Arbetsvillkor Norge?

Nojlas

Aktiv medlem
Arbetsvillkor Norge?
Vet att det är många här på freeride som precis som jag själv arbetar i Norge för att finansiera säsongen.

Någon som vet om någon hemsida med arbetsvillkor?

Är lite frågor jag söker svar på:

Min arbetsgivare flyttar över mina övertidstimmar till dagar då jag inte jobbar, så dem inte behöver betala ut övertidslön. Är detta lagligt? (Enligt min arbetsgivare är det det, så långe min totaltid varje vecka inte överstiger heltid) Således hindrar de mig aktivt från att komma upp i heltid. (Har 80% på papperet.)

OM man jobbar skift - har man rätt till skiftlön?
Jobbar enbart kväll, och får ett litet kvällstillägg. Min polare som bara jobbar kväll får mer betalt, för att han är skriven på ett skift. Han har alltså bättre tider och mer betalt. Jag har sämre tider och mindre betalt. Är detta enligt reglerna?

För övrigt verkar bemanningsföretagen här vara ena riktiga skojjare. Vet flera personer som blivit "lovade" jobb, men när de väl är här så drar de sig ur, och folk står där med sitt hyreskontrakt... Någon som känner igen sig?

Övriga tips om regler och rättigheter man ska tänka på mottages tacksamt. Både för min egen del, men kanske även för alla andra norgejobbande svenska friirajders :)

Senast ändrad:
Arbetsvillkor Norge?
Såvitt jag vet så är det lag på övertidsersättning efter 8 timmar på en dag och arbetsgivaren måste stå för mat eller matersättning om övertiden överstiger 2,5 timmar eller går över ett visst klockslag. Inte helt 100% på dessa dock.

Arbetsvillkor Norge?
Utter: stämmer med käket. Därför får jag inte lov att jobba mer än 2h övertid nu - så slipper dem betala mitt käk...

Visst är det lag på övertidsbetalning. Och det får jag - när jag jobbar över 100%. Frågan är om det verkligen är tillåtet att "flytta" arbetstimmar till en annan dag? Jag frågade min chef och han refererade till nån ¤&*#% paragraf (som jag inte har någon aning om)

Arbetsvillkor Norge?
Nojlas sa:
Min arbetsgivare flyttar över mina övertidstimmar till dagar då jag inte jobbar, så dem inte behöver betala ut övertidslön. Är detta lagligt? (Enligt min arbetsgivare är det det, så långe min totaltid varje vecka inte överstiger heltid) Således hindrar de mig aktivt från att komma upp i heltid. (Har 80% på papperet.)
Detta tror jag faktiskt är helt lovligt och är faktiskt ganska vanligt, om än inte så extremt, känns som att din arbetsgivare tänjer lite på gränserna här.
Många jag känner här i Lilleström/Oslo och jag själv har jobbat enligt samma princip. Fast vanligtvis (det jag erfarat) är det väl snarare så att man ska kunna jobba lite extra varje dag för att exempelvis kunna sluta tidigare eller kanske t.o.m vara helt ledig på fredagar. Någonting står inte helt rätt till med din arbetsgivare, speciellt då du inte ens kommer upp i heltid.

Nojlas sa:
OM man jobbar skift - har man rätt till skiftlön?
Jobbar enbart kväll, och får ett litet kvällstillägg. Min polare som bara jobbar kväll får mer betalt, för att han är skriven på ett skift. Han har alltså bättre tider och mer betalt. Jag har sämre tider och mindre betalt. Är detta enligt reglerna?
Det beror på vilket slags avtal du har, precis som i Sverige kan man sätta upp de flesta jobben på pissiga avtal och som gästarbetare har man tyvärr inte mycket att säga till om. Jobbar du för något bemanningsföretag?

Hoppade igår in åt en kille som var sjuk, på Rema 1000, jobbade alltså lördag 10-18. Fick pissigt betalt (120 kr/h), butiken har ju egentligen också skift plus helgarbete men kommer runt högre löner och tillägg på något vänster och det är tydligen helt ok av någon anledning. Hade dessutom ingen rast.
Nojlas sa:
För övrigt verkar bemanningsföretagen här vara ena riktiga skojjare. Vet flera personer som blivit "lovade" jobb, men när de väl är här så drar de sig ur, och folk står där med sitt hyreskontrakt... Någon som känner igen sig?
Se där ja, bemanningsföretag var det. Nu är jag här och jobbar åt adecco för tredje året i rad, visst har det vart strul med det ena och det andra men det har alltid löst sig för mig. Jag verkar dock ha haft en del tur med min konsultchef/mitt adecco-kontor, vi kommer bra överens och vi har sällan haft några motstridigher. Kort sagt har jag blivit behandlad förhållandevis bra.

