ÅRE - Jävla turister.

spOnkan

Medlem
ÅRE - Jävla turister.
Satt och snokade lite i tidningen i morse tillsammans med ostmackan och fann en ytterst rolig artikel: Säsongarna: Dokusåpa live från Åre. En hel artikel med roliga säsongare. Uttömmande journalistik kryddas med sköna fraser som:

"Jävla turister"
"Träna i Sälen, åk i Åre"
"Där hittar man ofta lössnö. Riktig alpkänsla"
"Förra året skulle jag ha haft ihop det med en kille i liften som jag aldrig pratat med, säger Sofie."

Låter helnajs tycker jag.

:: http://www.svd.se/dynamiskt/Noje/did_2113951.asp ::

>> RR <<

ÅRE - Jävla turister.
Låter helt sjukt bra att säsonga uppe i Åre. Har länge funderat på det men får aldrig arslet ur vagnen. Har någon några bra tips på hur man söker jobb, hittar bostad och liknande? Tacksam för svar!

Klas

ÅRE - Jävla turister.
Sjukt bra? Ja, antagligen då det är ena snurriga och ej helt friska människor som lägger ett vinterhalvår på att skotta snö i Sveriges skidmetropol.

Med risk att göra många community-kollegor förbannade måste jag nog ändå kasta lite dynga på de som väljer Åre för att säsonga.

De som bor i Åre och är där för att de måste pga fast arbete, familj, försupenhet behöver ej ta åt sig av kommande salvor!

Varför inte vända näsan mot alperna för säsong? Där finns högre berg, bättre snö och väder, billigare sprit och hårdare gendarmer.

Att stanna i Åre ser jag som ett tecken på att äventyrslustan finns, men navelsträngen med gamla goa Sverige vågas inte klippas av helt. Visst är det tryggt med bolaget och försäkringskassan runt hörnet, men äventyret som en säsong ändå skall vara blir bara halvt...

En säsong i alperna blir så mycket mer. Försök förklara för en fransk gendarm på fyllespråk att TV:n som ramlade ut ur fönstret gjorde det av sig själv eller att den gula snön utanför Mairiet inte alls färgades av dig. Att sedan brottas med ett tjog pistörer pga farlig åkning och lifthoppning är annat som förgyller en säsongarvardag.

Ett annat plus med säsong i alpländer är såklart möjligheten till suparkalas utan dess like då tidningsrubriker i t ex Frankrike är bättre än skandaluppslag i ortsblaskan i Åre. Som svensk vill man ju gärna lämna bidrag och sätta sig i respekt utomlands. Kan vi inte spöa dem i OS får vi väl åka hem till dem och ge dem på nöten!

Allt detta kanske kan göras i Åre med ungefär samma följder. Men en natt i franskt häkte eller förhör på pistörskontor är ändå något speciellt!

Mina slutord och råd till Er som funderar på att säsonga: Klipp av navelsträngen, låt kroppshåren växa, snyt Er och bege Er snarast till alport!

Lycka till och glöm inte att krama varandra i liftkön!

(Man behöver så klart inte dricka sprit för att trivas i en alport, men det följer liksom av stämningen på orten. Det går alltså att ha kul under en säsong utan sprit - men inte riktigt lika kul.)

ÅRE - Jävla turister.
Ja herre jevvlar.

Påminner mig om en tidningsartikel om terminarna i Sälen som cirkulerde i alperna för några år sedan och användes som Darttavla.

ÅRE - Jävla turister.
Hej Svarta Faran!

Varför bege sig flera hundra mil söderut när allt som behövs finns här hemma? Inte behöver du åka till alperna för att dricka sprit, kasta TV eller pissa i snön. Det går alldeles utmärkt här hemma i Svedala. Och både i Järpen och Sälen kan du få skaka galler, no problems, var bara dig själv. Om du tycker det är trist att snuten förstår vad du säger kan du ju alltid dra en vals på franska...

That´s all kids! / MM

ÅRE - Jävla turister.
MM: Ok, det är inget fel på Sälen eller Vallåsen för den delen heller.

Det jag försökte få fram, men som jag kanske misslyckades lite med, är att det alltid är bra och spännande att vidga sin horisont.

