Arg på Langley Travel

Arg på Langley Travel
Jag tycker denna tråden är rätt konstig. Till att börja med så står det i avtalet, och det är helt lagligt. Du kan ju tänka hur det skulle vara om du drev en resebyrå. Man kan inte påverka valuta förändringar, precis lika lite som snödjupet på orten. Självklart skulle man försäkra sig mot detta. Alternativet är att öka marginalen på alla resor vilket skulle leda till högre priser för alla.

Ett tips som jag tillämpar är att om du bokar resan själv så kan du betala när du bokar. För hotellet/flygbolaget spelar det ingen roll om de får pengarna 2-3 månader innan du kommer. Då minskar du valuta risken. Men valutarisken kan ju gynna dig också. En annan risk som uppstår är att om hotellet eller flygbolaget går i KK efter att du har betalt lär du inte få några pengar tilbaka.

När valuta risken gynnar dig så brukar vissa "bättre" resebyråer betala tillbaka "vinsten". Jag fick t.ex. 2500:- tillbaka av GoWest för två år sen när jag åkte till Kanada. De har givetvis ingen skyldighet att göra detta, men det är väldigt bra sätt att få kunder och använda samma resebyrå igen (vilket jag har gjort:)).

Arg på Langley Travel
Isberget sa:
Har nu varit med om exakt samma sak, dock så ska vi betala 1800. Grymt surt att ha betalt allt och så helt plötsligt så ska jag o min polare betala ännu mer. Tror dock detta är lagligt. Tror knappast att ett stort företag som langely skulle försöka blåsa sina kunder. . . . .. . .Eller?
Både och, som någon nämnt tidigare i tråden så verkar det finnas grund för resebolagen att göra så här. Men bara för att ett stort bolag skriver något i sina avtal behöver inte det betyda att avtalspunkten som sådan är giltig. Det finns ett gammalt rättsfall där tele2 (eller om det var comviq) hade i alla sina avtal en punkt om att alla tvister skulle lösas i skiljedom (alltså utanför normal domstol, något som normalt sett kostar vardera parten ganska rejäla summor). Detta ansågs dock inte vara ett skäligt avtal vid vanlig domstol enligt §36 i Avtalslagen. Så det händer som sagt att boalg ibland försöker med avtal som sen visar sig vara oskäliga. Så lita inte blint på att något är ok bara för att det står i en avtalspunkt...

Arg på Langley Travel
Tycker det är ett jävla sätt och i länga loppet måste dom ju förlora på att resenärerna är förbannade redan innan resan, kan ju handla om rätt mycket pengar för vissa människor.

Hur många har någonsin fått tillbaka pengar av Langley pga positiv valutaförändring? borde gå att grotta i att dom gärna tar extra betalt men inte ger tillbaka när detta gynnar kunden, är ett jävla sätt att bedriva verksamhet på lagligt eller icke!

Arg på Langley Travel
Har en resa bokad med Langley till Val D v.10, kom ett brev för någon vecka sedan att priset på resan gått upp 800: och landade nu på 15100:-.

Står ju klart och tydligt i villkoren att detta kan ske, och jag var inte direkt förvånad med tanke på berg och dalbanan som valutorna åkt den senaste tiden.

Bara att betala och se glad ut, skippa några pizzor så är saken biff. :)

Arg på Langley Travel
Vi fick 550kr/man i tillägg på våran resa till Val D v.9. Kan hålla med om att det är fittigt att dom lägger på efter att man har bokat. Borde vara företaget som torskar på en valutanedgång, inte kunderna.

Arg på Langley Travel
Vi bokade en resa på sista minuten igår med Langley. I bekräftelsen vi fick på mail stod det att en prisändring skulle ske 20 dagar före resan pga valutan. Även på dessa restresor har de en kurs på 9.33. Innebär att vi ska punga ut med mer pengar om ett par veckor. Inte troligt att kursen är 9.33 då. Det som lät så billigt blev plötsligt ganska mycket dyrare. Varför uppdateras inte priset på dessa resor som ligger på nätet nu? 9.33 var ganska länge sedan. Vi avbokade direkt! Inte så mycket för pengarna som principen. Vi har bara haft bra erfarenheter av Langley tidigare. Men nu...no more!

Arg på Langley Travel
Jag har också blivit drabbade likt de flesta i denna tråd MEN jag har lyckats få tillbaka en del av valutatillägget som Langley krävde mig på!

Jag och några vänner åkte i januari med Langley till alperna. Innan resan så fick vi ett brev som sa att varje person skulle betala ca 600 kr extra för valutatillägget. Langley hänvisar till paragraf 5.5 i deras avtal. Vi betalade och surade till. När vi kom hem så började vi luska runt lite i ärendet och kom fram till följande.

