Åre december

andy_999

Medlem
Åre december
Hej
Jag och min son åker upp till Åre i mitten av december, vad är öppet om man vill lära sonen åka? Gärna lätta backar då det är andra gången han står på ett par skidor. Allt beror självklart på snötillgång, men vi förutsätter att snötillgången är god

Åre december
Ullådalen är fantastiskt bra om man ska lära sig åka. När jag jobbade som skidlärare i Åre höll vi oss till stor del där borta. Lagom lutning att gå från plog till att börja styra skidorna och lägga sina första riktiga svängar. Dessutom är det fin skog vid sidan av backen, vilket alltid är en fördel. Även stendalen är fint, men det är tveksamt om det är öppet i december.

Åre december
Håller med ovan, ullådalen/rödkullen är perfekt att börja lära sig åka :)
Förra säsongen åkte jag en del med minstingen (då 2,5år) upp i rödkulleliften och sen transportsträckan ner förbi buustamon tillbaka till rödkullen, blir en ganska lång sträcka så man hinner testa många svängar innan det är dags att åka lift igen. Men det är ganska långa backar i ullådalen med. :)

Åre december
Ser att Vemdalen öppnar upp alla backar/liftar så fort som möjligt medan Åre väntar med de flesta till 17/12. Om man nu åker upp 12-15/12 så måste Vemdalen vara bättre med tanke på öppna backar?

Åre december
johngustafsson sa:
Ullådalen är fantastiskt bra om man ska lära sig åka. När jag jobbade som skidlärare i Åre höll vi oss till stor del där borta. Lagom lutning att gå från plog till att börja styra skidorna och lägga sina första riktiga svängar. Dessutom är det fin skog vid sidan av backen, vilket alltid är en fördel. Även stendalen är fint, men det är tveksamt om det är öppet i december.
+1

Stendalen och Tväråvalvet brukar inte öppna förrän vecka 6. Gröna backen (Skutskjutet) lär väl vara öde tack vare det eftersom det inte finns någon genomfartstrafik från just Stendalen/Tväråvalvet.

martin-jansson sa:
Håller med ovan, ullådalen/rödkullen är perfekt att börja lära sig åka :)
Förra säsongen åkte jag en del med minstingen (då 2,5år) upp i rödkulleliften och sen transportsträckan ner förbi buustamon tillbaka till rödkullen, blir en ganska lång sträcka så man hinner testa många svängar innan det är dags att åka lift igen. Men det är ganska långa backar i ullådalen med. :)
Var i samma situation förra säsongen, även om det var en vuxen nybörjare. Gäller att man håller sig på vänsterkanten och är alert. Transporten är rätt smal och man har ju sett en och annan "skena rakt åt sidan"- incident bland nybörjare. :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp