Åre vs. Gränsen

B-n-F

Medlem
Åre vs. Gränsen
Så var det då dags avgöra vilken skidanläggning som freeride.nu vännerna gillar bäst, Åre eller Riksgränsen?
/bnf

Åre vs. Gränsen
Riksgränsen är klart bättre mycket än Åre. I Åre tvingas man mest harva runt i pisterna eller kanske leka i nått hopp medan man i gränsen kan leka överallt.
Nu ihelgen var det puder till knäna på nordal och mängder med fina drop att hoppa ut för. Det bästa med gränsen är att man kan åka i princip överallt på berget, så man hittar oftast bra snö nånstans.

Åre vs. Gränsen
Gränsen är bra för där har dom kabel-TV på husvagnsparkeringen så att man håller sig vaken om nätterna. Gränsen har även många barer att festa på och ölen är nästan gratis. Sedan älskar jag inredningen i Bunkern, underbart med all betong.

Åre är också ett najs ställe för där är dom sämre på och slåss. Gillar även den genuina samanhållningen mellan terminarna och alla turister, känns ju även lite som i alperna med alla liftar o sånt.

5-5

Åre vs. Gränsen
Eftersom jag bummade i Gränsen en hel dag förra säsongen har jag bra koll på läget.

Sällan har jag varit med om så genompissig skidåkning. Med snålblåst och en sikt på närmare 2 meter var det mer frågan om blindbock än om skidåkning. - Oopps, vart tog marken vägen! eller - Oj, vad var det jag körde in i! Efter två åk där det mest var fråga om att försöka hitta riktningen utför fjället gav jag upp.

När jag sedan träder in på hotellet och upptäcker att sikten är lika dålig där som på fjället på grund av tvåhundra brädåkare på längden och tvären är det total ridå!

Nej, Gränsen är ett skitställe väl i klass med Shampo-X och Blindvallen.

That´s all kids! / MM

Åre vs. Gränsen
Fan, känner att jag måste stå upp för mitt hemmaberg.
Som det varit de senaste veckorna i Åre är det svårt att klaga, grym rallyåkning i mer eller mindre lös snö tillsammans med livfulla brantåkare.
Fullt av brinnande bringor på krogarna och lyxflickor bakom varje högtalarstapel.

Åre vs. Gränsen
Ja, Riksgränsen har ju sina nackdelar. Flatljuset är ju välkänt, liftsystemet är ju inget man vill jämföra med Åre men fördelen är att man slipper nästan alla nybörjare och helgåkare från södra sverige

Man måste vara hardcore om man åker tåg i 20h enkel väg för att åka skidor i Gränsen två dagar.

Så på försäsongen är det riktiga skidåkare där, påsken kan vara pest men då finns ju alla toppturer eller ripbranten på Njulla och där brukar inte heller nybörjarna vara...

Så vill man åka skogsåkning bland nybörjarna i lite snö så är det väl Åre som gäller. Party, ja då är det nog fördel Åre, topptur fördel gränsen. Säsonga i Gränsen, ja då skall man prioritera skidåkningen före allt annat!

Men för mig är det bara 45 mil till gränsen och det svider att åka söderut för att åka skidor så det är enkelt...

Åre vs. Gränsen
Tja...
1-1 får det bli...
Riksgränsen - skidåkningen, kvalitet...
Åre - skidåkningen, kvantitet...

Resten är för mig rätt ovidkommande...för det är väl skidåkningen som har högsta prioritet, var man är rykandes i vilken bar kvittar ganska mycket anser jag.

Åre vs. Gränsen
Grensen er flatt lys, vind og dårlig sikt. åre er lite snø, harde løyper og heiskøer. Nei, reis til Norge der det er mye mer snø og mindre køer!

Åre vs. Gränsen
I Norge där är det ju mindre snö o så får man staka sig tillbaka till liftsystemet. Men halfpipen som man kan skotta till nere vid järnvägstunneln just på landsgränsen norge/sverige är grym. Man kan göra värsta grejerna där.

Sveige-Norge 1-0

Åre vs. Gränsen
Det är ju supernajs att det bara är "riktiga" skidåkare i Gränsen, speciellt som skidåkningen suger.
Narvik, däremot glider in på en räkmacka som glesbygds/2-lifts ort med fint väder och 110kronors pizzor.
Och så är det en bonus att man inte fattar ett skit av vad dom säger så att man verkligen kan koppla av när man blir arresterad.