1. Langley krävde oss på ett valutatillägg som baserades på en kurs som sattes någon gång i maj (vilket är jäkligt skumt eftersom vi bokade resan i november).
2. Langley hänvisade till avtalet, punkt 5.5 som säger:

5.5 Ändring av priset. Inträffar kostnadsökningar för Langley Travel efter det att avtalet enligt 1.5 ovan blivit bindande för parterna, får arrangören höja priset för resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror på:…

Punkt 1.5 säger:

1.5 Avtalet är bindande för parterna när Langley Travel skriftligen har bekräftat resenärens beställning och resenären inom avtalad tid betalt överenskommen anmälningsavgift enligt Langley Travels anvisningar. Langley Travel skall bekräfta resenärens och hans resesällskap beställning utan dröjsmål.

Det vill säga: Langley får korrigera priset när avtal mellan parterna har tecknats vilket görs då anmälningsavgiften är betalad.

Jag och mina vänner ringde och mailade Langley för att påpeka detta och vips så genomförde de en ny valutaberäkning som INTE var baserad på kursen i maj utan på kursen då anmälningsavgiften var betald. Langley bad om ursäkt och drog en dålig bortförklaring varför felet uppstått och ersatte oss med den del av valutatillägget som var felaktigt uträknat.

Jag tycker det är väldigt märkligt att de fortsätter fula sig på detta sätt och bara betalar tillbaka pengar till dem som höjer rösten/mailar. Dessutom tycker jag det är märkligt att de inte tar hela valutatillägget. Jag har pratat med vänner som jobbar på större resebolag och för dessa bolag är det en självklarhet att man tar dessa kostnader. Jag antar att Langley är för litet som researrangör för att kunna täcka valutatillägget för alla. Problemet är bara att de kommer bli ännu mindre för de tappar kunder pga ett beteende som är ytterst oproffsigt.

Jag har tidigare tyckt riktigt bra om Langley men vet inte om jag kommer anlita dem igen….

Arg på Langley Travel
Viktigt att komma ihåg är att man inte köper en produkt, utan en tjänst, en administrativ sådan. Om den lokala valutan fördyras gentemot hemlandets hade ju detta drabbat dig lika hårt om du hade handlat själv. Ganska enkelt om man bara tänker igenom det.

Arg på Langley Travel
Underbart, clay! Efter ditt inlägg kollade vi upp saken också, och vips fick vi tillbaka 1062 kronor!! Så istället för att bli straffade med 1607kr, blev det bara 545 kr.

Det blir några öl på afterskin det!! :-D

Arg på Langley Travel
cewan sa:
Underbart, clay! Efter ditt inlägg kollade vi upp saken också, och vips fick vi tillbaka 1062 kronor!! Så istället för att bli straffade med 1607kr, blev det bara 545 kr.

Det blir några öl på afterskin det!! :-D
Sweet, hoppas fler får pengar tillbaka!

Arg på Langley Travel
tompan14 sa:
Viktigt att komma ihåg är att man inte köper en produkt, utan en tjänst, en administrativ sådan. Om den lokala valutan fördyras gentemot hemlandets hade ju detta drabbat dig lika hårt om du hade handlat själv. Ganska enkelt om man bara tänker igenom det.
Om du betalar resan i Euro så har du själv kontroll över vilken växlingskurs som används. Det har du inte när du använder en svensk arrangör som har lagt upp bokningarna på det sättet som beskrivs i tråden. Inga konstigheter och helt enligt avtalen, men det är nog först i såna här fall som det blir tydligt att researrangören vill ha stor flexibilitet och skjuta över hela risken för förändringar i växlingskursen på kunderna.

Arg på Langley Travel
MEN att skjuta över växlingsprobelmatiken på kunden är något som Langley gör. Precis som jag skrev så brukar de stora resbolagen ta ansvar för en ev valutakorrigering och ta den kostnaden utan att lägga den på kunden.

Jag kan dock förstå att Langely (som är ett litet bolag) måste ta ut detta från kunden, MEN de måste ju lära sig att läsa sina egna avtal och följa dessa! Nu kännsdet som att de har ingen koll på läget eller att de försöker blåsa kunderna

Arg på Langley Travel
Kiels:
Det hela bottnar i förståelsen av hur resebolag arbetar. De säljer ingen produkt, utan en tjänst. Varken Langely eller någon annan aktör äger hotell eller liftanläggningar, vad man betalar för är att de sköter allt det praktiska åt en.
Man betalar ett i förhand uppskattat pris till researrangören, detta har en rad olika anledningar varav ingen kan anses vara oskälig. Researrangören i sin tur betalar sina arbetspartners först på plats.
Hade du valt att boka själv så hade du inte kunnat styra valutakursen särskilt mycket ändå, eller växlar du in pengar till liftkortet redan i juni? ;-)

Arg på Langley Travel
Hur som helst så har de ingen rätt att räkna från den 12 maj 2008 om detta inte uttryckligen står i bokningsbekräftelsen/fakturan.

