Åre - 12-14 dec - Premiäröppet - Skidtestarhelg - OCH World Cup ...hmmm

Ace_DG

Aktiv medlem
Vad tror ni? Skistar är inte särskilt tydliga i sin info om den aktuella helgen.

- VM8:an - Skidtest, bara Gästrappet öppet
- VM8:an - WC-race, herrar och damer, nedre delen av DH reserverad
- Duved/Hamreliften - Hamrebacken öppen men reserverad för "träningsgrupper" (WC-gänget?)

Inget mer öppet i Duved , Tege, Rödkullen, Lundsrappet, vid VM6:an, vid Fjällgårdsliften ...etc, etc

Någon som har mer info än Skistarsidan?
Finns det nån chans att fler pister öppnas?
Känns aningen darrigt!

Undrar,
Ace DG

Senast ändrad:
Duved/Hamre är reserverat för WC-träning, ja..

(Vilket är dystert, jag gillar verkligen den backen.)

Har hört att VM6:an skall gå med Stjärnbacken öppen på torsdag. Vet inte hur väl det stämmer men man kan ju hoppas.

Undrar om någon har info om öppettider för VM8:an? Brukar ju vara 08:00-16:30 sedan kvällsåkning 18:00-24:00 på fredagen och lördagen enl. traditionen, men har inte hört något om det i år. Exempel www.areskiinn.se/skidtestarhelg

Jättarnas spår går att åka och i bräckes pipe kommer det finnas rails :)

Gästrappet är helt okej nu och wc tävlingarna kommer köras i störtloppet så man kommer förmodligen bara märka av dom i kön!

En fräsig sak är att tunneln under gästrappet från bräcke/lundsrappet har blivit förlängt så när man kommer i gästrappet blir det inte alls samma flaskhals längst ner!

edit: Finns dock ingen info om kvälls/natt åkningen... Förhoppningsvis kommer dom väl köra det men det står inte med i schemat :/

Senast ändrad:
Rykten som jag fått viskade för mig från kontakter i patrullen och snöläggningen förtäljer att skidtestet ska genomföras i VM6an, racefolket ska hålla till i arenan samt att träning för dem kommer ske i Hamre. Positivt är att Linbanan i Duved förhoppningsvis öppnar och vi gäster delar då Hamrebacken med raceträningarna. Sen är det väl inte spikat till 100% men det verkar vara deras plan....
Har tyvärr inte hört något om ifall det är öppet till 24.

Senast ändrad:
Fick fatt på Skistar nu och de kommer lämna besked om exakt vad som blir öppet i helgen någon gång imorgon. Och det lär dyka upp en artikel om vad som händer i helgen här också :)

(Håller fortsatt tummarna för att nån Duvedsbacke blir öppen för oss vanliga dödliga, jag gillar Duved.)

Heddious sa:
Fick fatt på Skistar nu och de kommer lämna besked om exakt vad som blir öppet i helgen någon gång imorgon. Och det lär dyka upp en artikel om vad som händer i helgen här också :)

(Håller fortsatt tummarna för att nån Duvedsbacke blir öppen för oss vanliga dödliga, jag gillar Duved.)
Om dom skär ner på resurserna för oss vanliga dödliga på samma sätt som dom gjorde för några år sedan när enbart damerna var där på skidtestarhelgen så kommer jag att koka över.

Jag tycker det är förjävligt att man bokar och betalar boende och liftkort mot utlovade vm8, vm6 och skidtestarhelg bara för att köra 100mil enkel väg och komma upp till en överfylld vm6a och en en massa liftköer.

Jag försöker tänka "glaset halvfullt" men lägger tid och pengar på att få åka själv, inte stå och titta på WC-åkarna, och/eller respektlöst skuffas åt sidan av skistar...

