Arbete i St:Anton?

Jonny_hardcore

Aktiv medlem
Tänkte spendera en hel sässe nere i St: Anton nästa vinter. Hade då tänkt jobba där. Frågan är då som följer:

Hur är det med jobb där nere, det är ju en stor ort med mycket säsongsfolk?

Någon som har erfarenhet av arbete från Österrike, eller någon annan alport för den delen, som kan ge lite tips. Vilka ställen ska man undvika? etc....

Det finns hur mycket jobb som helst i StAnton och en jävla massa svenskar. Det är väl ca 700 säsongare där varje år varav 500 är svenskar. Första språket är (till stor del) svenska/engelska och sen tyska. Om du är ute efter puder så var beredd på att de dagar det har snöat så är det 150 säsongare som väntar vid 8.30 i liftkön för att under två timmar köra upp allt som finns. Orörd snö finns det inte gott om om man säger så....

Tyvärr så komer du upptäcka att många österrikiska arbetsgivare behandlar dig som skit. De ser dig helt enkelt som en förbrukningsvara och behandlar dig där efter. Du är där ett par månader och det vet de om. Du kan lätt bli ersatt av massa andra som är där varje dag och frågar efter arbete. Du kan mycket lätt få sparken, många är mycket mycket snåla, du får inte ha folk på ditt rum, inga förfester, ingen får sova över (oavsett om det är flickvän/pojkvän) etc etc.

Var nere i god tid för att fixa de bra jobben och oftast ordnar arbetsgivaren bostad till dig. I lönen ingår oftast även frukost, lunch oavsett om du jobbar i affär eller på restaurang. Räkna med att jobba mycket då österrikare vill tjäna pengar under säsongen och inte prioriterar skidåkning. Det innebär ofta att du jobbar 6 dagar i veckan 10 timmar om dagen. Har du tur så får du ett jobb där du kan vara ledig ett par timmar mitt på dagen vilket ger dig möjlighet att ta dig upp på berget.

Är du ute efter att åka mycket skidor så rekomenderar jag dig att jobba mycket under sommaren och sen vara ledig under säsongen. Hellre i alperna 2 månader helt ledig levandes på pasta och tomatsås än 4 månader jobbandes. Tro mig du kommer hålla med mig efter din säsong....

Always stylish - Never bitter

Deephed

Hej...

Riktigt så illa som herren här ovanför framställde det tycker jag inte att det är.
Han har rätt i att många arbetsgivare behandlar dig som skit, typ snuvar dig på lönen och så...men inte alla. Och sen finns det många jobb, städjobb, där du jobbar bara nån timma på förmiddagen, visst är det kanske bäst på berget då, men du är ju ändå ledig sen så du hinner med några timmar däruppe. Mitt tips till dig är att du ska åka ner i början av november för att fixa jobb och boende, sen blir det svårare.
Jag gjorde så att jag jobbade här hemma som en räv på hösten, och sedan var jag ledig där nere i två månader. Och hade jag vetat vad jag vet nu hade jag hellre jobbat och stannat längre. För man blir lite less faktiskt på att bara vara ledig, för man kan inte åka skidor ALLA dagar, man blir sjuk (typ alla säsongare blir rejält förkylda nån gång på säsongen, vad kan det bero på...hmm...ja, osunt leverne...), eller så är det snöstorm etc...och man VILL faktiskt inte åka skidor VARJE dag. Efter ett stort snöfall vill man bara åka åka åka, och det finns orört puder, bara man vet var man ska leta. Men sen när det har varit strålande sol i en månad så är det inte så kul före längre, och då sitter det fint med ett jobb och en liten inkomst vill jag lova...och sen var det ju så att när två månader hade gått, och man skulle åka hem av olika anledningar, då ville man ju stanna längre! För jag trivdes så fruktansvärt bra där nere.
Men det är rätt billigt att leva i stanton, maten är relativt billig, och spriten...men det är dyrt att äta ute (tips! Ät på bageriet!), och vår hyra var väldigt dyr, så det var det pengarna gick till.
Jag hoppas att du har fått lite tips nu...och är du inne på att stanna en hel säsong, så åk ner tidigt, sök massa jobb och ta det som blir bäst. Jaja, så enkelt kanske det inte är, men jag tror att du kommer att hitta ett jobb om du verkligen vill. För vi fick massa tips om jobb, men vi sket i det helt enkelt...så vi får skylla oss själva...ett annat tips förresten är att i början när ni kommer ner, nu vet inte jag riktigt vad som öppnar när på säsongen, men gå ut och beblanda er med andra säsongare, för det är då ni får reda på saker som ni behöver veta om allt möjligt. Det underlättar när man kommer som färsking.
Nej, nu får det vara nog...lycka till!
//PEtra