Sen har de även modifierat en punkt (även sportresor/STS har gjort detta) att om man avbokar mellan 30-14 dagar före avresa så har de rätt till 25% av resans totala pris.
I paketreselagen, som är tvingande dvs resebolag FÅR INTE ge sämre villkor, så står det klart och tydligt att det är 15% som gäller.

Följdaktligen så gör det ingenting om man ens skrev på för 25% eftersom de lagligt sett inte får ge sämre villkor.

Ni som har betalt 25% för att avboka borde direkt kräva tillbaks 10% av resans totala pris då Langley/STS/Sportresor inte har någon som helst rätt att ta denna avgift även om avtalet säger det. Lion Alpins villkor följer paketreselagen, får väl åka med dem i fortsättningen.

Peace!

Arg på Langley Travel
Har precis varit med om samma sak, bokade en resa med UCPA, betalade för att sedan upptäcka att det fanns en valutatilläggs-fil som inte räknade det aktuella priset på den nuvarande kursen, utan på en kurs som var 5 månader gammal (Euro = 9,40 SEK)!

Varför inte bara uppdatera priset direkt på hemsidan så man vet, realtid borde ju gå att få, vi kunde ju skicka folk till månen 1969.

Direkt efter att jag upptäckt att min resa blev nästan 18% dyrare (3000 kronor på två veckor) så avbokade jag 1 och en halv dag senare. Nehe, då ville de ha 25% av resan men efter lite bråk ville de "bara" ha anmälningsavgiften på 1090 kronor x 2 (två resande).

Suger? ja. Kan man göra något åt det? Lär märka, har klagat som bara fan, tycker det är girigt och billigt av UCPA att ta betalt för något de inte förtjänar under 14 arbetstimmar.

/ucpa suger

Arg på Langley Travel
Svenska folket har valt att vi INTE skall ha Euro utan SEK, det ar ett demokratiskt beslut och sa vill nog Svensken ha det eftersom vi tycks tro att vi kan gora allt battre an ovriga varlden. Tank att trista Finland tog ett battre beslut och valde EUR sa att dom nu har rad att aka utomlands och bla aka skidor.

Arg på Langley Travel
Fast det vettigaste vore väl ändå av resebolagen att växla inkomsterna från reseförsäljningen till euro direkt när man betalat - då skulle ju priserna kunna stå fast efter att man pröjsat. Om man säljer en produkt i ett annant land borde de ju vilja säkra upp sina ekonomiska tillgångar i det landets valuta för att slippa påverkas.

Problemet är ju bara att då går de ju miste om vinsten när kronan stärks och som många redan påpekat är det ju knappast någon som fått sänkt pris på resan när detta skett. Med andra ord gör resebolagen alltid mer vinst oavsett om kronan går upp eller ner och vi resenärer torskar alltid...

Senast ändrad:
Arg på Langley Travel
UCPAISSKIT sa:
Har precis varit med om samma sak, bokade en resa med UCPA, betalade för att sedan upptäcka att det fanns en valutatilläggs-fil som inte räknade det aktuella priset på den nuvarande kursen, utan på en kurs som var 5 månader gammal (Euro = 9,40 SEK)!

Varför inte bara uppdatera priset direkt på hemsidan så man vet, realtid borde ju gå att få, vi kunde ju skicka folk till månen 1969.

Direkt efter att jag upptäckt att min resa blev nästan 18% dyrare (3000 kronor på två veckor) så avbokade jag 1 och en halv dag senare. Nehe, då ville de ha 25% av resan men efter lite bråk ville de "bara" ha anmälningsavgiften på 1090 kronor x 2 (två resande).

Suger? ja. Kan man göra något åt det? Lär märka, har klagat som bara fan, tycker det är girigt och billigt av UCPA att ta betalt för något de inte förtjänar under 14 arbetstimmar.

/ucpa suger
Som sagt, de har aldrig rätt till 25% av resan. I lagen står det 15% och det kan man inte avtala bort.

