Är jag dum? Få mig in på rätt spår…

thesaint

Ny medlem
Hoppas på lite inputs…

Ska köpa upp mig på ett par nya skidor och som väntat velas det en aning. Valet står just nu mellan ett par Völkl Kendo eller Mantra. Varför dessa vet jag inte riktigt, har fått för mig att dom känns "klassiska" att åka på. Stabila, säkra i fart och vad jag kan utläsa klara av en tung person.
Åkstilen är mot storslalomhållet och gillar att carva snabbt i olika fören. Fattar att några pekar mot en smalare storslalomskida då men gillar inte riktigt smala skidor som känns som en liten sportbil, är mer ute efter en SUV som kan merscha igenom allt i hög fart. Ngt nördig beskrivning men tror ni kan utläsa känslan jag vill ha i ett par skidor.

Skidor jag gillat; Head John 94, Nordica Fire Arrow 80.
Skidor jag "hatat"; Blizzard Bushwacker, Dynastar Sultan 80 och 85.

Hoppas att ngn kan peka ut skillnaden mellan ovan skidor som gjort att jag gillat eller hatat. Jag tror att dom jag gillat är "hårdare"?

Fakta;
190 cm, 105 kg. Åkt sedan jag var tre så besitter väl hyfsade egenskaper. Skidorna skall med ner till alperna och användas till mestadels pist, uppkört och några avstickare till puder.

Blev ett långt inlägg men kontentan är om jag skall välja Kendon eller Mantran? Eller rent utav en annan skida?

Please?

Senast ändrad:
Har själv mantran, är 186 cm och väger hundringen jag med.

Angående skidan så är det en trygg skida, går hur fort som helst och har bra stabilitet i pisten. Har beskrivit dom som godståg och dom är lite min bestående känsla. Som på räls, hur fort som helst. Känns lång i puckelpist eller offpist.

Den har sedan jag köpte den fått en lätt tiprocker om jag förstått saken rätt vilket borde hjälpa. Körde en Black Crows Camox i sälen på skidtestarhelgen och den var vansinnigt rolig. I samma segment som Mantran och bet sig verkligen kvar i pisten, enda skidan på hela helgen som fick mig att skratta högt i backen. Gjorde inte bort sig när vi gick ut i en opistad backe heller utan var lekfull och lättsvängd där med.

Om Mantran är motsvarande nu med rocker så är det även fortsättningsvis en toppenskida.

@ lundatok

Grymt, tack för input. Precis det jag är ute efter hos en skida, ett godståg! Var och kände lite på Mantran efter jobbet och fick känslan av att den var aningen för bred för det jag är ute efter? Är nog lite old school och har den där inbyggda rädslan av för breda skidor. Har kört 94 som mest, gillade iofs den känslan.

Som rubriken lyder; är jag dum om jag tar Kendon? Kommer jag ångra mig och önskat jag tog Mantran?

thesaint sa:
@ lundatok

Grymt, tack för input. Precis det jag är ute efter hos en skida, ett godståg! Var och kände lite på Mantran efter jobbet och fick känslan av att den var aningen för bred för det jag är ute efter? Är nog lite old school och har den där inbyggda rädslan av för breda skidor. Har kört 94 som mest, gillade iofs den känslan.

Som rubriken lyder; är jag dum om jag tar Kendon? Kommer jag ångra mig och önskat jag tog Mantran?
Kort sagt: Min personliga åsikt är att en ren pistskida som ska gå som en tank bör vara 95-100 mm i midjan. Du behöver inte oroa dig för att gå upp dit i alla fall.

Kendon är som Mantran, fast snabbare. Bra isgrepp, dessutom. Ska du inte köra offpist, Kendon, är som en rå och mjuk storslalomskida.

mickeberg sa:
Kendon är som Mantran, fast snabbare. Bra isgrepp, dessutom. Ska du inte köra offpist, Kendon, är som en rå och mjuk storslalomskida.
Jag skulle inte säga att den är snabbare. Kendon är lillebror till mantran. Lite mjukare och lite smalare. Annars byggda på samma sätt. Eftersom du väger 100 panner så gå på mantran. Dessa 10 mm som du får mer i midjan kommer inte kännas jobbiga i pisten och Kommer göra en skillnad i pudret.

Mantran är helt klart en av de bästa Allmountin-skidorna som finns.

Lycka till :)

Ho ho ho... Tack för era synpunkter. Tomten hade med sig ett par nya Mantra på julafton. Ibland är han bra snäll ;)

Snödjup

Tillbaka
Topp