Tja Pony!

Kom nyss hem från min första säsong i anton! Det första svaret är ett riktigt mardrömsscenario! Lyssna inte på honom!

Jag kom ner den 26 nov utan jobb och boende! Vi fixade boende på 4 timmar! Men då fick vi bo i byn Pettneu som ligger 7km utanför st.anton! (Skidbussen går två gånger i timmen) Kommer du ner med bil är det inga problem alls att bo i pettan! Det funka hur bra som helst! Vi betalade 13 euro/natt för ett rum på 25kvm med kök! Toa å dusch en trappa upp! Vi bodde max två pers per rum å vi fick ha hur mycket besök vi ville emot att dem oxå betalade 13 euro/natt (endast om de sov över då).

Det är betydligt billigare att bo i pettneu än i st.anton om du inte fixar ett jobb där boende ingår! Vi var säkert runt på 40-50 ställen å sökte jobb men jag fick inte jobb för ens i slutet av december! Så en god idé är att försöka ordna jobb hemifrån! eller åka ner ännu tidigare på säsongen (liftarna öppnar i slutet av november) Alla telefonnummer å så finns på antons hemsida www.stantonamarlberg.com.

Själv jobbade jag som diskare på ett hotell mellan 18-19 varje kväll för 6 euro i timmen + mat + tillgång till internet. Arbetsgivarna var hur trevliga som helst. Väldigt måna om att man skulle trivas. Bra personal i övrigt å trots att det kanske inte var så kul jobb så tyckte man aldrig att det var hemskt att jobba! Jag hadde så jag klarade mig (hade 15000:- med mig ner) å kunde åka hela dagarna å gå ut på nätterna!

Har du frågor å så så är det bara att skriva! Ride on! /Micke

Känner att jag behöver förtydliga mig lite. Givetvis är inget av de sakerna jag beskrev något som jag hoppas att någon råkar ut för men det är något som man bör ta med i beräkningarna. Många som har varit i väg och jobbat i österrike (skidorter) berättar ju såna här saker så det är ju inte på något sätt ovanligt. En person som vill veta hur det funkar bör ju inte var förbredd på solskenhistorierna utan på det som kan gå fel. Östrrike är fantastiskt att vara i, men pengarna och turismen har gjort vissa by invånare mer eller mindre knäppa. :) I många fall akn det vara förståligt efter att ha blivit invaderade varje år av svenska säsongare. ...

Fråga andra gamla säsongare vilka ställen som är bra att jobba på. Förhoppningsvis så slipper du då idioterna.

Ang åka skidor varje dag och att man tröttnar på det är ju en smak fråga. Många av mina kompsiar inklusive mig själv klara med lätthet av att bara bränna puder i 3 till 4 månader. Det är ju helt beroende på hur kul man tycker att det är. Att bara vara ledig och bumma ger ju en viss frihet då du kan välja lite mer fritt när det passar att åka. Många av de jag känner som har jobbat samtidigt känner ju alltid en viss stress då de flesta bara har 1 till 3 timmar per dag att åka på. Men återigen det är ju en smak sak....

Givetvis så får du ju lättare och bättre boende, jobb etc ju tidigare du är ner. Du kan också få billigare boende om du är villig att betala i förskott. Ett smart sätt att pruta och hitta en bra bostad.

Lycka till!!

Deephed

Tillbaka
Topp