Sjukt bra? Ja, antagligen då det är ena snurriga och ej helt friska människor som lägger ett vinterhalvår på att skotta snö i Sveriges skidmetropol.
Med risk att göra många community-kollegor förbannade måste jag nog ändå kasta lite dynga på de som väljer Åre för att säsonga.
De som bor i Åre och är där för att de måste pga fast arbete, familj, försupenhet behöver ej ta åt sig av kommande salvor!
Varför inte vända näsan mot alperna för säsong? Där finns högre berg, bättre snö och väder, billigare sprit och hårdare gendarmer.
Att stanna i Åre ser jag som ett tecken på att äventyrslustan finns, men navelsträngen med gamla goa Sverige vågas inte klippas av helt. Visst är det tryggt med bolaget och försäkringskassan runt hörnet, men äventyret som en säsong ändå skall vara blir bara halvt...
En säsong i alperna blir så mycket mer. Försök förklara för en fransk gendarm på fyllespråk att TV:n som ramlade ut ur fönstret gjorde det av sig själv eller att den gula snön utanför Mairiet inte alls färgades av dig. Att sedan brottas med ett tjog pistörer pga farlig åkning och lifthoppning är annat som förgyller en säsongarvardag.
Ett annat plus med säsong i alpländer är såklart möjligheten till suparkalas utan dess like då tidningsrubriker i t ex Frankrike är bättre än skandaluppslag i ortsblaskan i Åre. Som svensk vill man ju gärna lämna bidrag och sätta sig i respekt utomlands. Kan vi inte spöa dem i OS får vi väl åka hem till dem och ge dem på nöten!
Allt detta kanske kan göras i Åre med ungefär samma följder. Men en natt i franskt häkte eller förhör på pistörskontor är ändå något speciellt!
Mina slutord och råd till Er som funderar på att säsonga: Klipp av navelsträngen, låt kroppshåren växa, snyt Er och bege Er snarast till alport!
Lycka till och glöm inte att krama varandra i liftkön!
(Man behöver så klart inte dricka sprit för att trivas i en alport, men det följer liksom av stämningen på orten. Det går alltså att ha kul under en säsong utan sprit - men inte riktigt lika kul.)