Visst är det något speciellt med att lasta bilen full med polare och prylar och bege sig via Autobahn till alperna?! Ett gott stopp för vitaminintag i Kirchheim och sedan bromsa in först när motorhuven sitter inkilad den lokala snöröjningstraktorn.

Jag säger inte att Åre suger, men det gör det faktiskt om man jämför med alperna och vad som erbjuds på kontinenten.

Till de blivande kollegorna och säsongarna: Vidga vyerna, låt förlossningen avslutas - klipp navelsträngen!

ÅRE - Jävla turister.
du som på stod att vallåsen var helt okej,måste ha ett stort hjärn problem, vallåsen är ju bara ett stort jävla skämt, sämsta skiten jag varit på, borde inte få kallas för skidanlägning, eller har du bara garage ned farten att jämföra med?

ÅRE - Jävla turister.
Bäste Herr Hammarbäck!

Innan du hoppar på folk och kallar dem för hjärndöda bör du läsa igenom de inlägg som finns under ämnet. Om du gör detta kanske du kan tyda att mycket som skrivs och diskuteras är med en stor gnutta ironi. Så nästa gång du bestämmer dig för att öppna truten - gör det med försiktighet och elegans, inte med klumpigt formulerade inlägg utan grund!

Till Herr Norling kan det meddelas att 25 är en superb ålder för en säsongare!

/SF

ÅRE - Jävla turister.
Att säsonga i Åre innebär att man får en grym STATUS bland sina polare i södra Sverige! Det är jäkligt coolt helt enkelt och det medför en rad fördelar på hemmaplan;
i)Man får brudar (och då menar jag de fräschaste)
ii)Man kommer in gratis på festerna.
iii)Polarna bjuder en på läsk och man får alltid läsa senaste nummret av Café före alla andra
....Sälen har inte alls samma tyngd, man blir klassad som tönt helt enkelt.
/bnf skippade träningen i Sälen åker i Åre!

ÅRE - Jävla turister.
Det verkar tydligen lönlöst att försöka få in lite vett i skallen på en del människor...

Till er som packar era väskor och beger er mot Åre för att termina kan jag bara säga: Lycka till och be till gudarna att konduktörerna inte kommer åt era liftkort!

Till er som åker till Vallåsen: Stackare!

Till er andra - kollegor och suparbröder/systrar - som hellre åker söderut till de riktiga bergen: Vi ses därnere!

/SF-G

ÅRE - Jävla turister.
Det här var fan den roligaste artikel jag har läst sedan Dippankortssåpan. Ja just ja, den handlade ju om samma sak...

Kvalitén på artikeln (trodde SvD var en seriös tidning) är ju i klass med mina storys i berättarboken från lågstadiet. Men som vi har märkt på forumet så krävs det inga vidare kvalifikationer för att få sin åsikt tryckt i tidningar.
Misstänker starkt att "journalisten Johanna" är bästis med Sandra, Sofie och Caroline. Och att hon sittandes på ungdomsgården skrev artikeln till skoltidningen men av misstag hamnade den fel. Får väl skylla på Tryckfelsnisse från Manpower som sportlovsjobbar både på SvD och Starlet.

Angående säsongande på Vallåsen så kanske det är dags att följa Sulan och Jerka som bor i tält vid Hammarbybacken sedan några år...

Mer Hubba-Bubba åt svenska folket!!!

ÅRE - Jävla turister.
Termina vid VALLÅSEN? Då krävs det nog lastbilsleveranser med sportdryck för att det ska bli någon fart. Å andra sidan kan man nog ha en go kokmaskin ståendes utanför vagnen utan alltför stor uppmärksamhet.

Går och funderar och biter naglarna hur detta miffo till "skidanläggning" skall bemötas. En tanke är att åka dit en sen eftermiddag med några trevliga kamrater och cirka 200kg dynamit för att blåsa bort skiten.

