Arbba, Dolomiterna Vs. Alagan, Monte Rosa

suomipoika

Ny medlem
Vi skall åka till Italien för 3veckor och vi har bestämt att på dessa platser skall vi åka.

Men som vi vet så är det ganska långt "lördagsbyte", så då måste vi bestämma var vi skall stanna för 1 vecka och var 2 veckor.

Alla som har varit i ovannämnda skidorter - skulle ni kunna del med er visdom?

Var skulle du hellre spendera 2 veckor? Varför?

Tackar och bockar.

jag har varit i arabba flera gånger, och det är grym åkning där samtidigt som det är i princip dött kvällstid. jättebra anslutningar till andra byar. sjukt många soldagar och utmanande åkning.

Tack för de snabba svaren. Kollade länken som Leder gav. Tack för det.

Det verkar som Arabba skulle för tillfället leda - men det kan ske en förändring...

Ett par tilläggsfrågor:

Har någon bott en längre tid i Arabba? Hur tar man sig bäst till andra byar - är det med buss eller med lift? Om vädret är dåligt - var åker man då? Var finns närmaste åkning under trädgränsen?

Har varit i Arabba flera gånger och tycker att det är helt underbart.
Det ligger i hjärtat av Dolomiterna och är nära till allt.
Åkningen är mycket bra.
Ett minus är väl som tjorloff säger, att det e lite dött på kvällarna men för mig funkar det.

Går mot strömmen. Varit på båda orterna(inte Alagna men Campoluc som är samma system). Kan hålla med om att just Arabba är helt ok, dock är resten av Dolomitri Super Ski inte mkt att hänga i granen.. Alagna däremot, tillsammans med Gressoney o Champoluc har allt. Ett av de klart bästa systemen(med både fina pister o grym off-pist) i Alperna!

Båda ställerna är rätt döda på kvällarna men det är välk inte därför du är där antar jag..

Klar fördel till Alagna enligt mig.

Åkningen i Alagna är bra om det är snö vill säga. Ett tips är ju att bo i Champoluc (man tar sig till alagna rätt fort om man är uppe tidigt), och ni kan fortfarande ha tillgång till lite uteliv på kvällarna. Har inte själv bott i Alagna by, men hört rykten om att det ska va rätt spöklikt. Plus att om det är stäng i liftarna över till alagna så har ni fortfarande hela Champoluc/Gressoney att hålla till i. Är det därmot stängt i Alagna så är det ju inte så spännande att dra runt där. Lycka till!

har gjort tre säsonger i österrike, bad gastein, men innan dess varit i dolomiterna, Har dock alltid bott i canazei eller campitello men dolomiti superski är ju världens bästa ställe och arabba har dem bästa pisterna och dem e alltid preppade. Skulle jag välja skulle det bli arabba för ever och det e just vad jag skall göra nu till vintern!

arabba, hur bra åkning som helst!!!

finns en andledning till att jag har varit i arabba en gång varje år. 8 gånger och ska dit detta året med ;)

Tack än en gång för svaren.

Jag har kommit såpass långt i min utredning att jag har bytt Algna mot Gressoney , pga läget - dvs i mitten av Monte Rosa.

Gallupen fortsätter...

om du bor i arabba är det överlägset lättaste sättet att ta sig till andra byar att åka skidor. arabba ligger i en dal med två vägar därifrån och båda går över rätt stora pass. Du kan lätt ta dig till en massa andra byar när du spännt på skidorna

Hej,

Har inte varit Arbba men tycker MonteRosa är ett av det bästa systemen i Alperna som jag har varit i (har varit i dom flesta stora i frankrike och Schweiz) MEN jag tycker absolut man skall bo i Gressoney som ligger centralast i systemet. Alagna har ju allt från cruisingpister, skogsåkning till hur utmanande offpist som helst. Från Champoluc tycker jag det tar lite lång tid att ta sig till Alagna, från Gressoney är det bara liften upp, som man ändå tar så har man Alagna-dalen över kammen. Dött på kvällarna verkar det vara på alla ställena...

Dolomiterna är jättebra om man vill åka långa och breda pister, medan Alagna är ett djupsnöparadis. Inte så svårt att välja enligt min mening..

Kul att höra så mycket bra om alperna. Själv ska ja nog ta mig utanför Sverige till nästa säsong och då t Italien. Men ni som verkar veta, när kan man säga att säsongen börjar? Vilken period e bäst å åka ner?

Tillbaka
Topp