Arg på Langley Travel
Jag fick mitt resebevis direkt efter att jag bokat min resa till Val D'Isere med Langley... Då fick jag reda på att min resa var bokad på kursen 9.33. Jag läste resevillkoren och accepterade dessa då jag bokade, men ingenstans stod det att växelkursen som resan var bokad på var 9:33... och var ett halvt år gammal!!!
Man blir lite lätt irriterad!

Jag försökte läsa på webben om någon annan råkat ut för detta och hittade denna tråd. Det visade sig att jag var inte ensam...

För en timme sedan ringde jag Langley och säljaren sade att han kunde inte göra något åt kursen på 9:33 och konstaterade att jag skulle få betala in lite extra. Jag sade att nu när kursen är 11:45 rör sig om 3100 SEK vilket säljaren tyckte lät högt...

Då jag bokade min resa 2009-02-21 var kursen 11.17. Det var då jag klev på båten och detta borde vara min riktkurs. Innan dess hade jag inget med Langley att göra... Kursdiffen mellan 11.17 och 9.33 innebär att min resa blir 2680 SEK dyrare än vid bokningstillfället (ca 3100SEK till idag). Således borde Langley höja priserna på sin sajt med 16-17% för att illustrera det verkliga priset för konsumenterna.

Detta är ett mycket vilseledande sätt att sälja resor på. Bedrägligt och mycket oseriöst! Det är ju inte det att man inte läst det finstilta... Att resekostnaden ska räknas upp från en växelkurs som är urgammal och att denna kurs (eller kursdatum) inte går att utläsa någonstans på Langley sajt är mycket dåligt.

Jag har inte rest ännu och kommer troligtvis att avboka.

Senast ändrad:
Arg på Langley Travel
Inte bara Langley som gör så där, lion alpine med. Inte nice men dom kan ju inte förlora på sina resor pga höjd penga kurs

Arg på Langley Travel
Hallå igen...

Tittade i Langleys Resevillkor igen och undrar om dom klarat en rättslig prövning...Langley hänger upp sig på följande §:er...

1.5 Avtalet är bindande för parterna när Langley Travel skriftligen har bekräftat resenärens beställning och resenären inom avtalad tid betalt överenskommen anmälningsavgift enligt Langley Travels anvisningar. Langley Travel skall bekräfta resenärens och hans resesällskap beställning utan dröjsmål.

(dvs beställningen är bekräftad av L. och kunden betalt anmälningsavgiften...)

5.5 Ändring av priset. Inträffar kostnadsökningar för Langley Travel efter det att avtalet enligt 1.5 ovan blivit bindande för parterna, får arrangören höja priset för resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror på:
1. Ändringar i transportkostnader
2. Ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan, eller
3. Ändringar i växelkurser som påverkar Langley Travel kostnader för resan. Priset får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som Langley Travel drabbas av för genomförandet av avtalet förutsatt att denna kostnadsökning är av sådant slag som anges i 1-3 ovan i denna punkt.

(Märk här att det står "Inträffar kostnadsökningar för Langley Travel EFTER DET ATT AVTALET ENLIGT 1.5 OVAN BLIVIT BINDANDE för parterna, får arrangören höja priset för resan med bla bla...)

Med andra ord. Kostnadsökningar efter att man betalt anmälningasavgiften kan L. fakturera för - men inte innan! Skulle vara intressant och se om detta klarar en rättslig prövning.

Har provat att diskutera detta med två säljare på Langley men dom bara snackar runt och beklagar sig över att det "bara är på detta viset". (Dom var trevliga båda två!)
Det tråkiga är att man inte kan få en förklaring på varför L. vilseleder kunderna på detta vis.

Ren principsak för mig... Man gör inte såhär. Jag har för länge sedan lämnat skolbänken och lider inte av någon studentekonomi längre. 2600.- som L. vill ha xtra hade dock varit en förmögenhet för mig för några år sedan. Man gör inte såhär!

Ett fall för Sverker Olofsson på SVT Plus?
Tipsa Plus: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35421
E-post: plus@svt.se

Arg på Langley Travel
oloand sa:
Hallå igen...

Tittade i Langleys Resevillkor igen och undrar om dom klarat en rättslig prövning...Langley hänger upp sig på följande §:er...

(dvs beställningen är bekräftad av L. och kunden betalt anmälningsavgiften...)

5.5 Ändring av priset. Inträffar kostnadsökningar för Langley Travel efter det att avtalet enligt 1.5 ovan blivit bindande för parterna, får arrangören höja priset för resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror på:
1. Ändringar i transportkostnader
2. Ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan, eller
3. Ändringar i växelkurser som påverkar Langley Travel kostnader för resan. Priset får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som Langley Travel drabbas av för genomförandet av avtalet förutsatt att denna kostnadsökning är av sådant slag som anges i 1-3 ovan i denna punkt.