Men min finurligaste tanke är kanske den att ha Vallåsen som en träningsanläggning för blivande terminare och kanske även för blivande kollegor/ säsongare?! Tänk att släppa av lillkillen på 4 år och 2 månader vid träningsanläggningen och överlåta honom till ett starkt tränarteam bestående av det gamla gardet... Under 5-9 veckor studeras baskunskaper i smalmatshamstrande och sportdrycksblandande samt studier i flykt från rättvisan och hur man skäller ut snowbladesåkare på alla, större språk. Låter det som en bra idé? Jag vet inte, men kanske fungerar det-kanske inte.

Den som känner att han/hon vill utveckla en affärsplan ur denna idé kan köra igång med det samma. Efterfrågan lär vara enorm och stora pengar finns att hämta...

/SF-G

ÅRE - Jävla turister.
Jag instämmer med svarta faran helt.
ÅRE är ok en kort tid typ 4 dagar max. Ett svart hål där varken solen eller snön kommer fram, känns det som.
nää gubbar söderut.

ÅRE - Jävla turister.
Det finns mycket skit att säga om Åre men det finns dubbel så mycket bra att säga. Åre är en by med en företagskultur som blomstrar som få byar i Sverige. Skidåkningsmässigt är den i särklass bäst. Trender, mode och innovation i skidsverige föds här. Jibbkulturens rötter finns här.

Solen lyser visst. Vi syns!

ÅRE - Jävla turister.
Grattis Rocket! Du har skrivit det skojsigaste inlägget på mycket länge. Jag höll på och kvävas efter det sanslösa skrattanfall som drabbade mig efter att ha läst din hyllning av Åre, innovationernas källa... :-D

Det finns hopp för världen med "Lyckliga idioter" som du och jag! Behåll de mörka skidglasögonen på!

Thats´s all kids! / MM

PS! Romme rockar fetast! DS.

ÅRE - Jävla turister.
Just det Mountain Man - jag glömde hur jävla bra Romme är!

Sorry. 15 nedfarter och 250 fallhöjdsmetrar måste ROCka FETT som fan under vintern!

vi hörs vännen!

ÅRE - Jävla turister.
Apropå golfbollar...

Funderar på att göra en säsong i (vid) Flottsbro, möjligen Väsjö, det är bara det att jag har svårt att hitta boende. Om jag inte får tag i något måste jag gräva bivack, och det är jobbigt. Har hört att de finns stugor nära backen, frågan är bara om dessa är väldigt dyra? Hur stora är de, finns tvättmöjligheter (både kroppslig och "klädslig")? Mer information om till exempel after-whatever"n och andra nyttiga saker är välkommen. Samtidigt måste jag ordna transport, jag funderar på att köpa bummar-bil, det är ingen som har någon till salu? Kanske finns det till och med någon som har gått och tänkt i samma banor som jag? (Tjejer som kan laga mat har förtur.) Sedan vill jag gärna ha info om saker-som-man-måste-gjort-om-man-varit-där. Finns det några uteställen man måste ha varit på? Finns det några backar man inte får missa? Finns det några sjysta off-pistrepor som man ska åka efter halvmetersdumpet?

Tackar på förhand för eventuella svar.

Dr. Snö; skidkåt. (kan även uttalas med tyskt d)

ÅRE - Jävla turister.
Dr Snö!
Flottsbro är ett utmärkt val för säsongande. Du undrar bl a om uteställen och där måste jag säga att du slagit huvudet på spiken. Hela Flottsbro är ett uteställe av högsta rang. Annars kan Melles i Huddinge centrum rekommenderas. Glid in där för lite pjäxdans och du får garanterat vip-kort. Eller om du även är mediakåt så bör du bege dig till Alby centrum och avlägga ett besök på Baren med stort B. Kanske lägga in en stöt på Meral??? När det gäller tvättfaciliteter så kan jag rekommendera dig att ta bra fart från toppen och skita i att svänga på vägen ner. Då kommer du garanterat få bada. Glöm bara inte att torka av stålkanterna efter så de inte rostar. 5-56 gör susen!
Annars så finns det ju en kyrkogård i närheten och där kan det ju hända skojiga grejjer på nätterna.

Ser fram emot att få läsa din följetong bland de andra skrivaressen här på Freerides Skibumsida!!!

Tillbaka
Topp