ARG, Lotus 138 eller Kuro?

snortpowder

Ny medlem
Hej!

tanken var att jag skulle köpt en renodlad puderskida redan förra året, dock så satte diverse skador stopp för det.

Men i år är det dags!

Detta skidpar skall ha ett enda syfte: puder, totalt ointressant om jag måste kasa ner för en pist med dem, pisten kommer ändå bara vara transportsträckan till något roligare.

Jag har tittat på Armada ARG, DPS Lotus 138, Völkl Kuro.

Det som kommer avgöra vilken skida det blir är följande:

Jag vill ha en skida som är ruggigt fartstabil och som man kan lita på när det går fort och är brant. En skida som slaktar öppna ytor. Samtidigt vill jag att den skall ha kvar lekfullheten och är smidig i skogen.

Vilken utav ovanstående modeller rekommenderar ni och varför?

Vad gäller Lotus 138 så lutar det åt 192cm i flex 2. Borde fungera ganska bra i skogen då va?

Kommer ev. att montera ett par duke på så av den anledningen räknas även vikten.
Har ni andra förslag så är de välkomna.

Skidan kommer att köras i alperna, norden och nord amerika. Dock bara under puderdagar.

Info om mig:

Erfarenhet: ca 525 skiddagar

Längd: 184cm

Vikt 82-85 kg.

Åkstil: aggresiv med teknik, hög fart.

Stort tack på förhand!

Mvh David!

Senast ändrad:
Kolla in tråden om "hur många rev.-skider är ok att skaffa?!" eller nått sådan, där finns mycket mycket matnyttit, inklusive profeter och fredslösningar för mellanösten. :)

Förövrigt att ARG är lite för liten för dig, framför allt tror jag att de andra lämpar sig bättre på öppna ytor.
Vad jag har förstått så är kuron väldigt tung. Bortsett från det ska det vara en ohyggligt bra och allround skida som passar bra till både skogsåkning men framför allt går att åka riktigt fort på.

DPS Lotus 138 vågar jag inte ge mig in på, den får Carled gå igenom. ;-)

Senast ändrad:
kuro är ruskigt bra i hög fart och stabil som ingen annan rockerskida jag testat. finns dessutom i 195 cm i år, borde passa dig utmärkt.
ARG har diskuterats flitigt på sistone, en forumsökning borde ge dig allt du kan tänkas önska om den skidan.
och vad gäller DPS önskar man ju att det fanns någon mer objektiv än carled och nojlas som kunde beskriva den, men så är ju inte fallet... :)

Ja, som sagt...

Lika bra att gå in på varför!
ARG är inte jättelång, Lotus är styvare och mer byggd för riktig Alaska-åkning. ARG slår den nog på "brättena" i skogen, men schysst form och snuskigt låg vikt talar nog för att det kommer studsa på hyffsat bra med 138:orna ändå... Kuro verkar vara ett riktigt monster i 195, precis som Eric och Linus säger, men du tappar ju väldigt mycket av den viktbesparing som 138:orna ger. Men det får du givetvis igen på allround- och carve-egenskaper.

DPS- och Lotus-frågor brukar snabbt bli ganska inflammerade av mig och Nojlas här på freeride (det ÄR bra skit!), men vill man ha subjektiva åsikter från folk som kan jämföra mot Pontoon, ARG, Praxis Pow, Donner Party, etc. och som har åkt på dessa i några fot lössnö så är det TGR som gäller... Där finns ruggiga recensioner på Lotusarna!

Mitt tips är att uttöka med några andra alternativ... som t.ex. Powder Boards!

Som Eric sa, jag tror du är för stor på ARG... Kolla istället på Praxis Powder Bboards, finns i manligare längder och är mer en stora bergsskida än vad ARG är. Schysst grafik också!

Elan Boomerang verkar rätt schysst med.. Svårt att hitta några recensioner på den dock...