(Märk här att det står "Inträffar kostnadsökningar för Langley Travel EFTER DET ATT AVTALET ENLIGT 1.5 OVAN BLIVIT BINDANDE för parterna, får arrangören höja priset för resan med bla bla...)

Med andra ord. Kostnadsökningar efter att man betalt anmälningasavgiften kan L. fakturera för - men inte innan! Skulle vara intressant och se om detta klarar en rättslig prövning.

Har provat att diskutera detta med två säljare på Langley men dom bara snackar runt och beklagar sig över att det "bara är på detta viset". (Dom var trevliga båda två!)
Det tråkiga är att man inte kan få en förklaring på varför L. vilseleder kunderna på detta vis.

Ren principsak för mig... Man gör inte såhär. Jag har för länge sedan lämnat skolbänken och lider inte av någon studentekonomi längre. 2600.- som L. vill ha xtra hade dock varit en förmögenhet för mig för några år sedan. Man gör inte såhär!

Ett fall för Sverker Olofsson på SVT Plus?
Tipsa Plus: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35421
E-post: plus@svt.se
oloand:
Som jag skrev i mitt inlägg så var detta PRECIS det som hände mig (dvs våra fall är identiska!). Jag fick som sagt pengar tillbaka för de felaktiga valutaberäkningarna!

Arg på Langley Travel
Tack för svaret Clay!
Jag ska fortsätta driva denna fråga med Langley.
Är tacksam för alla tips. Jag fick bara prata med säljare och ingen ville koppla mig vidare till de som verkligen kunde svara på mina frågor...
Clay: Vilka argument var det som du använde mot L.?

Arg på Langley Travel
oloand:

Inga problem!
Jag körde exakt samma argument som du skrev (kolla mitt inlägg), dvs, att de bryter mot sina avtal och så pekade jag på punkterna 5.5 och 1.5 i deras avtal. Jag fick tjafsa en del med dem, men sen gav de med sig.

Jag har även mailat min idol Sverker, får se om de nappar...

Arg på Langley Travel
Clay:
Räckte det med att diskutera detta med säljarna eller fick du prata med någon på administrationen? Vilket kontor vände du dig till?

Arg på Langley Travel
Nu var det inte direkt igår som jag satt med affärsjuridksboken och älskade det lätta livet...
Jag vågar inte säga "så här är det" men jag törs gissa;

Spontant känns det ju som om ni har rätt till "pengar tillbaka" om de räknat på en växelkurs som är oskäligt äldre än det datum avtalet blev bindande. Men det har ju andra redan sagt så nog om det.

Däremot vill jag lägga in en brasklapp här, en paketresa för en speciell vecka är att betrakta som ett tidsbegränsat erbjudande.
Här blir det snårigt, Researrangören erbjuder ett tidsbegränsat resepaket, till ett uppskattat pris. Resenären köper tjänsten en viss tid efter att erbjudandet blivit aktuellt. Jag tvivlar till att researrangören har gjort något fel när de använde sig av en "gammal" växelkurs, så länge den var aktuell när erbjudandet började gälla...

Någon som sitter på färskare kunskaper kanske kan reda ut det här...

Arg på Langley Travel
tjo,
Har inte orkat läsa allt men har ett hum om vad som hänt.
Mitt förslag är att som motargument fråga varför i helvete dem inte sänker priserna när £ sjunker :S:S:S

de va de pez,

Arg på Langley Travel
Tycker alla som röstade nej till Euron inte har nån gnäll rätt i detta fall.

Kan vi inte ta och lägga ner kronan innan den är helt värdelös?

Arg på Langley Travel
Ringde precis till Langley. Jag använde clays argument och hänvisade till punkt 5.5 och punkt 1.5.

Hon argumenterade inte emot alls. Det hela tog 4-5 minuter och vi kommer få tillbaka ca halva valutatillägget. Hon påstod att det beror på att dom programmerat in 9,33 i systemet och att systemet inte känner av när man bokat (vilket egentligen ska styra valutatillägget).

Stort tack till clay som lusläser avtal!

Arg på Langley Travel
Inga problem! Som sagt, det vore trevligt om Langley själv kontaktade samtliga berörda, men det är väl för mycket att hoppas på...

Arg på Langley Travel
Fick precis svar på mitt mail som jag skickat till Langley Travel.

Avsändaren tackade för mitt mail och gav mig beskedet att en kollega kommer att höra av sig samt att detta kan dröja lite.

Som jag skrivit innan. Jag hoppas att allt bara är ett stort missförstånd. Har faktiska bara hört bra saker om Langley innan!

Tillbaka
Topp