Förstår din frustration
@rabbit och jag håller med dig, dock är jag osäker på om Skistar de facto har lovat att en viss åkyta ska vara tillgänglig under skidtestarhelgen? Är det inte lite "vi gör så gott vi kan men vädret är svårt att påverka" som brukar vara utgångspunkten i Åre fram till veckan innan jul iaf?

Vilket såklart inte ursäktar utrymmeskrocken som uppstår i och med att de tog sig an dubbla VC-tävlingar (vilket jag antar handlar om organisatorisk prestige, då de väl gärna vill visa framfötterna nu när de fått VM igen..) men det har ju varit skidtestarhelger med betydligt sämre förutsättningar än såhär vissa andra år, med eller utan VC. Vem vet, det kanske börjar kräksnöa under helgen precis som i fjol – då kan det ju bli riktigt trevligt.

(Som du märker är jag på "glaset halvfullt"-humör idag.. :) )

Edit: Med det sagt – känns det inte som att Skistar har trampat på väldigt många tår i år?

Senast ändrad:
Heddious sa:
Förstår din frustration
@rabbit och jag håller med dig, dock är jag osäker på om Skistar de facto har lovat att en viss åkyta ska vara tillgänglig under skidtestarhelgen?
Tack, jag var rädd att mitt dåliga humör skulle få forumet att falla ner över mitt huvud. :)

Jag kan inte tänka mig att man kan hitta något kontrakt på vad som skall vara öppet till skidtestarhelgen men, den mer eller mindre uttalade ambitionen brukar vara vm8+6+skidtestarhelg.
Att dom stängt ner dygnet runt åkningen och tagit bort frukosten i toppen på vm8an har vi ju fått leva med i några år nu. :P

Poängen är ju den som du gör:
Heddious sa:
Vilket såklart inte ursäktar utrymmeskrocken som uppstår i och med att de tog sig an dubbla VC-tävlingar (vilket jag antar handlar om organisatorisk prestige, då de väl gärna vill visa framfötterna nu när de fått VM igen..)
Har man redan sålt "en produkt" aka skidtestarhelgen så borde man vara skyldig dessa kunder en ursäkt och en rejäl prissänkning när man försämrar den produkten så avsevärt som här är fallet.

Men jag kan inte påstå att jag tror att Skistar drar av på boendepris och liftkortspris.
Det är dom alltför giriga för.

Har man haft den här helgen inringad som säsongsstart sedan förra säsongen startade och redan tagit ledigt och betalt för allt så åker man ju ändå.
Det är dock otrevligt av Skistar att utnyttja detta.

Fast dom kommer ju aldrig stänga av vm8 för allmänheten.

Att testet läggs i vm6 känns dock smartast för alla om dom lyckas få upp transporterna mellan wc/vm8

Lite positiva vibbar till er som sitter nere i regnet och är bekymrade över den kommande helgen i Åre:
Jag var och åkte en timme i Gästrappet mellan 9 och 10. Föret är kanon, mycket bättre än man kan tro om man sitter i ett regnigt Stockholm. Om man jämför med isbanan som bjöds på fjolårets skidtest är skidåkningen nu enormt mycket bättre. Helt sjukt mycket bättre. Enda frågetecknet är om det är för mjukt, om det blir folkvagnsstora pucklar på eftermiddagen?

Som någon skrev ovan är backen breddad, Gästrappet har aldrig varit bättre. De som kommer hit i helgen kommer att få helt ok skidåkning för att vara i mitten av december. WC-tävlingarna i Störtloppet kommer inte att störa gästernas skidåkning. Störtloppets nedre del är i normala fall ändå avstängt. Det enda WC begränsar är att Hamrebacken i Duved lär vara stängt. Synd men det är så få människor under skidtestarhelgen som brukar välja Duved så det är ingen katastrof. Värdet att få tills lite på Mattias Hargin, Ted Ligerty och de andra mellan skidteståken tycker jag är större.