Det är bara att inse att bemanningsföretag är en modern form av slavhandel. Däremot, för oss säsongare, är det skönt att kunna komma och gå som man vill, utan uppsägningstider osv.
Nojlas sa:
Övriga tips om regler och rättigheter man ska tänka på mottages tacksamt. Både för min egen del, men kanske även för alla andra norgejobbande svenska friirajders :)
Som bemanningsslav är det rätt knapert med rättigheter, eller ja, de finns ju men som gästarbetare så kan man faktiskt behandlas rätt illa här. Jag har inte haft det problemet och de flesta jag känner har haft det helt ok men någon måste ju också ha oflyt. Däremot är sjukvården som gästarbetare mindre trevlig. Blev utkastad från sjukhuset två gånger förra året när jag tappade hörseln på ena örat, efter en liten olycka.

Senast ändrad:
Arbetsvillkor Norge?
Nej, jobbar inte för bemanningsföretag och har aldrig haft med ett sådant att göra. Kanske verkade så i mitt inlägg, men så är inte fallet.

Att jag inte kommer upp i heltid beror på att ingen får kontrakt på heltid här. Jag har tur som har fått 80%, är man rookie får man bara 60% på papperet. Här finns massor med jobb att göra, men de kollar ens timmar hela tiden så att de inte behöver betala övertidstimmar. (Min chef sade vid antställningen att det fanns goda möjligheter till övertid och extrajobb - nu gör han allt han kan för att blåsa mig på det) Håller på att lämna stadiet "skitförbannad" och gå in i det sista steget på min arghetsskala: "fullständigt rosenrasande"

Har för övrigt på ett lager i Bergen.

Jarle; varför blev du utkastad från sjukhuset? något argument? Eller var du bara otrevlig? :P

Senast ändrad:
Arbetsvillkor Norge?
För en gångs skull var jag ju faktiskt inte otrevlig ;)
De ville helt enkelt inte ta emot svenskar, släppte före norrmännen och sa till sist att jag minsann inte får komma in på någon undersökning öht. Satt lungt och stilla och väntade på min tur. Tråkigt, speciellt då mitt knä är diskutabelt nu, alternativen verkar vara att ta ledigt och åka till Sverige = skitdyrt eller privatläkare = värre än värst.

Hade jag vart du hade jag kommit ner hit istället, lätt med jobb här.

Arbetsvillkor Norge?
Funkar det inte med sjukförsäkringskortet eller vad det heter. Det ska ju tydligen gälla i norge med. Eller du hade kanske inget sådant?

Arbetsvillkor Norge?
Vi har, på papperet, samma rätt till sjukvård som norrmännen då vi också betalar skatt osv. Kan hända att jag har haft en nedrans otur bara. Ska försöka få mitt knä kollat, kan återkomma med hur det gick, förhoppningsvis bättre :)

EDIT
V-larsson, Norge är inte med i EU, om det är det kortet du tänker på, svenskt ID ska gå lika bra. Har alla kort och papper i ordning så det berodde inte på det.

Senast ändrad:
Arbetsvillkor Norge?
ja fyfan för alla jävla bemanningsföretag, speciellt manpower och dom stora.
man blir ju rätt trött på dom.

Arbetsvillkor Norge?
Ett hett tips om du planerar sjukdom/ledighet eller annan icke arbetsrelaterad aktivitet är att kontrollera avtalet gällande egenmeldingsdagar.
Framtidslandet Norge har nämligen inga karensdagar, utan du har full lön från första sjukdagen. Hur många egenmeldingsdagar du kan ta ut utan sjukintyg varierar från arbetsgivare till arbetsgivare. Vi som jobbade åt StudentConsulting i Stavanger hade tex 6 x 3 dagar (har jag för mig?) på ett år, samt att det minst behövde gå 2 veckor mellan varje egenmelding. Detta innebär i praktiken att du har 18 dagars extra semester per år (det gäller att utnyttja systemet) utan att arbetsgivaren får ifrågasätta din frånvaro.
Kontrollera även om det står någon snygg paragraf som "Du måste ha varit anställd i 3 månader för att avtalet ska vara giltigt".

I övrigt är jag ledsen Nojlas, har inte mycket att tillägga på dina specifika frågor.

Arbetsvillkor Norge?
Heinz_p sa:
Ett hett tips om du planerar sjukdom/ledighet eller annan icke arbetsrelaterad aktivitet är att kontrollera avtalet gällande egenmeldingsdagar.
Framtidslandet Norge har nämligen inga karensdagar, utan du har full lön från första sjukdagen. Hur många egenmeldingsdagar du kan ta ut utan sjukintyg varierar från arbetsgivare till arbetsgivare. Vi som jobbade åt StudentConsulting i Stavanger hade tex 6 x 3 dagar (har jag för mig?) på ett år, samt att det minst behövde gå 2 veckor mellan varje egenmelding. Detta innebär i praktiken att du har 18 dagars extra semester per år (det gäller att utnyttja systemet) utan att arbetsgivaren får ifrågasätta din frånvaro.
Kontrollera även om det står någon snygg paragraf som "Du måste ha varit anställd i 3 månader för att avtalet ska vara giltigt".

I övrigt är jag ledsen Nojlas, har inte mycket att tillägga på dina specifika frågor.
wörd! men brukar alltid vara att man måste ha jobbat i 2månader osv.
classic svensk i norge egenmedling ons,tor,fre dra till sverige.

Tillbaka
Topp