Det är inte helt rätt att säga att man kan fà starka skidàkarben bara genom att dricka mjölk. Det är dock inte
làngt borta. Mjölk och mjölkprodukter är nämligen våra absolut viktigaste kalciumkällor. Kalcium, bygger,
tillsammans med kroppens rörelser och vitamin D, upp skelettet. Det vill säga att det ràcker inte enbara att
dricka mjölk, man màste ocksà träna för att uppnà goda resultat. Forskare rekommenderar en halv liter
mjölk, vilket ger 75 % procent av det kalcium vi behöver per dag. Själv dricker jag betydligt mer. Det är
viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium under uppväxten, särskilt före och under puberteten. Kroppens
förmåga att lagra kalcium och lägga grunden till ett starkt skelett är då som störst, nàgot många av freerides
läsare bör notera
Efter 25-30-årsåldern minskar människans benmassa gradvis. Därför måste man fortsätta att få i sig
tillräckligt med kalcium. Ett lågt intag av kalcium ökar risken för benskörhet senare i livet. Kalcium behövs
dessutom för att blodet ska koagulera och för att musklerna ska fungera normalt.
I samma veva vill jag gärna slà ett slag för messmör ocksa. Det är gott, billigt och mycket nyttigt. Det är
dock först de senaste årtiondet som näringsforskningen visat de verkliga fördelarna med detta pålägg och idag
vet vi mycket mer än tidigare. Inget annat pålägg kommer ens i närheten av messmör när det gäller de
näringsmässiga kvaliteterna. För att àterkoppla till tidigare diskussion vill jag speciellt pàpeka att messmör är
en mycket bra kalciumkälla eftersom det ger ca 300 mg kalcium/100 g. Tänk pà det nästa gàng du ska köpa
pàlägg!
Som du nu säkert förstàr är en kombination av messmör, mjölk och hàrd benträning det ultimata sättet för
dig att imponera pà din tränare/träningspolare inför nästa styrekepass.