Är fast i longboard val! Hjälp!

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Nu vet jag att det finns så sjukt många trådar om just longboards och jag har letat i 5 dagar nu runt på alla möjliga tänkbara forum efter svar men blir bara mer och mer förvirrad vilken jag skall välja. Så ni får verkligen ursäkta att jag postar en till tråd om longboards.

Jag har åkt skate i ungefär ett halvår, men känner inte att det är riktigt min grej, känner mer för att åka runt och cruisa i stan, ta mig till jobbet utan att behöva anstränga sig lika mycket, köra downhill i lite högre farter. Så därför känns en longboard som ett bra val.
Jag är 187 cm lång och väger 86 kg.

Av någon anledning så känns det som att loaded brädorna eller slipstream platypus stuket känns otroligt sköna, min polare har en loaded dervish och den verkar riktigt skön, han säger att ja ska köpa en loaded Tan Tien men han är nybörjare så därför skulle de va bra att få råd av mer erfarna åkare!

Så de brädorna som jag funderar på i nuläget är loaded dervish, slipstream platypus eller loaded Tan Tien.
Är dessa brädor verkligen stabila i hög fart också? Jag har hört att dom ska vara de absolut bästa om man vill cruisa och leka runt, men hur är dom i hög fart jämnfört med traditionella longboards med surfliknande utseende?
Har också läst om kahalanis brädor, King of the hill? Hur är den jämnfört med de övriga?

Vilken bräda tror ni passar bäst för min åkstil (cruisa, downhill, trixa runt och så småningom göra powerslides)?
Slipstream platypus är positivt ekonomiskt men är det värt att lägga på pengar för en loaded? Hört att de skall vara bambu i dem vilket gör den optimal?

Jag är såklart även öppen för andra förslag om andra brädor!

Senast ändrad:
assååå, loaded dervish eller loadedbrädorna över huvudtaget som downhill.. no way, så poppiga som dem är blir det livsfarligt.. visst jag kan bomba branta backar med min dervish men tappar man fokus en millisekund så kan brädan tryckas iväg till ett annat håll och då är man körd!

Tan tien är vad jag tycker fulare, men har ju 2 små kickar så öppnar dörrar för flera trix.. har kortare hjulbas och lite stummare flex. om du ska välja mellan slipstream och loaded tycker jag definitivt att du ska välja loaded då jag absolut inte gillar slipstream!

Men.. Dervishen är grymt nice, Lika så Kahalanis brädor! king of the hill är definitivt mer stabil bräda. men topmountad, så mjukare bush och du får en helvild bräda! =)

Okej, så loaded dervish är bästa valet om man ska cruisa, slida, och trixa runt medans kahalanins king of the hill är mer stabil? Men är king of the hill lika lekfull och skön att cruisa med som dervish?

Vilka fördelar och nackdelar har dessa brädor om man jämnför dem med varrandra?
Har någon här på freeride testat King of the hill eller någon annan av kahalanis brädor?

Har tyvärr ingen erfarenhet av Kahalani's brädor.

Jag kan garantera att du absolut inte blir missnöjd ifall du skulle köpa en Loaded Dervish.
Har kört lättare downhill med den, kring 50-60km/h, och kan ju säga att det helt klart fungerar även om det är lite ostabilt när det börjar gå över 50.
Även om Tan Tien har bättre/större nose/tail än Dervish så är det helt möjligt att utföra alla sorters manuals, shuvits och annat man kan tänka sig.
För att inte tala om att crusing med en Dervish är bland det bästa som finns, ett väldigt mycket mjukare och skönare flex än Tan Tien iochmed att den är lite mer skateinspirerad än Dervish.

Så sammanfattningsvis, Dervishen kommer inte göra dig besviken!

Det blir en loaded dervish verkar det som, var och testade en polares dervish ikväll och jag är fan helt förälskad! Men spelar det någon roll vilken setup man har till den? Vilken setup ska man köra på?

Ett bra val som sagt :)
Det kan ju vara bra att tänka igenom sitt val litegrann iallafall.
Vad det gäller truckar så är det Paris eller Randall-truckar som gäller tycker jag, de är i princip väldigt lika och själv föredrar jag Paris framför Randall.
Du nämnde att du skulle börja lära dig slidea framöver (powerslides) och då kan det ju vara bra att kolla in Stimulus / Durian-hjulen (86a) från Orangatang som har rundade läppar vilket gör att de är bättre för slides iochmed att du slipper "nöta in" de. Självklart går det slidea med i princip vilka hjul som helst, men kolla in dessa så det är tänkta för slides men som samtidigt fungerar skitbra om man bara ska cruisa runt och trixa.

Tack för svar!
Jag tänkte beställa från maxeffekt eftersom deras lager ligger här i stan (östersund) så jag slipper frakt och annat skit.
Dom har inte paris truckar så ska ja köra på randal RII 180 mm eller holey 180mm?
Jo precis de lär man vilja lära sig så småningom, men de viktigaste är att dom rullar lätt så är in heat, stimulus, durian eller 4president bäst om man vill att de ska rulla lätt samtidigt kunna göra lite slides så småningom, eller de kanske inte spelar någon roll?

Senast ändrad:
Sweet, dom är pålitliga :)
Isåfall tycker jag du ska köra det säkra kortet och gå på Randall RII 180's, kvalitetsgrejer rakt igenom.
De rullar nog minst lika bra allihopa ska du se.
Köpte min Dervish med ett par InHeat 80a förra året och lyckades då lära mig slidea med dom, men det krävs som sagt lite innötning av de. Kör just nu Dervishen med ett par Stimulus 70mm 86a och jag är då helnöjd med dessa!
Så det är lite upp till dig vilka hjul de blir.

Lite svårt att säga iochmed att jag redan kunde slides när jag först prövade Stimulus'en, och jag var totalt nybörjare när jag började med InHeatsen :)
Men Orangatang har ju utvecklat Stimulus-hjulen just för slides så de är ju ett säkert kort.

Kör på de tycker jag :)

vill också veta vilken longboard jag ska köpa, har funderat lite på kahlanis citycruiser. hur är den? gåre att tricksa runt å köra shuv-its med den?

Loaded brädorna har så sjukt mkt flex så du behöver bra balans
på dem om du åker i hög hastighet men dem verkar sjukt sköna att cruisa

ElisWaltersson sa:
vill också veta vilken longboard jag ska köpa, har funderat lite på kahlanis citycruiser. hur är den? gåre att tricksa runt å köra shuv-its med den?
Jag har en citycruiser och de är grymt sköna.
Jag kör med medium flex men den flexar likt en studsmatta!

Det är väl ingen direkt trickbräda men visst jag sätter nollie shuvit om jag tar i tillräckligt.
Dancing går alldeles utmärkt dock :).

Men ska du göra shuvits och slidea ska du nog satsa på en loaded.

Tillbaka
Topp