Oj, jag har helt missat Powder Boardsen. De verkar riktigt bra! Tack för tipsen.

Kan passa på att slänga in en till fråga. Hur mycket lössnö behövs för att man ska få ut glädje ur renodlade puder skidor som dessa?

Säg att jag exempelvis är i Åre och vaknar upp med 15-20 cm fluff. Kan man bränna på med ett par 138:or/kuro/Powder Boards då?

Det är ju vid de förhållandena som man vill ha riktigt feta skidor!!!

Jag var ute och knatade med några polare i Verbier, jag med mina Lotus 120, en annan med Pontoon och två i detta fallet mindre skillade med Solly Gun och annan "smal-skida". Vilka fick åka bottenlöst? Jag och min kamrat med Pontoon. Hur mycket lössnö var det? Uppskattningsvis 30cm...

Med "onödigt" bred skida får du så pass bra flyt att det krävs mindre mängd snö för att det skall upplevas som bottenlöst. Visst, du kan inte pumpa järnet och lika och tokpressa svängar, men det skall inte till monsterdump för att man skall bli euforisk!

snortpowder sa:
Oj, jag har helt missat Powder Boardsen. De verkar riktigt bra! Tack för tipsen.

Kan passa på att slänga in en till fråga. Hur mycket lössnö behövs för att man ska få ut glädje ur renodlade puder skidor som dessa?

Säg att jag exempelvis är i Åre och vaknar upp med 15-20 cm fluff. Kan man bränna på med ett par 138:or/kuro/Powder Boards då?
absolut. ju fetare skidor desto mindre snö krävs för att det ska kännas bottenlöst. med kuron (kan inte tala för de andra två) känns det snarare som om du surfar uppe på snön än åker nere i den.

Carled sa:
Det är ju vid de förhållandena som man vill ha riktigt feta skidor!!!

Jag var ute och knatade med några polare i Verbier, jag med mina Lotus 120, en annan med Pontoon och två i detta fallet mindre skillade med Solly Gun och annan "smal-skida". Vilka fick åka bottenlöst? Jag och min kamrat med Pontoon. Hur mycket lössnö var det? Uppskattningsvis 30cm...

Med "onödigt" bred skida får du så pass bra flyt att det krävs mindre mängd snö för att det skall upplevas som bottenlöst. Visst, du kan inte pumpa järnet och lika och tokpressa svängar, men det skall inte till monsterdump för att man skall bli euforisk!
Nu måste jag ha! Skall läsa lite recensioner och se om jag kan hitta något test. Sedan skall det beställas!

Lee-nus sa:
och vad gäller DPS önskar man ju att det fanns någon mer objektiv än carled och nojlas som kunde beskriva den, men så är ju inte fallet... :)
Jag anser mig själv vara objektiv ang DPS. Jag har ingen koppling till någon del av det företaget och jag har alltid älskat Völkl.

Den objektiva sanningen om DPS är att det är otroligt bra skidor. Andra tillverkare gör också väldigt bra skidor men DPS är snäppet bättre på allt.

Dock är en skida aldrig bättre än formen och flexets lämplighet till skidåkaren vilket innebär att om tex Kuro (eller ARG) har den perfekta formen för just dig så köp den.

Det här är faktiskt det ultimata, pragmatiska skidvals-rådet.
(fullständigt objektivt. jag lovar.)

Om du väljer mellan skidor i samma klass som får ungefär lika positiva recensioner;
Om du inte bryr dig om kostnaden, köp dom du tycker är häftigast.
Annars, köp dom som är billigast och lägg pengarna som blir över på att ta dig iväg och åka på skidorna.

-peace
/r

Tack för infon och svaren!

