Åre kommun byter ut P-skiva mot P avgift -30kr/tim

snorkel

Ny medlem
Åre kommun tar bort gratisparkeringarna och inför avgifter på upp till 30 kr/timme.
http://www.ltz.se/jamtland/are/nu-s...gifter-det-har-varit-for-lite-pengar-i-kassan

Eftersom det är ont om parkeringar i Åre by kommer detta att öka kostnaderna för årebor och turister.

Miljöpartisten vill ha elbilar till utlåning istället och det skall finansieras med p-avgifter.
Elbilar på vintern ska väl helst ha varmgarage eller ska de stå ute och dra några kW kontinuerligt?
Låter som att det kommer bli dyrt inte bara för turister utan även för skattebetalare i Åre.

Troligen kommer detta tvinga fram avgifter även utanför Konsum och Systemet eftersom det annars kommer bli konstant fullt även där.

U

user152698

Guest
Huvudsyftet med Åre, i modern tid, är att det skall kosta på att befinna sig där - OCH!!!!!!!! att hen ska känna sig lite lite besviken när man åker där ifrån. "Men har det inte alltid varit så?", tänker du. Fråga inte mig, jag hör enbart "Grattis..." från Dressmann-reklamen vida i mitt vida (?) hufvud - parallellt med vetskapen om att 'noll fortfarande är noll'.

Känslan från ovanstående melodi tillägnar jag Åres utvecklande förfall, samt Matildas skygång; sorg.

Senast ändrad:
U

user152698

Guest
...vad kass Jag är, läste inte det finstilta: "...på upp till...". Där försvann ett liv för dig
@snorkel ser jag det här igen så kommer jag att kontakta tillsynsmannen. Själv är jag redan förlåten å skiner vidare.

linder

Aktiv medlem
Nu när Pokemon Go har kommit har man ju dock insett att man inte ens behöver bil... Tar ju typ 15min att gå från byns ände till torget... Så om pengarna går till kommunen är ju detta kalas, är det Mobilpark eller Qpark så kan det fan kvitta.

bootfitta

Medlem
Snart kommer skistar att sätta 30kr i timman för att stå på deras parkeringar också, allt för att klämma ur de sista slantarna ur folket som fortfarande tycker Åre är en trevlig semesterort.

ExtremHacke

Ny medlem
snorkel sa:
Åre kommun tar bort gratisparkeringarna och inför avgifter på upp till 30 kr/timme.
http://www.ltz.se/jamtland/are/nu-s...gifter-det-har-varit-for-lite-pengar-i-kassan

Eftersom det är ont om parkeringar i Åre by kommer detta att öka kostnaderna för årebor och turister.

Miljöpartisten vill ha elbilar till utlåning istället och det skall finansieras med p-avgifter.
Elbilar på vintern ska väl helst ha varmgarage eller ska de stå ute och dra några kW kontinuerligt?
Låter som att det kommer bli dyrt inte bara för turister utan även för skattebetalare i Åre.

Troligen kommer detta tvinga fram avgifter även utanför Konsum och Systemet eftersom det annars kommer bli konstant fullt även där.
Kommunen kan inte ta betalt för en parkeringsyta dom INTE äger...denna parkering ägs av fastighetsägaren d.v.s Coop Nord.

snorkel

Ny medlem
ExtremHacke sa:
snorkel sa:

Kommunen kan inte ta betalt för en parkeringsyta dom INTE äger...denna parkering ägs av fastighetsägaren d.v.s Coop Nord.
Har inte påstått att kommunen äger den parkeringen. Däremot så finns det, som jag påpekade, risk att den parkeringen blir konstant full om det är enda gratisparkeringen som blir kvar. Då lär även de behöva ta betalt för att kunderna ska ha en chans att parkera.

MnO

Aktiv medlem
Om man tar betalt för parkering som tidigare var gratis tjänar man ju mer pengar. Och att kräma ur varenda litet öre som går ur besökarna är ju som bekant numera det enda syftet med orten.

snorkel

Ny medlem
Turisterna skall självklart pungslås men med Åre kommuns kommunalskatt som inte är den lägsta borde de måna lite mer om invånarna. Partisk? Ja :D

linder

Aktiv medlem
snorkel sa:
Har inte påstått att kommunen äger den parkeringen. Däremot så finns det, som jag påpekade, risk att den parkeringen blir konstant full om det är enda gratisparkeringen som blir kvar. Då lär även de behöva ta betalt för att kunderna ska ha en chans att parkera.
Dock är det sen 2 år tillbaka Mobilpark som har hand om den parkeringen och det är enbart 2 timmar för kunder (vilket dom iofs inte kan kolla)... Så min husbil va lappad den sommaren för att jag missade att dom hade satt upp dom skyltarna

linder

Aktiv medlem
snorkel sa:
Turisterna skall självklart pungslås men med Åre kommuns kommunalskatt som inte är den lägsta borde de måna lite mer om invånarna. Partisk? Ja :D
Helt klart! Finns mycket att förbättra :/

Jag tycker dock riksdagen borde införa att inkomstskatten är månadsvis istället så alla säsongarna kan skatta enbart under säsong... Som det är nu är ju 1 nov brytpunkten vilket gör att många som flyttar upp i december och skriver sig i Åre slipper betala skatten här. Bör ju inte vara speciellt krångligt nu när allt ändå sköts digitalt.

