Är mjölk bra att dricka?

David01

Ny medlem
Är mjölk bra att dricka?
Hur bra är det egentligen att dricka mjölk? Är det mycket kolhydrater i mjölk?

Isåfall min fråga är hur mycket mjölk på en dag borde man dricka?

Är det bäst att dricka mjölk på morgonen eller på kvällen eller båda?

David

Är mjölk bra att dricka?
Min hockeytränare säger att mjölk inte alls är bra.

Andra säger att det är bra för benen,
men vafan drick nåt godare!

Är mjölk bra att dricka?
vadå nåt godare det är ju det godaste som finns!
drick när det passar att äta med nåt annat men det passar med allt så dric det jämt... hehe

Är mjölk bra att dricka?
kolla livsmedeldatabasen på www.slv.se

Mjölk är relativt kolhydratrikt. Men är man ok med det så är mjölk en utmärkt proteinkälla. Speciellt de lite magrare varianterna. Fettet i mjölk är ingen höjdare.

Och mjölk är även en utmärkt kalciumkälla, en av de bästa. Definitivt den för de flesta mest lätttillgängliga.

Så jag skulle säga att mjölk är bra.

Är mjölk bra att dricka?
mjölk är inte alls bra för benen! visserligen inehåller det mycket kalcium men det finns ett ämmne i mjölk som bryter ner mer kalcium än vad kroppen tar upp... det är därför vi har så hög benskörhet i sverige, för att vi dricker så mycket mjölk! när man är bäbis ska man typ dricka mjölk men inte när man blir äldre. men va faan d e ju riktigt gott me mjölk så skitesamma!!!

Är mjölk bra att dricka?
bebisar och andra djurbarn dricker/diar mjölk från sin moder.. men det är BARA människan av alla däggdjur som fortsätter att dricka mjölk... varför? det ni... läs och lär..

.. mjölk innehåller en del bra ämnen som kroppen kan ha nytta av när man skall leva.. men det finns massor med bra ersättare för mjölk och mycket andra saker som inehåller calsium..

ost, smör, mjölk och andra lakto-produkter är inte så bra att stoppa i sig..

/Pinn

Är mjölk bra att dricka?
Att mjölk är "nyttigt" är ren propaganda à la 2000-talet. Jag har hört att Livsmedelsverket eller vilka de nu var har blivit mutade för att dölja fakta om att mjölk inte alls är så bra för att hela den svenska mjölkapparaten ska fortsätta "mjölka in" stålar. Tro det eller ej, var ett tag sen jag läste om det men det finns på nätet. Mjölk är alltså inte alls bra för personer över 20 att dricka.

Är mjölk bra att dricka?
Absolut inget fel med att dricka mjölk. Att det skulle innehålla ett ämne som bryter ner mer kalcium än mjölken ger är fel. Orsaken till den höga benskörheten, främst i norr, kan nog snarare kopplas till att vi får mindre solljus här uppe. Mindre solljus=mindre D-vitamin syntetiseras.
Rekommendationerna är 5 dl mjölk/dag för vuxna och att överkonsumera mjölk är inte något att rekommendera då ett överdrivet intag av kalcium kan öka risken för prostatcancer hos män. Drick du din mjölk men häll kanske inte i dig flera liter per dag.

Är mjölk bra att dricka?
mjöl smakar anus men är bra för skelletet, men man ska inte dricka de när man e förkyld de slemar i halsen då

Är mjölk bra att dricka?
Jag hävdar fortfarande att mjölk är bra. Att hälla i sig en liter om dagen är absolut inget problem. Om man inte är laktosintolerant dvs.

Är mjölk bra att dricka?
Drick mycket mjölk 50 cl och uppåt är inte fel, kolhyderaterna behöver du inte tänka på... om du tränar regelbundet, vilket man ska :D mjölk bygger upp skellettet fram tills att du har uppnått 20 års ålder. och som non sa det är viktigt när du växer..... hade fint, mindre benbrott

Är mjölk bra att dricka?
Läste en intressant sak att ett glas mellan mjölk innehåller lika många kalorirer som ett glas drick dock innehåller mjölken mer nyttiga saker men rent kalorimässigt är det samma sak.

Är mjölk bra att dricka?
Det är inte helt rätt att säga att man kan fà starka skidàkarben bara genom att dricka mjölk. Det är dock inte
làngt borta. Mjölk och mjölkprodukter är nämligen våra absolut viktigaste kalciumkällor. Kalcium, bygger,
tillsammans med kroppens rörelser och vitamin D, upp skelettet. Det vill säga att det ràcker inte enbara att
dricka mjölk, man màste ocksà träna för att uppnà goda resultat. Forskare rekommenderar en halv liter
mjölk, vilket ger 75 % procent av det kalcium vi behöver per dag. Själv dricker jag betydligt mer. Det är
viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium under uppväxten, särskilt före och under puberteten. Kroppens
förmåga att lagra kalcium och lägga grunden till ett starkt skelett är då som störst, nàgot många av freerides
läsare bör notera

Efter 25-30-årsåldern minskar människans benmassa gradvis. Därför måste man fortsätta att få i sig
tillräckligt med kalcium. Ett lågt intag av kalcium ökar risken för benskörhet senare i livet. Kalcium behövs
dessutom för att blodet ska koagulera och för att musklerna ska fungera normalt.

