årets tidigaste tråd om boende säsongen 2013/2014

Hej allesammans. Nydligen hemkommen från en fantastisk säsong i Val Thorens, Frankrike, och blickar redan framåt och längtar till November då jag och en väninna, båda då 20 år, ska göra en säsong tillsammans! Dock vet vi inte än vart vi ska åka. Hur får man lättast tag på boende i förhand? Bodde denna säsongen på Nortlander-hotellet som jag jobbade på, så då fick jag det genom jobbet, men tänkte bara ta ett deltids-jobb nösta säsong och satsa mer på skidåkningen och fixa lägenhet utanför jobbet.

För alla som ska på säsong kan jag verkligen rekommendera Val Thorens med sitt smidiga skidsystem som gör att du lätt kan åka skidor hela vägen över till tre närliggande dalar, och de har ski-in ski-out, alltså ingen skidbuss! Utelivet är galet och dess höjd på 3000 m gör att snön onte blir slushig lika fort, ovh det finns goda puder chanser! Dock så vill jag testa på något annat till nästa säsong, men rädd för att det inte finns mycket som slår val t!

Men ja, som sagt. Funderar på St. Anton, men inget bestämt. Kommer helt klart hålla ögonen på denna tråden, och hoppas att jag kanske träffar någon av er till säsongen 2013/2014. Taggar!

Hej!

22 år från Göteborg som är på jakt efter det vita guldet. Funderar på att åka ner till Serre Chevalier och söker puderkompisar då mina vänner är fast i plugget.... Är det nån som vet hur man löser boende i Serre?

Ha det gött!

Tjenna!

Vi är tre tjejer, 1/3 norrlänning och 2/3 stockholmare, som lärt känna varandra under en skidlärarsäsong i Sälen. Tillsammans tänkte vi nu flyga över atlanten för en massa pow och nya bekantskaper. Vi kan inte riktigt komma underfund med vart i Kanada vi bör åka -Banff/Whistler/annat kul.

Vad är era tips?

Hjärtliga hälsningar Hannah-Maria, Johanna och Mikaela

Senast ändrad:
Tjena!

Även jag är ordentligt sugen på en säsong i alperna. Är dock mest insnöad på fransktalande skidorter. Har kollat en del på Val d'Isere, Val Thorens, Chamonix och Verbier, men är även öppen för andra förslag. Jag letar efter sköna människor att dela boende med så hör gärna av er om ni är intresserade!

Jag är 19 år och från Malmö, har åkt skidor sen jag var liten och älskar offpiståkning över allt annat!

Även jag har påbörjat en tankeverksamhet om att göra en säsong (för första gången) denna vintern och alperna är lockande som tusan. Följer tråden, och passar på att slänga ut en fråga kring hur ni tänker angående att jobba på plats? Har ni koll på hur möjligheterna ser ut och vilket tillvägagångssätt som är mest brukbart? Vintern närmar sig, ojoj.

elinlinnea sa:
Även jag har påbörjat en tankeverksamhet om att göra en säsong (för första gången) denna vintern och alperna är lockande som tusan. Följer tråden, och passar på att slänga ut en fråga kring hur ni tänker angående att jobba på plats? Har ni koll på hur möjligheterna ser ut och vilket tillvägagångssätt som är mest brukbart? Vintern närmar sig, ojoj.
Vi har inte tänkt speciellt mkt på om vi skall jobba eller inte. som det ser ut nu siktar vi på att jobba ihop så mkt pengar som möjligt innan vi åker ner. Enligt polare som varit och säsongat så är det enklast att lösa jobb på plats. Vi räknar med att få jobba minst en månad.

Vi har fortfarande inte bestämt var vi vill åka så om det är någon som har ett erbjudande/förslag så pma eller skriv här!!

jag har boende i bad gastein,
både ett stort kollektiv med 70 bäddar eller lägenheter 3-4 pers.
finns lediga platser i bägge.

adda gärna upp mig på faceb. anders broman, (gubben med ett barn på armen, bägge har mössa) för mer info.
eller ring/sms så ringer jag upp (=gratis för dig)

mvh anders broman
0043 676 7700641

davmyr sa:
elinlinnea sa:
Vi har inte tänkt speciellt mkt på om vi skall jobba eller inte. som det ser ut nu siktar vi på att jobba ihop så mkt pengar som möjligt innan vi åker ner. Enligt polare som varit och säsongat så är det enklast att lösa jobb på plats. Vi räknar med att få jobba minst en månad.

Vi har fortfarande inte bestämt var vi vill åka så om det är någon som har ett erbjudande/förslag så pma eller skriv här!!
Det öppnar ju helt klart upp fler valmöjligheter att kunna ordna jobb på plats. Har fått kontakter i Zermatt genom en vän som tidigare säsongat där, ett jobb som även innebär boende. I övrigt känns dock inte Zermatt som ett optimalt säsongstillhåll, vad jag hört är prislappen där en av de högsta i alperna och utan jobb känns det lite väl tufft. Annars känns det som ett alternativ, någon som varit där?

nilshusse, varför har du valt att ta dig till just Bad Gastein? Intressant att höra resonemang kring val av orter.

elinlinnea sa:
davmyr sa:
elinlinnea sa:

Det öppnar ju helt klart upp fler valmöjligheter att kunna ordna jobb på plats. Har fått kontakter i Zermatt genom en vän som tidigare säsongat där, ett jobb som även innebär boende. I övrigt känns dock inte Zermatt som ett optimalt säsongstillhåll, vad jag hört är prislappen där en av de högsta i alperna och utan jobb känns det lite väl tufft. Annars känns det som ett alternativ, någon som varit där?

nilshusse, varför har du valt att ta dig till just Bad Gastein? Intressant att höra resonemang kring val av orter.
Var i Zermatt i vintras, dock bara en vecka men är grymt sugen på en säsong där nu i vinter (första säsongen för mig också). Det är rätt dyrt men som jag uppfattar det verkar det inte vara något större problem så länge man har jobb. Riktigt bra skidåkning och trevlig by, värt att ta sig dit! Någon annan som varit där?