Är det någon som vet om det är något som är ändrat på Lotus 138 från 06/07 till de nya röda förutom designen. 06/07 är tvåtusen spänn billigare att beställa hem, pengar jag kan lägga på dukes till skidorna.

snortpowder sa:

Helt klart behövs mindre fluff än med smala skidor för att ha kul.
Sen beror de ju en del på "bärigheten". Tillexempel franska alperna kan pudret ha helt sjuk bärighet och då kommer du undan med 15-20cm för att kunna åka riktigt bottenlöst! Medans i där de kommer lättare snö behövs lite mer så klart.

Men för att inte känna sig helt lost på skidorna behövs egentligen bara något som är lösare än pistat. Behöver bara vara några cm löst så kommer du ha riktigt kul på skidorna. :)

Senast ändrad:
Ja, det är skillnader, och jag tror def. att de skillnaderna kan vara värda att betala 2000:- för. Främst är det bättre kvalité. Om det inte står på hemsidan så finns infon på TGR, bara att leta... De har ju optimerat konstruktionen löpande så mina 06/07 Lotus 120 som exempel skiljer sig väldigt mycket mot 07/08 och de nyaste 09/10!

Det som rabbit säger håller jag med till 110%. Både om att det är bra skidor, men särskilt att skidornas utformning passar olika bra för olika åkare. Även köp-rådet är mkt bra!

Nu har inte jag ngn koppling till DPS, men det är å andra sidan det enda skidföretag som jag verkligen älskar! Så jag är väl inte lika objektiv som rabbit.

Bara en liten instickare: Man bör veta vad det är man köper om man skaffar sig ett par riktiga Reverse/Reverse skidor. Tex praxis powders, spatula och jag misstänker att lotus 138 och ARG gränsar till dessa också.

Man bör veta att från att ha upplevt pisten som en avkopplad transport där man inte BEHÖVER fokusera så mycket, förvandlas all skidåkning på hårt underlag till något som behöver mycket uppmärksamhet och ansträngning för att köra. Puder funkar såklart bra, men här är också känslan annorlunda. Inte samma "studs" som du får med en konventionell skida.

Detta är hur jag upplevde det var att åka på praxis powders under ca 7-10 dagar.

Du kan alltså koppla av mer i pudret men slösar energi på hård snö. För alltså, i mina drömmar så åker jag massor av puderdagar varje år och på varenda av dessa dagar åker jag puder och enbart puder. Men tyvärr är denna sortens dagar i ärlighetens namn rätt lätträknade och ofta består ju ett åk för mig i alla fall av kanske ett par hundra höjdmeter vindblåst blandat med skare och hårt, sen puder för att till sist avslutas med pucklar och sedan pist.

Personligen hade jag alltså velat välja Völkl Kuro med hänsyn till formen, men hade valt bort dom med tanke på den kassa kvaliteten. Jag litar inte alls på völkl. Men det hade varit denna typ av form på skida jag hade tittat på. Jag hade nog valt Lotus 120 framför 138. Men det är som sagt jag.

FF sa:
Bara en liten instickare: Man bör veta vad det är man köper om man skaffar sig ett par riktiga Reverse/Reverse skidor. Tex praxis powders, spatula och jag misstänker att lotus 138 och ARG gränsar till dessa också.

Man bör veta att från att ha upplevt pisten som en avkopplad transport där man inte BEHÖVER fokusera så mycket, förvandlas all skidåkning på hårt underlag till något som behöver mycket uppmärksamhet och ansträngning för att köra. Puder funkar såklart bra, men här är också känslan annorlunda. Inte samma "studs" som du får med en konventionell skida.

Detta är hur jag upplevde det var att åka på praxis powders under ca 7-10 dagar.

Du kan alltså koppla av mer i pudret men slösar energi på hård snö. För alltså, i mina drömmar så åker jag massor av puderdagar varje år och på varenda av dessa dagar åker jag puder och enbart puder. Men tyvärr är denna sortens dagar i ärlighetens namn rätt lätträknade och ofta består ju ett åk för mig i alla fall av kanske ett par hundra höjdmeter vindblåst blandat med skare och hårt, sen puder för att till sist avslutas med pucklar och sedan pist.