I samma veva vill jag gärna slà ett slag för messmör ocksa. Det är gott, billigt och mycket nyttigt. Det är
dock först de senaste årtiondet som näringsforskningen visat de verkliga fördelarna med detta pålägg och idag
vet vi mycket mer än tidigare. Inget annat pålägg kommer ens i närheten av messmör när det gäller de
näringsmässiga kvaliteterna. För att àterkoppla till tidigare diskussion vill jag speciellt pàpeka att messmör är
en mycket bra kalciumkälla eftersom det ger ca 300 mg kalcium/100 g. Tänk pà det nästa gàng du ska köpa
pàlägg!

Som du nu säkert förstàr är en kombination av messmör, mjölk och hàrd benträning det ultimata sättet för
dig att imponera pà din tränare/träningspolare inför nästa styrekepass.

Är mjölk bra att dricka?
Man ska betrakta mjölk som mat - för det är precis vad det är. Titta bara på bebisar och kalvar som växar så det knakar på bara mjölk.
För vuxna finns det tre nackdelar med mjölk, dels att det ofta påverkar matsmältningen lite negativt, dels att det innehåller mycket snabba kolhydrater (vilket ofta leder till trötthet/slöhet ungefär som godis) och dels att det kan ge dålig andedräkt (och karies).
För barn och ungdomar är detta sällan något problem.

Dock är det som sagt viktigt, både för barn och vuxna, att betrakta mjölk som mat, snarare än att likna det med vatten när man är törstig. Det är lätt hänt att man häller i sig en halv till en liter mjölk om man är både hungrig och törstig (typiskt för tonorsgrabbar när de åkt skidor...) och då är det definitivt bättre att:
Dricka sig otörstig på vatten.
Dricka 1-2 glas mjölk (2-3dl) tillsammans med en balanserad måltid som ger motsvarande engergiintag som ovan nämnda mjölkorgie.

Vuxna med viktproblem brukar må betydligt bättre av om de byter ut det mesta av mjölkkonsumtionen mot vatten eller t.ex. te.

Det går utmärkt att byta ut det mesta av mjölkintaget mot andra livsmedel - bevisligen, eftersom det är väldigt ovanligt med mjölk från tonåren och uppåt i de flesta länder, och även i dessa länder finns det starka ben...

Är mjölk bra att dricka?
Nä men det här verkar ju inge bra alls.. orka byta ut mjölk mot typ vatten eller saft. Då kommer ju smaklökarna strejka efter ett tag.
Och nu kommer säkert alla börja dricka en liter Cocacola varje dag när man kommer hem efter skolan efter som mjölk är så "onyttigt".
Eller så blir man väl alkoholist.. vem vet.

Är mjölk bra att dricka?
Mjölk är inte nyttigt, drick det inte.
Det är bara den dryck vi har haft som nån typ av livsnödvändig sak sedan tiden då vi transformerades till däggdjur. Men vad vet blott en lekman som jag?

Är mjölk bra att dricka?
Intressant att veta är ju att en stor del av världens befolkning är laktosintolerant och därför INTE dricker mjölk. De har dock minst lika starkt skelett som vi i Sverige. De flesta rekommendationer från Socialstyrelsen har en agenda. Vår faiblesse för mjölk beror på att vi måste hålla igång mjölkbönderna i Sverige. Samma sak med det löjeväckande tipset att käka 8 skivor bröd om dagen på 70-talet. Idag skrattar vi åt det (vilket experterna gjorde även då) men det var en åsikt som var gängse på den tiden på grund av all propaganda...Tänk lite kritiskt i framtiden och se den bakomliggande agendan i varje påbud och varning..

Är mjölk bra att dricka?
mjölken förstärker benen i kroppen...å d.vitaminerna som är i så hjälper att ta uppp kalken i kroppen...förstärkenr benen alltså..=D..å de finns ju inge godare =)

Är mjölk bra att dricka?
Tror det är bra att dricka mjölk ..

Sägs ju trots allt att de stärker benen.. dricka både morgon o kväll så blir de bra ska du se !

Är mjölk bra att dricka?
min hemkunskaps lärare sa att man inte skulle dricka så mycket mjölk bara en gång om dan ett glas för det är något me omättatde och mättade fetter

Är mjölk bra att dricka?
Mjölk är livet ? men det passar fan inte till allt, typ mjölk o kaviar eller mjölk o apelsin, eller mjölk o juice finns masas äckligt.

Är mjölk bra att dricka?
Nee de e sant..kan inte blanda mjölk med allt. men vem dricker mjölk till juice ?
Det absolut ultimata e några pågens kanelgifflar och ett glas mjölk på det! riktigt najs!

Är mjölk bra att dricka?
Mjölk och andra mejeriprodukter är bra proteinkällor men fettet i dessa är kass så välj de magrasta alternativen minimjölk, lättkesella, minikeso t.ex.

Är mjölk bra att dricka?
Mjolk ar bra, men alla vaxthormoner som finns i mjolken ar inte bra. Vi dricker jattemycket mjolk i Sverige och far darfor i oss manga hormoner som vi inte vet vilken affect dom kommer att ha pa oss om 50 ar. Sedan vaxt hormoner har givits till djuren har befolkningen blivit mycket langre, man kan undra hur det kommer att sluta. Drick mjolk, fast ekologiskt, ar min poang! Sen finns det ju en matta med allt!!

Tillbaka
Topp