Hej...
Riktigt så illa som herren här ovanför framställde det tycker jag inte att det är.
Han har rätt i att många arbetsgivare behandlar dig som skit, typ snuvar dig på lönen och så...men inte alla. Och sen finns det många jobb, städjobb, där du jobbar bara nån timma på förmiddagen, visst är det kanske bäst på berget då, men du är ju ändå ledig sen så du hinner med några timmar däruppe. Mitt tips till dig är att du ska åka ner i början av november för att fixa jobb och boende, sen blir det svårare.
Jag gjorde så att jag jobbade här hemma som en räv på hösten, och sedan var jag ledig där nere i två månader. Och hade jag vetat vad jag vet nu hade jag hellre jobbat och stannat längre. För man blir lite less faktiskt på att bara vara ledig, för man kan inte åka skidor ALLA dagar, man blir sjuk (typ alla säsongare blir rejält förkylda nån gång på säsongen, vad kan det bero på...hmm...ja, osunt leverne...), eller så är det snöstorm etc...och man VILL faktiskt inte åka skidor VARJE dag. Efter ett stort snöfall vill man bara åka åka åka, och det finns orört puder, bara man vet var man ska leta. Men sen när det har varit strålande sol i en månad så är det inte så kul före längre, och då sitter det fint med ett jobb och en liten inkomst vill jag lova...och sen var det ju så att när två månader hade gått, och man skulle åka hem av olika anledningar, då ville man ju stanna längre! För jag trivdes så fruktansvärt bra där nere.
Men det är rätt billigt att leva i stanton, maten är relativt billig, och spriten...men det är dyrt att äta ute (tips! Ät på bageriet!), och vår hyra var väldigt dyr, så det var det pengarna gick till.
Jag hoppas att du har fått lite tips nu...och är du inne på att stanna en hel säsong, så åk ner tidigt, sök massa jobb och ta det som blir bäst. Jaja, så enkelt kanske det inte är, men jag tror att du kommer att hitta ett jobb om du verkligen vill. För vi fick massa tips om jobb, men vi sket i det helt enkelt...så vi får skylla oss själva...ett annat tips förresten är att i början när ni kommer ner, nu vet inte jag riktigt vad som öppnar när på säsongen, men gå ut och beblanda er med andra säsongare, för det är då ni får reda på saker som ni behöver veta om allt möjligt. Det underlättar när man kommer som färsking.
Nej, nu får det vara nog...lycka till!
//PEtra