Personligen hade jag alltså velat välja Völkl Kuro med hänsyn till formen, men hade valt bort dom med tanke på den kassa kvaliteten. Jag litar inte alls på völkl. Men det hade varit denna typ av form på skida jag hade tittat på. Jag hade nog valt Lotus 120 framför 138. Men det är som sagt jag.
Tack för instickaren!

Om man jämför Dynastar Big Dump med Lotus 120 hur ser det ut då?

Kommer årets Völkl vara gjorda i samma fabrik?

Big Dump/Ross 112 RC kommer nog vara dom brutalaste "do-it-all-but-park" skidorna på marknaden nästa säsong. I princip som ett par XXL/Squad som faktiskt inte störtdyker när det blir mjukare än slask.

FF sa:

Man bör veta att från att ha upplevt pisten som en avkopplad transport där man inte BEHÖVER fokusera så mycket, förvandlas all skidåkning på hårt underlag till något som behöver mycket uppmärksamhet och ansträngning för att köra. Puder funkar såklart bra, men här är också känslan annorlunda. Inte samma \"studs\" som du får med en konventionell skida.

Er ikke helt enig i det du sier om praxis pow, synes ikke det er snakk om \"survival skiing\" på hardt underlag. For meg tok det et par dager med trening, men etterhvert er jeg \"nesten\" like avslappet med praxisene som med et par normale ski med innsving. Synes faktisk det er ganske moro å skli rundt sidelengs mellom skiturister og jibbere i bakken... :) Bare ikke glem hva du har under bena og forsøk å kjøre sving på skjær.

De er selvfølgelig gode i pudder, men jeg synes de håndterer oppkjørt føre aller best. Det er også overraskende hvor varierte snøforhold de takler. Vindblåst, slush, gammel pudder, oppkjørt tung pudder, gjennomslagsskare... så lengde du synker litt ned i underlaget er de helt glimrende. Bare glem hva du driver med og styr dit du vil, så går resten av seg selv.

Hva gjelder Bluehouse Shoots er de riktignok stive og brutale ski, men ettersom de har rocker og ganske kort kontaktlengde er de ikke spesielt vanskelige å håndtere. Du må riktignok ha enormt med fart og en del tyngde for å klare å bøye de nok til å kjøre skjærende svinger på hardt underlag, men så lenge det er litt løssnø oppfører de seg helt fint. Fordelen med den store svingradien og svak pintail gjør seg gjeldende ved at de ikke henger seg opp i sving og at det er enkelt å kvitte seg med fart ved å tverrstille de. Jeg har aldri kjørt så fort i skog som på en pudderdag med et par Shoots. (Muligens med et par praxis, men har ikke helt oversikten over hvor fort det går.)

Svimen bra att du gav input och att du gillar dina praxis. Som sagt blev jag inte jättekompis med dom på den vecka jag körde dem. Eller alltså jag tyckte ju jag lärde mig åka på dom men jag kan inte påstå jag tyckte det kändes avslappnat. Vågade aldrig köra fort med dom utan att hela tiden ligga med lite bakåtvikt eftersom jag var rädd för felskär. Lite såhär i efterhand borde jag kanske tänkt på att de-tuna dom rejält, då kan det ha blitt en helt annan femma.

Men jag vet att det finns många där ute som gillar dom!

Jag fick provböja ett par shoots i vintras... jävlar det var ett par manliga skidor så att säga.. :)

Nu ser säsongen lite annorlunda ut, jag hade tänkt mig alperna. Men det ser ut att bli hemsedal, så jag kommer inte gå för en full rocker i år tror jag.