Det har hänt tidigare att det har varit WC och skidtest borta i "Olympia". Innan var jag skeptisk, men det funkade riktigt bra. Sedan är barnbacken i Rödkullen och de breda transporterna dit öppna, VM-6 kommer att öppna, men blir rätt smal backe. Det här kommer att bli en bra helg.

Till er som gärna ser att glaset är halvtomt är det enda jag tycker ni ska behöva spinna vidare i era negativa tankar är frågetecknet för de som vill kunna cruisa runt i en blå lång fin pist. En typisk Svensson-åkare eller en 10-åring. De kan sakna Hamrebacken, långa liften i Rödkullen och hela Björnen.

Senast ändrad:
Skare sa:
Lite positiva vibbar till er som sitter nere i regnet och är bekymrade över den kommande helgen i Åre:
Jag var och åkte en timme i Gästrappet mellan 9 och 10. Föret är kanon, mycket bättre än man kan tro om man sitter i ett regnigt Stockholm. Om man jämför med isbanan som bjöds på fjolårets skidtest är skidåkningen nu enormt mycket bättre. Helt sjukt mycket bättre. Enda frågetecknet är om det är för mjukt, om det blir folkvagnsstora pucklar på eftermiddagen?

Som någon skrev ovan är backen breddad, Gästrappet har aldrig varit bättre. De som kommer hit i helgen kommer att få helt ok skidåkning för att vara i mitten av december. WC-tävlingarna i Störtloppet kommer inte att störa gästernas skidåkning. Störtloppets nedre del är i normala fall ändå avstängt. Det enda WC begränsar är att Hamrebacken i Duved lär vara stängt. Synd men det är så få människor under skidtestarhelgen som brukar välja Duved så det är ingen katastrof. Värdet att få tills lite på Mattias Hargin, Ted Ligerty och de andra mellan skidteståken tycker jag är större.
Jag tar mjuka pucklar före isgatan som var Gästrappet i fjol alla dagar i veckan! Tack för en bra rapport! :)
Förresten, är det fortfarande kalt utanför pisterna? Står i valet och kvalet mellan vilka lagg jag ska ta med mig upp nämligen :D

Heddious sa:
Jag tar mjuka pucklar före isgatan som var Gästrappet i fjol alla dagar i veckan! Tack för en bra rapport! :)
Förresten, är det fortfarande kalt utanför pisterna? Står i valet och kvalet mellan vilka lagg jag ska ta med mig upp nämligen :D
Hedda, det är verkligen lite snö utanför konstsnöpisten. Typ noll. Jag tror inte att det går att få till fem svängar på rad i natursnö någonstans på Åreskutan utan att riskera både sig själv och skidorna. Eller kanske inte ens en sväng? Det är typ 1 eller 2 cm i snödjup. För en vecka sedan var det plus 8 grader, regande hela vägen upp på toppen. Ingen behöver fundera på att åka offpistlagg, utom Freerides testpatrull som fjol kunde göra perfekta analyser de breda offpistskidorna i det då benhårda Gästrappet.

Skare sa:
Heddious sa:
Hedda, det är verkligen lite snö utanför konstsnöpisten. Typ noll. Jag tror inte att det går att få till fem svängar på rad i natursnö någonstans på Åreskutan utan att riskera både sig själv och skidorna. Eller kanske inte ens en sväng? Det är typ 1 eller 2 cm i snödjup. För en vecka sedan var det plus 8 grader, regande hela vägen upp på toppen. Ingen behöver fundera på att åka offpistlagg, utom Freerides testpatrull som fjol kunde göra perfekta analyser de breda offpistskidorna i det då benhårda Gästrappet.
Håhå jaja. Då blir det nog parklaggen, för ett överraskningsdump som det i fjol ska en väl inte hoppas på.
Vad gäller MnO och kompani så är de ju ett idéellt (stavning?) initiativ, även om de har Freeride som plattform för att förmedla sina åsikter. :) Alltså inte "våran" testpatrull egentligen.