Hi all future skibums!

Last year, I lived in Whistler as a skibum, it was amazing! Now I work for the company from which I rented my accommodation, called Season Housing. We are located in Copenhagen, and each year we send hundreds of young people getting out on the slopes, suplying them with apartments, houses, and assistance with jobs and visas. Our 8 destinations are: Whistler, Fernie, Mammoth, Breckenridge, Val Thorens, Tignes, Val d'Isere, and Avoriaz.

Traveling with Season Housing you will be part of a community and a network, that ensures your season will become everything you dream of. We provide exclusive package deals on clothing, goggles, skis, boards and cameras.

We still have available beds on all our destinations and we offer a pretty good group discount. If you are interested, want to hear more, or just wanna chat about the life as a skibum, you are welcome to PM me here, or just reply to my post :)

Best regards, Rasmus - Communication and Management – Season Housing

p.s. We will gladly advice anyone about jobs and traveling, even if you find your own accommodation.

Tjenare! jag och en polare ska dra ner till BG nu i sena november/december till aprill och vi har hittat ett jätte fint boende (plats för 4st) som ligger ungefär 500-600 meter från backen! priset ligger på 2800kr (konverterat från 325 euro per person). jag själv är en hängiven puderkrossare har åkt bräda i ungefär 12 år och skidor i 5. jag har varit i BG en gång tidigare men fick ej åka så mycket pga en olycka men de jag såg var helt underbart och har hört mycket bra tex om den 14 (16km?) km långa backen. Efter en lång dag finns det inget bättre än en stor stark så festa är något som jag aldrig säger nej till.

jag har absolut inga krav på dig som person för att du ska bo med oss (förutom att du betalar din del av hyran såklart) men de skulle ju vara kul om man åkte på samma nivå/områden.

om det undras något är de ju bara o höra av dig och det gäller alla andra såklart på forumet som läser igenom detta

alex.soderman@gmail.com

PS: även om ni inte söker boende är det kul om ni ska til BG o vill höra av er ju mer man känner ju roligare blir det!

Hallå där!
Jag är en grabb på 21 år från Sthlm som tänker dra ner o säsonga nu till vintern 13/14 i Val d'Isere o är ensam o söker därför lite sköna typer som har samma planer! Jag letar både jobb o boende att dela för tillfället samt några att åka ner med!
Har märkt att de flesta i denna tråd är ute efter de österikiska alperna eller kanada men om de nu finns någon som har Val d'Isere i sikte, hojta till föfan!

Tagga till!

Vi är ett gäng på ca 10 personer som planerar vår första säsong i Val Disere nu i vinter. Vi skulle helst vilja bo i ett stort hus / lägenhet och söker tips och råd & även några till att dela boende med, GOGO

Bad Gastein
Tjena allihopa, skall tycka till lite om BG eftersom jag bor här....det finns ett jättebra bummarkollektiv och bra med jobb. Boende är vad jag vet av tidigare erfarenheter ifrån Frankrike relativt prisvärt och framförallt med bra läge! Angående åkningen är BG totalt underskattat och då har jag varit i Cham, La Grave, Trois Valley, Val di Mezdis, St.Anton osv... det finns mycket teknisk åkning utan att behöva hajka men det finns ännu mer om man är beredd att gå lite och då behövs det inte klätterutrustning! Det som är bäst dock är att man inte behöver slåss om pudret och att stämningen är chill så att även nybörjare kommer till skott!
Hör gärna av er om ni vill veta mer om jobb, boende osv....
// Klenning

Hej Hej ,

Tänkte bara meddela någon eventuellt intresserad bummare som planerat en resa till en ännu oplanerad destination.

Styr kosan mot Montafon/Schruns till vintern, ensam än så länge.
Någon som kan tänka sig det, eller redan har planer på att åka dit får gärna höra av sig!
Allt är intressant, boende, jobb och allt där emellan.

Allt gott,

/ Alexander

Halllå allihopa!
Kikade in här lite snabbt och tyckte det va en intressant tråd. Jag ska nu på lördag upp till sälen för intervju inför säsongjobb men o det inte blir av tänkte även jag dra iväg å bredda min vingar över andra länder.
Är en sjuk skön å tokig tjej på 21 vintrar, som vill ha grym afterski å sjukt sköna backar samt parker, detta blir min första säsong men är dunder taggad då jag velat säsonga sen 8e klass!? Så blir det inget sälen bli det utan tvekan säsong någon annanstans utomlands :D
PMA gärna om ni har förslag och om ni vill ha sällskap :)

/ Johanna

Tjaa, söker du boende i st anton?
Jag och en kompis kan pga studier inte åka ner förrän slutet av december. Detta betyder att våra sängplatser är lediga från och med nu fram till den 29dec. Boendet är centralt, 10-15min från centrum. Det kostar 6100kr för månaden per person.
De andra som bor i lägenheten är 4 Goa gubbar från Göteborg, hela och (nästan) rena. Inga konstigheter.
Hör av dig om det låter intressant.
Ha de gött

Tillbaka
Topp