Om man ställer Dynastar Big dump och Lotus 120 mot varandra vilken av dessa skidor är bäst för mig. Jag vill ha en skida som är ruggigt fartstabil och som man kan lita på när det går fort och är brant. En skida som slaktar öppna ytor. Samtidigt vill jag att den skall ha kvar lekfullheten och är smidig i skogen. Vilken längs och flex tror ni på i lotusen, jag funderar på antingen 190 cm flex 3 eller 200cm flex 2 eller 3.

snortpowder sa:
Nu ser säsongen lite annorlunda ut, jag hade tänkt mig alperna. Men det ser ut att bli hemsedal, så jag kommer inte gå för en full rocker i år tror jag.

Om man ställer Dynastar Big dump och Lotus 120 mot varandra vilken av dessa skidor är bäst för mig. Jag vill ha en skida som är ruggigt fartstabil och som man kan lita på när det går fort och är brant. En skida som slaktar öppna ytor. Samtidigt vill jag att den skall ha kvar lekfullheten och är smidig i skogen. Vilken längs och flex tror ni på i lotusen, jag funderar på antingen 190 cm flex 3 eller 200cm flex 2 eller 3.
jag tycker inte att du ska tumma på rocker bara för att du ska till hemsedal. vill du kan du ju testa rockers med låg profil, à la 4frnt ehp. har själv kört den i bl.an hemsedal och den var toppen i så väl puder som skog.

rossignol s7 skulle jag också titta närmare på om jag var du, verkar riktigt kul. och annars, kanske salomon czar. dessa tre skulle vara mina val för offpiståkning i norden!

Ok, jag hade fått uppfattningen om s7 som en lekfull skida mer än en som du kan stå på ordentligt med? De salomon som jag testat har aldrig fallit mig i smaken, alldeles för mjuka, har "trampat igenom" varje model jag testat, men hur är czar? EHP i 193 verkar dock ganska intressant.

Men om vi säger som så här, vilken skida får jag ut mest av i Hemsedal, ett puder monster som praxis powder boards, lotus 138 eller lite mindre extrema skidor som lotus 120, ehp, bid dump, s7 mm?

ps. segar freeride idag för någon mer än mig? .ds

Ok, jag hade fått uppfattningen om s7 som en lekfull skida mer än en som du kan stå på ordentligt med? De salomon som jag testat har aldrig fallit mig i smaken, alldeles för mjuka, har "trampat igenom" varje model jag testat, men hur är czar? EHP i 193 verkar dock ganska intressant.

Men om vi säger som så här, vilken skida får jag ut mest av i Hemsedal, ett puder monster som praxis powder boards, lotus 138 eller lite mindre extrema skidor som lotus 120, ehp, bid dump, s7 mm?

snortpowder sa:

ja, freeride har laggat hela kvällen i alla fall. :/
jag glömde visst bort lite vad det var du sökte, tänkte mig bara en bra allroundpuderskida för norden.

alltså, någonstans får man ju tumma på kvalitéer och en skida som både är "ruggigt fartstabil och slaktar öppna ytor" och samtidigt är lekfull och smidig i skogen" kan bli svårt att hitta. s7 i 195 är säkert både lekfull och stabil. att ehp är stabil kan jag gå i god för, men det finns roligare skidor i skogen. där tror jag att czar gör sig bättre, men den är å andra sidan kanske inte lika rolig på öppna ytor.

dps vet jag ingenting om, så där får du rådfråga nån annan.
jag kommer att tillbringa större delen av vintern i hemsedal, och jag skulle kunna tänka mig vilken som helst av de tre jag nämnde!

jag glömde visst bort lite vad det var du sökte, tänkte mig bara en bra allroundpuderskida för norden.

alltså, någonstans får man ju tumma på kvalitéer och en skida som både är \"ruggigt fartstabil och slaktar öppna ytor\" och samtidigt är lekfull och smidig i skogen\" kan bli svårt att hitta. s7 i 195 är säkert både lekfull och stabil. att ehp är stabil kan jag gå i god för, men det finns roligare skidor i skogen. där tror jag att czar gör sig bättre, men den är å andra sidan kanske inte lika rolig på öppna ytor.

jag kommer att tillbringa större delen av vintern i hemsedal, och jag skulle kunna tänka mig vilken som helst av de tre jag nämnde!
s7 i 195cm version ser onekligen också trevliga ut, är s7 195 cm \"roligare\" än big dump 192cm??

Trevligt, skall du jobba i hemsedal?

snortpowder sa:

alltså, någonstans får man ju tumma på kvalitéer och en skida som både är \"ruggigt fartstabil och slaktar öppna ytor\" och samtidigt är lekfull och smidig i skogen\" kan bli svårt att hitta. s7 i 195 är säkert både lekfull och stabil. att ehp är stabil kan jag gå i god för, men det finns roligare skidor i skogen. där tror jag att czar gör sig bättre, men den är å andra sidan kanske inte lika rolig på öppna ytor.

s7 i 195cm version ser onekligen också trevliga ut, är s7 195 cm \"roligare\" än big dump 192cm??

Trevligt, skall du jobba i hemsedal?
har inte kört någon av skidorna, men jag har alltid gillat rossis friåkningsskidor bättre än heads.
nej, inte jobba, bara åka. jag har kompisar som ska jobba där, så jag helgpendlar för att hinna med skolan också. och så snyltar jag på dem... :)

Lee-nus sa:
har inte kört någon av skidorna, men jag har alltid gillat rossis friåkningsskidor bättre än heads.
nej, inte jobba, bara åka. jag har kompisar som ska jobba där, så jag helgpendlar för att hinna med skolan också. och så snyltar jag på dem... :)
Dynastar Big dump. Låter gött, hoppas själv på att få jobb i hemse. ska på intervju den 19:de. hmm, får klura lite på vad det ska bli för lagg.

Snortpowder:
Jag får ge FF:s inlägg en bit upp i tråden en poäng.
Kika på Lotus 120! - i 200cm!

Har själv åkt på flera generationer Lotus 120, flera styvheter och flera längder och är helsåld på skidan. Har aldrig känt behovet av en fetare skida.

Rev/rev är ju givetvis kul, som FF skriver, när det ligger en halvmeter eller mer, men på övrigt underlag är den här skidtypen en tvålkopp.

Nojlas sa:
Rev/rev är ju givetvis kul, som FF skriver, när det ligger en halvmeter eller mer, men på övrigt underlag är den här skidtypen en tvålkopp.
Nja, en halvmeter behövs sällan. 15cm brukar räcka för mig. =)
Men jag håller med om att hemse inte har samma förhållande med regelbunda och stora dump lika ofta så en lite mer allround skida på detta ställe är väl att föredra som du säger.

Nu vill jag inte bli DPS-klassad här, men måste säga att efter beskrivningar och mått så låter Lotus120 som en grym skida för en säsong i hemsedal!

Eric_W sa:
Nja, en halvmeter behövs sällan. 15cm brukar räcka för mig. =)
Men jag håller med om att hemse inte har samma förhållande med regelbunda och stora dump lika ofta så en lite mer allround skida på detta ställe är väl att föredra som du säger.

Nu vill jag inte bli DPS-klassad här, men måste säga att efter beskrivningar och mått så låter Lotus120 som en grym skida för en säsong i hemsedal!
Sant, men själv hade jag nog bara gett mig ut med en rev/rev skida om det låg betydligt mer än 15 cm, annars hade lotus 120:an åkt fram...

Faktum är att jag själv använder mina lotus 120 förvånansvärt ofta i skandinavien. Har fler skiddagar på Wailer 105, men det är ganska jämt fördelat. Vid åkning i alperna åker jag nästan helt uteslutande på Lotusen.

RichardL sa:
Eller Hemsedal är mer en JJ ort. För då kan man även svänga om man vill ;)

Eder Guru Richard
Jag tycker den är för liten, görs ju som längst i 185cm?