Stockholmare med en skatt på ~30.6% kan ju skriva sig här istället och betala 33.42% innan dom börjar klaga :)

snorkel

Ny medlem
linder sa:
snorkel sa:
Helt klart! Finns mycket att förbättra :/

Jag tycker dock riksdagen borde införa att inkomstskatten är månadsvis istället så alla säsongarna kan skatta enbart under säsong... Som det är nu är ju 1 nov brytpunkten vilket gör att många som flyttar upp i december och skriver sig i Åre slipper betala skatten här. Bör ju inte vara speciellt krångligt nu när allt ändå sköts digitalt.

Stockholmare med en skatt på ~30.6% kan ju skriva sig här istället och betala 33.42% innan dom börjar klaga :)
Finns ju i andra länders skattesystem att skatten betalas i den kommun som arbetsstället är beläget.
Kommunen klagar på säsongsarbetarna som inte skriver sig i Åre men har samtidigt egna anställda på heltid som skattar utanför kommunen då många, speciellt chefer, pendlar från Östersund eller Krokom och skattar där. De brukar palla i två år sedan hittar de jobb närmare hem och Åre kommun rekryterar nya långpendlare.

linder

Aktiv medlem
snorkel sa:
Finns ju i andra länders skattesystem att skatten betalas i den kommun som arbetsstället är beläget.
Kommunen klagar på säsongsarbetarna som inte skriver sig i Åre men har samtidigt egna anställda på heltid som skattar utanför kommunen då många, speciellt chefer, pendlar från Östersund eller Krokom och skattar där. De brukar palla i två år sedan hittar de jobb närmare hem och Åre kommun rekryterar nya långpendlare.
Finns mycket att jobba på helt enkelt :/ :(

Jag hoppas bara på ny gondol från kabin till toppen inom 5 år, händer det då skiter jag faktiskt i om man får pröjsa ~5000kr extra i skatt per år :D

...Å andra sidan är ju inte det något kommunen betalar för men känner mig ändå sjukt bortskämd över att få bo på ett ställe som detta och ha pengar över att resa på offseason :)

Senast ändrad:

vctr

Medlem
snorkel sa:
..."Miljöparasiten vill ha elbilar till utlåning istället och det skall finansieras med p-avgifter.
Elbilar på vintern ska väl helst ha varmgarage eller ska de stå ute och dra några kW kontinuerligt?"...
FIFY

bootfitta

Medlem
Varför skriva sig på orten om man säsongar? 5 månadar, sedan flyttar man ju igen i sånt fall. Då känns det ju mer värt med hemkommunen.

linder

Aktiv medlem
bootfitta sa:
Varför skriva sig på orten om man säsongar? 5 månadar, sedan flyttar man ju igen i sånt fall. Då känns det ju mer värt med hemkommunen.
Ingen aning, tänker att det kanske blir smidigare med post osv men det går ju lösa på andra sätt också.

Spelar ju ingen roll skattemässigt om man skriver sig här över säsong då brytpunkten är vart man är skriven 1 nov.

johan

Administrator
Att parkera vid kabinen kommer att kosta pengar från den 1 december. Citerar Niclas Sjögren Berg från Skistar:
Som representant för SkiStar och med anledning av den uppkomna diskussionen kring införandet av parkeringsavgifter vid Kabin så vill jag härmed framföra följande:
Vi (SkiStar) kommer att från den 1/12 att införa parkeringsavgifter på Kabinparkeringen. Avgiften kommer att vara 20: -/ enskild timme, gratis första timmen och max 50: -/dag. Parkeringsförbud mellan 22-06 som tidigare.
Vi (SkiStar) har under de senaste åren uppmärksammat att det i större och större utsträckning parkeras bilar av andra än gäster till liftsystemet som ställer sig där från tidig morgon och arbetsdagen ut. Gäller både sommar och vinter.
Vi (SkiStar) vill att Kabinparkering i största möjliga mån kan nyttjas av de gäster som skall använda liftsystemet. Då det nu införs parkeringsavgifter på övriga parkeringar i Åre by så är vår bedömning att ytterligare personer kommer att parkera vid Kabin utan avsikt att använda liftsystemet.
Vi vill uppmärksamma att det fortfarande är gratis att parkera på alla övriga parkeringar i anslutning till liftsystemet.

bootfitta

Medlem
Billigaste alternativet för parkering är nog i Parkeringshuset under gondolen.. i Funäsdalen, och så stannar du där och skiter i att åka till Åre.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp