjare?
Pillard!

Jag exprimenterade en period med att köra telemark med den bakre skidan som dalskida (då får man bergskidan framför sig). Fördelen är då att man kan lägga trycket långt fram på dalskidan när man initierar svängen. Ser märkligt ut men fungerar klockrent och ger ett skarpt skär.

;-) / MM

... och nu är den där MM framme och förpestar en telemarkstråd igen ... har han inget bättre för sig?

Är du en smygböjare?
Jo ... man kör i normal telemarksställning men kantar och belastar "fel" skida ... och svänger då åt "fel" håll ... alltid retar det någon!

/MM

Är du en smygböjare?
jens_ekstrom sa:
Orka smyga! Här klampar jag på som fan och säger att det är sjukt roligt att åka telemark!
Jag har dock bara åkt två gånger i hela mitt liv men jag tänkte att till nästa säsong skaffa mig utrustning så jag kan börja åka mer.
Hej Jens! Vem mumlade nåt om att telemarken saknar framtid :-D

Är du en smygböjare?
Hahaha! Skönt, en annan är ju inskolad med att man ska ha så som du åker nu när man åker alpint. så att gå från det till helt tvärtom orsakade total blackout i mitt huvud. Åt höger gick det bra så länge jag klarade mig på skidornas naturliga skärning men åt vänster tror jag att jag fick ut vänsterbenet mer åt sidan än bakåt. Ser ut som en gravid banan ungefär (om man nu kan föreställa sig nåt sånt...)

Är du en smygböjare?
Mountain_Man sa:
Jo ... man kör i normal telemarksställning men kantar och belastar "fel" skida ... och svänger då åt "fel" håll ... alltid retar det någon!

/MM
Haha!! Vad sjukt, det ska jag prova bara. Bara för att se hur många som stör sig:_D

Är du en smygböjare?
Hej, jag heter Högis och är en smygböjare.
Dock är det på gränsen då jag fick 3st, räknas jag som en smyböjare?

Telemark ser rätt awesome ut och blev mäktigt imponerad när jag blev omkörd i björkliden av en telemarksåkare som kastade sig ner på dom sjukaste ställena där jag bara drömde om att åka :>
Kanske om man hade bott på ett större berg och varit lite äldre så hade det varit något för mig, blir nog jobbigt och jibba med telisar även fast jag har sett att det funkar!

Är du en smygböjare?
Jodå, 3 st räcker för diagnos :-)

Och Hasse - akta dig. Jag testade också för att få lite omväxling och se hur det gick :-)
9 par skidor på hyllan för närvarande, alla telisborrade och nya prylar på väg. Håhåjaja.

Är du en smygböjare?
Hogizz sa:
Hej, jag heter Högis och är en smygböjare.
Dock är det på gränsen då jag fick 3st, räknas jag som en smyböjare?

Telemark ser rätt awesome ut och blev mäktigt imponerad när jag blev omkörd i björkliden av en telemarksåkare som kastade sig ner på dom sjukaste ställena där jag bara drömde om att åka :>
Kanske om man hade bott på ett större berg och varit lite äldre så hade det varit något för mig, blir nog jobbigt och jibba med telisar även fast jag har sett att det funkar!
Vadå varit lite äldre? Det är ju nu du ska börja!
https://www.freeride.se/content/1177/

Är du en smygböjare?
Mountain_Man sa:
Pillard!

Jag exprimenterade en period med att köra telemark med den bakre skidan som dalskida (då får man bergskidan framför sig). Fördelen är då att man kan lägga trycket långt fram på dalskidan när man initierar svängen. Ser märkligt ut men fungerar klockrent och ger ett skarpt skär.
Oj! Måste jag prova. Men det känns som jag kommer att slå mig.....

Är du en smygböjare?
Läskigt att alla prickade utom 5an!!!
Måste jag köpa telisar nu också eller kan jag fortsätta smygböja? Blir en dyr säsong...

Dessutom får man ju mycket mer blickar på berget, för säg någon här som kan avskriva sig från 4an ;)

Är du en smygböjare?
Hej, jag heter Ludwig och jag är smygböjare..

Fastkanske egentligen inte smyger så mycket..
Efter en veckas telis åkning gav jag upp då mina lår sa ifrån redan innan jag påbörjat uppstigning ur sängen på morgonen ;)

Är du en smygböjare?
Hej, jag heter Jeffa och jag är smygböjare...

Har alltid varit sugen på att lära mig telemark. Dessutom har ju många telisåkare börjat köra fetare skidor vilket gör det hela ännu coolare. Anledningarna till att jag inte vågat testa är:

- Rädd för att benen inte ska palla

- Rädd för att tvingas köpa ny/dyr utrustning

- Rädd för att det blir många bortkastade puderdagar p.g.a dålig teknik

- Rädd för att bli mobbad av skäggiga storbergsåkare

Annars verkar det hur soft som helst att glida omkring med lös häl. Får jobba lite på det där med rädslan...

Nästa säsong kanske? Nån som är på?

Jeffa

Är du en smygböjare?
Kom igen Jeffa!
Vaddå bortkastade puderdagar? På telisar är det alltid minst knädjupt :-)
Och man får faceshots i 10 cm nyfallet om man vill, hehe!

Tillbaka
Topp