Jag har i princip bestämt mig för DPS Lotus 120 i 200cm, vet dock inte om jag ska köra på flex 2 eller 3?

Jag tror att du klarar dig på flex 2, att du väljer 200-versionen kommer bidra ganska mycket till högfartstabilitet, så en livligare flex kommer nog bara upplevas som trevligt när du kör skog eller liknande... Fast du ligger nog i gränslandet, Nojlas får nog upplysa ytterligare!

Her er en oppsummering av de pudderskiene jeg har prøvd. Fikk et spørsmål om Salomon Rocker på tgr, så det er på engelsk, men tror det kan være nyttig info. Så det er nevnt har jeg rundt 40 dager på Praxisene, og 5 dager på Shoots. Resten er bare demotestet:

deeppowdr sa:
Originally Posted by deeppowdr
Hi, SiSt!

I have seen your Salomon Rocker review and since I am interested in this ski at the moment I wanna ask you for some extra information.

1) From your review I understand the ski is very bad on anything hardpacked/hardgroomed. But I\'am more interested in it\'s powder performance. You mentioned that the ski is very light, easy to turn and snappy in the powder. But how would you compare it to the Praxis? Would you really recommend the Rockers for the resort skiing? Finally, which of the skis you have tried in the powder you could recommend for soft snow use?? And how do they compare to the Rockers
As a disclaimer, I´ve only skied them for a few runs. Also they were a demo pair, so my issues on hardpack could be related to mount point or tune. They were however, unpredictable on hard snow, but felt a bit better with weight on the heels.

The ski is not light, not at all. But in good pow they were absolutely fantastic. You could really load up the showel and slingshot from turn to turn.

As for a comparison to the praxis, they are very different skis, the praxis lacks the snappiness of the rockers, and the amount of support from the tail. The rockers are probably a bit more conducive to charging, whereas the praxis really don´t push you to do anything, just let you do whatever you want.

For me, the praxis powders give great performance in any soft conditions, and are no problem to ski on harder snow. Any ski with sidecut is probably better on groomed runouts once you get used to them though (if that is even a consideration).

Recommendations from what I´ve had a chance to try:

Playful and jibby: Bentchetlers or EP pro. Bentchetlers being way better on groomers adn more poppy.

Allround soft snow use, including breakable crust and other strange conditions: Praxis pows

Charging in soft snow: Bluehouse Shoots, really good in nice pow, great in crud.

Allround charging: LP XXL´s. Clear winner.

Bottomless: Possibly the Rockers. Flexprofile + looooong tip rocker makes them super playful.

I´d say it depends on your preference and riding style. If you have a chance to demo any of them, that´s the way to go.

Carled sa:
Jag tror att du klarar dig på flex 2, att du väljer 200-versionen kommer bidra ganska mycket till högfartstabilitet, så en livligare flex kommer nog bara upplevas som trevligt när du kör skog eller liknande... Fast du ligger nog i gränslandet, Nojlas får nog upplysa ytterligare!
Instämmer. Har som sagt åkt på alla olika flex i både 190cm och 200cm.
200cm och flex 2 är ju ingen mjukis direkt, det är en fin combo mellan bra egenskaper i hög fart och lekfullhet.
200cm och flex 3 är ett sjujävla ånglok. Kul att åka på, finns ingen fartgräns på den. Men jag kan tycka att den kan bli lite väl stum ibland. Flex 2 klarar duktigt med åkning också, men har en fantastisk livfullhet.
Åker själv just nu på 200cm och flex 2, och är i storlek och åkstil någorlunda lik dig tror jag.

För att stjäla tråden lite; hur funkar en skida som DPS Lotus 120 när det är riktigt brant och smalt och man (eller åtminstone jag) kan vara tvungen att hasa i sidled på att kontrollerat sätt?

Tillbaka
Topp