Tack ALLA...
...för all info! Det verkar ju som blir lite glidande verksamhet i helgen i a f!
Vi gör det bästa av det helt enkelt! :D
Ace DG

Senast ändrad:
Skare sa:
1. Vi är inte Freerides testpatrull.
2. Det var inte bara i Åre vi provade grejer.
3. Det var inte bara Gästrappet som var öppet.
4. Så jävla illa var det inte ens i Gästrappets brant, förutom några parodiskt hårda timmar nån kall kväll då.
5. Jag skulle inte kalla en 115mm bred allroundskida för "offpistskida", men vill du använda referensramar från 2004 istället för 2014 är det iofs fritt fram. Jag kan tycka att det är relevant att testa tilltänkta varje-dag-skidor även när det är hårt.
6. Din dammiga kommentar är lika förutsägbar som vår fetedisclaimer förra året var stor. (Och det säger alltså en hel del)

Hmm kan ju tycka det är väldigt mycket negativt om att det blir WC i Åre till helgen ?

du kommer ha lika mycket elr mer plats iår "med" WC tack vare dom byggt tunneln längre så dåligt kommer det inte bli, dock dåligt med snö mot typ för 2år sen när högzon öppna :) Blev rikigt positivt överaskad med nya tunneln förra helgen

man kan inte vinna alla gånger och iår kommer vintern efter nyår :)

Hur mycket pengar får dom för att hålla WC? Får dom in bra med pengar så kan det ju även rädda skistars förra vinter vilket har lett till nedskärningar både i sommar (1h mindre om dagen och 1v mindre i slutet av cykel säsongen) och i vinter (hört att dom har mindre personal och mer manpower?).

Går ju dock inte jämföra en rekord bra vinter med en dålig :D

Jag tycker dock dom har lyckats jävligt bra med tanke på förhållandena!

Jag tyckte det funkade jäkligt bra i helgen! Visst isigt, men det är ju svårt att göra något åt :/

Vad tycker ni andra som har varit här och kört?

@linder

Håller verkligen med. Själv tyckte jag bara det var kul att sitta och snacka i liften med WC-åkarna. För min del får de gärna återkomma varje år =)
Säkert så att Skistar m fl anstränger sig extra för att få saker att funka pga tävlingen också.

Och som nån annan sa tidigare, årets underlag var ju gudabenådad om man jämför med fjolårets...

linder sa:
Jag tyckte det funkade jäkligt bra i helgen! Visst isigt, men det är ju svårt att göra något åt :/

Vad tycker ni andra som har varit här och kört?
Instämmer. Tyckte inte WC störde alls – hade det inte varit tävlingar hade Störtloppet troligen sett ut som i fjol istället (nedre delen pistad, branten i början = högar av kanonsnö) och det hade ju inte gjort någon större skillnad. Den enda möjliga negativa effekten jag kan tänka mig är att om det inte hade varit tävlingar kanske de hade hunnit snölägga och pista den nedre delen av Lundsrappet, vilket hade varit trevligt.. men nu fick vi ju backarna vid VM6 istället, och de var riktigt bra imo, med undantag för dödskakorna strax efter att Snobbrännan och Stjärnbacken delas i två. :D Plus att det ju spred ut folk lite.

(Dock tycker jag att Skistar gott kan skänka en spänn per åk i ALLA liftar till Musikhjälpen istället för bara åken i åttan.)

Heddious sa:
(Dock tycker jag att Skistar gott kan skänka en spänn per åk i ALLA liftar till Musikhjälpen istället för bara åken i åttan.)
Helt klart
10846351_10152472565661811_7159453025032229867_n.jpg

Ja det va lite dåligt av dom att bara köra i vm8'an ...

Julius och Björn lyckades ju dock få in nästan 10ggr mer pengar... Skäms skistar!

Senast ändrad:
Julius och Björn framkallar förmodligen mer empati hos folk än vad Skistar gör ;)

Tillbaka
Topp