Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Både och, som någon nämnt tidigare i tråden så verkar det finnas grund för resebolagen att göra så här. Men bara för att ett stort bolag skriver något i sina avtal behöver inte det betyda att avtalspunkten som sådan är giltig. Det finns ett gammalt rättsfall där tele2 (eller om det var comviq) hade i alla sina avtal en punkt om att alla tvister skulle lösas i skiljedom (alltså utanför normal domstol, något som normalt sett kostar vardera parten ganska rejäla summor). Detta ansågs dock inte vara ett skäligt avtal vid vanlig domstol enligt §36 i Avtalslagen. Så det händer som sagt att boalg ibland försöker med avtal som sen visar sig vara oskäliga. Så lita inte blint på att något är ok bara för att det står i en avtalspunkt...Isberget sa:Har nu varit med om exakt samma sak, dock så ska vi betala 1800. Grymt surt att ha betalt allt och så helt plötsligt så ska jag o min polare betala ännu mer. Tror dock detta är lagligt. Tror knappast att ett stort företag som langely skulle försöka blåsa sina kunder. . . . .. . .Eller?
Sweet, hoppas fler får pengar tillbaka!cewan sa:Underbart, clay! Efter ditt inlägg kollade vi upp saken också, och vips fick vi tillbaka 1062 kronor!! Så istället för att bli straffade med 1607kr, blev det bara 545 kr.
Det blir några öl på afterskin det!! :-D
Om du betalar resan i Euro så har du själv kontroll över vilken växlingskurs som används. Det har du inte när du använder en svensk arrangör som har lagt upp bokningarna på det sättet som beskrivs i tråden. Inga konstigheter och helt enligt avtalen, men det är nog först i såna här fall som det blir tydligt att researrangören vill ha stor flexibilitet och skjuta över hela risken för förändringar i växlingskursen på kunderna.tompan14 sa:Viktigt att komma ihåg är att man inte köper en produkt, utan en tjänst, en administrativ sådan. Om den lokala valutan fördyras gentemot hemlandets hade ju detta drabbat dig lika hårt om du hade handlat själv. Ganska enkelt om man bara tänker igenom det.
Som sagt, de har aldrig rätt till 25% av resan. I lagen står det 15% och det kan man inte avtala bort.UCPAISSKIT sa:Har precis varit med om samma sak, bokade en resa med UCPA, betalade för att sedan upptäcka att det fanns en valutatilläggs-fil som inte räknade det aktuella priset på den nuvarande kursen, utan på en kurs som var 5 månader gammal (Euro = 9,40 SEK)!
Varför inte bara uppdatera priset direkt på hemsidan så man vet, realtid borde ju gå att få, vi kunde ju skicka folk till månen 1969.
Direkt efter att jag upptäckt att min resa blev nästan 18% dyrare (3000 kronor på två veckor) så avbokade jag 1 och en halv dag senare. Nehe, då ville de ha 25% av resan men efter lite bråk ville de "bara" ha anmälningsavgiften på 1090 kronor x 2 (två resande).
Suger? ja. Kan man göra något åt det? Lär märka, har klagat som bara fan, tycker det är girigt och billigt av UCPA att ta betalt för något de inte förtjänar under 14 arbetstimmar.
/ucpa suger
oloand:oloand sa:Hallå igen...
Tittade i Langleys Resevillkor igen och undrar om dom klarat en rättslig prövning...Langley hänger upp sig på följande §:er...
1.5 Avtalet är bindande för parterna när Langley Travel skriftligen har bekräftat resenärens beställning och resenären inom avtalad tid betalt överenskommen anmälningsavgift enligt Langley Travels anvisningar. Langley Travel skall bekräfta resenärens och hans resesällskap beställning utan dröjsmål.
(dvs beställningen är bekräftad av L. och kunden betalt anmälningsavgiften...)
5.5 Ändring av priset. Inträffar kostnadsökningar för Langley Travel efter det att avtalet enligt 1.5 ovan blivit bindande för parterna, får arrangören höja priset för resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror på:
1. Ändringar i transportkostnader
2. Ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan, eller
3. Ändringar i växelkurser som påverkar Langley Travel kostnader för resan. Priset får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som Langley Travel drabbas av för genomförandet av avtalet förutsatt att denna kostnadsökning är av sådant slag som anges i 1-3 ovan i denna punkt.
(Märk här att det står "Inträffar kostnadsökningar för Langley Travel EFTER DET ATT AVTALET ENLIGT 1.5 OVAN BLIVIT BINDANDE för parterna, får arrangören höja priset för resan med bla bla...)
Med andra ord. Kostnadsökningar efter att man betalt anmälningasavgiften kan L. fakturera för - men inte innan! Skulle vara intressant och se om detta klarar en rättslig prövning.
Har provat att diskutera detta med två säljare på Langley men dom bara snackar runt och beklagar sig över att det "bara är på detta viset". (Dom var trevliga båda två!)
Det tråkiga är att man inte kan få en förklaring på varför L. vilseleder kunderna på detta vis.
Ren principsak för mig... Man gör inte såhär. Jag har för länge sedan lämnat skolbänken och lider inte av någon studentekonomi längre. 2600.- som L. vill ha xtra hade dock varit en förmögenhet för mig för några år sedan. Man gör inte såhär!
Ett fall för Sverker Olofsson på SVT Plus?
Tipsa Plus: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35421
E-post: plus@svt.se
För mig räckte det att prata med säljaren, gick väldigt smidigt!oloand sa:Clay:
Räckte det med att diskutera detta med säljarna eller fick du prata med någon på administrationen? Vilket kontor vände du dig till?
Tack! Ska ringa L. senare. Kommer givetvis skriva några rader om utfallet.brunoskoglund sa:För mig räckte det att prata med säljaren, gick väldigt smidigt!oloand sa:Clay:
Räckte det med att diskutera detta med säljarna eller fick du prata med någon på administrationen? Vilket kontor vände du dig till?