Åre måste jag säga hänger och faller på Dippan-kortet, vara eller inte vara, utan Säsongskort på Dippan.. Utan kan man lika gärna bo i Björnen. Helt seriöst. Verkligen. Lovar. Definivt tveklöst.

Näe det bästa med Sur-åre måste ändå vara Rickard Westling och Kloss-Nicke vilket iofs inte säger så lite det!

Nu ska jag gå och lura på nån kunddjävel ett par raka skidor!

//stek en ål i bajs

Åre vs. Gränsen
Det som är grymt bra med Åre är den stora yta som liftsystemet är utspridd på och antalet liftar. Är det dåligt väder så går det alltid att hitta något område på fjället att åka på där det är acceptablet väder. Likaså om underlaget i pisterna är dåligt så går det alltid att hitta någon pist som har bättre underlag och/eller kan man en sån dag satsa på off-pisten. T ex förra helgen så var det f*n helt värdelöst i backarna, mkt nysnö som hade kommit under natten efter det att praparering hade gjorts (åker jag pist gillar jag hårt och fast underlag för "carving") Istället så fick det bli off-pist för hela slanten och det var grymt bra vill jag lova, klart bästa i år för min del i varje fall :
- Rännorna ned från vinkel mot susabäcken
- Svartberget
- Östra ravinen
- Mårtens brant (där var det bäst)

Åre vs. Gränsen
Svaret ligger i betraktarens ögon. alla jämförelser är fåfänga försök att sprida sina åsikter, dela gärna med av erfarenheter, men bespara oss predikan.

Vi som vet...

Åre vs. Gränsen
Kan bara säga att med svenska fjäll mått mätta så klarar sig båda
precis i från ett Olle Nordin VM. Gemensamma nämnaren är dyr
bäss, flatljus, prylidioter, laglöst och bra drag i vinden. Denna bandy
match kommer inte att sluta med någon segrare. Undrar lite om
detta inläggs syfte, känns lite som uppvigling från skaparens sida?

Åre vs. Gränsen
Uppvigling, det låter nästan som du har träffat B-n-F, bäste Biegg_Omai!

Han är en uppviglare av sällan skådat slag. På hans resumé finns Göteborgskravallerna, slaget om Almarna, Palestinaupproret och nu den senaste i Afghanistan. Killen kan få pingstvänner att spotta av ilska. Det har även hänt att mindre uppviglingar på barer och hak har urartat med påföljden av polisbrottning mm. Bara mannens uppsyn kan räcka för att batongslagen skall hagla.

Utöver dessa egenskaper så är han sparsamt lagd vilket innebär att du skall hålla koll på din öl, annars är den borta!

Åre vs. Gränsen
Är det någon som varit i gränsen i slutet av maj? Hur brukar det vara med snön då, bara slask eller är det bra snö?

Åre vs. Gränsen
Haha, morsom diskusjon. I Sverige har dere jo ikke fjell i det hele tatt. Riksgränsen er en OK plass, men Narvik er no doubt det beste stedet i Norden. Det nærmeste du kommer alpene.

Åre vs. Gränsen
eehhh....vänta nu lite. Denna debatt är ju egentligen helt onödigt fånig. Åre och Gränsen är av så pass olika karaktär, så en jämnförelse vilken som skulle vara bäst är ju omöjlig att utse.
Åre vs Hemsedal eller dyl. är väl lite mer relevant att ödsla tid på att disskutera. Annars så tycker jag K.O.T.H är närmast.(Åre:dec-mars) Gränsen: (mars-juni)
Mvh/SH

Åre vs. Gränsen
En gång var jag i Åre i maj, det regnade. Folktomt.
Polisen hade radarkontroll. Ganska trist faktiskt...

Åre vs. Gränsen
Men har ni inte läst Åka skidor?? Åre är Sveriges bästa skidort! Det har dom ju så flitigt påpekat i vartenda nummer de senaste två åren så det måste ju vara sant. Och tittar ni på snödjupsrapporten på TV så ska ni nog se att det är fem meter snö där också...

Tillbaka
Topp