Arg på Langley Travel

Arg på Langley Travel
Hej alla "besvikna på Langley"! Mitt i all sorg o ilska över alla tusenlappar vi blivit debiterade en vecka efter vi bokat ( drygt 4.300) blir jag så "glad" och bekräftad när jag hittar detta forum!!! Googlade på Langley+ valutakursförändring å vips e jag inte ensam längre om problemet! Har ringt konsumentvägledaren i kommunen o hon tolkar paragrag 5.5 på samma sätt som jag/vi.Väntar nu på att reklamationsansvarig Mikael Stålnacke i gbg ska ringa upp. Har mailat Langley mina åsikter. Är också gammal kund o har "älskat" Langley tidigare så detta är mkt tråkigt!Är oxå beredd att gå till TV/pressen.

Arg på Langley Travel
AnnikaMarie, skulle vara intressant att veta hur det går med din resa. Jag bokade själv för någon vecka sedan och fick ett valutatillägg på flera tusenlappar dagen efter att jag betalat anmälningsavgiften (dvs då avtalet blev bindande enligt punkt 1.5 i deras resevillkor). Jag har pratat med en säljare där jag vidhöll att de brytit mot avtalspunkten 5.5, precis som flera andra har gjort. Efter en lång diskussion bad denne att få återkomma efter att ha pratat med chefen. Antar att jag kommer att få prata med reklamationsansvarige jag med.

Ni övriga som lyckats få Langley att dra tillbaka valutajusteringen: i bokningsbekräftelsen/fakturan ni fick när ni bokat resan, stod det då något om att resan var beräknad på kursen 9,33? Det var nämligen säljarens argument - att de enda som fått valutajusteringen återkallad är de som fått en bekräftelse där sådan text saknas (ska enligt säljaren ha skett fram till januari i år pga en miss från deras sida).

Senast ändrad:
Arg på Langley Travel
Också bokat resa för nån månad sen, men nu hävdar langley att de har rätt och man får inte tillbaka pengarna för "de har informerat via det papper ni fick hemskickar"(???!!!). Dock får man ju bara prata med underhuggare och ingen som får ta "beslut", och de som tar beslut, varken deras nummer eller email går att få ut. De hör knappast av sig heller trots eviga försök från min sida. Tyvärr kommer de väl aldrig gå att få tillbaka nått trots att det står i avtalet, bara bita ihop och hoppas de konkar sen efter man åkt ;)

Arg på Langley Travel
MoMa, Hej igen! Jag bokade förra månd den 9e o fick en bokn bekräftelse på mailen. I morgon är sista dagen att bet anm.avg.Resan är den 15 april.Ifredags fick vi brev om krav på mer pengar. Imitt fall ca 4.500! Andra har fått bet minst 5-7000 extra!!! Visst är man van vid tillägg såsom flygtillägg o.s.v. Solresor tar ut "passageraravg" en hundralapp t.ex MEN HÄR HANDLAR DET OM ATT RESAN HÖJS MED FLERA TUSEN!!! Och att Langley vet om det innan.Paragraf 5.5 är avsedd att skydda arrangören mot ex om staten inför en extra flygskatt plötsligt alltså oförutsedda höjn men det här är rena rama lurendrejeriet! Har arb i branchen,gått rese-utbildn på resevillkoren,reser mkt m olika charterbolag o detta tar priset! Ja,det stod att resans pris var beräknat på 9,43 i bokn.bekräftelsen.Men i mitt fall väntade de ej tills avtalet var bindande! Även det fel alltså!

Arg på Langley Travel
Hej KOCK m.fl TEL:NR till ansvarig reklamationschef är 031-7552325 o han heter Mikael Stålnacke o arb på gbg kontoret.VD är Gunnar Nyström.Gm bolagsverket kan man få fler upplysn. Tel 060-184000. Jag fick också bara tala med dessa alltid unga ofta trevliga försäljare.(Om deras löner o personalpolitik finns också ett o annat att säga )MEN NI MÅSTE MAILA IN TILL LANGLEY! Då svarar en "ansvarig"! Enl konsumentrådgivn är detta mail mkt viktigt vid ev senare anmälan t ARN.Langley är eg två bolag ett är Langley Sweden o har även kollat med skatteverket (tips igen fr konsument....)om en konkurs e nära.men ser inte så ut. Trodde det först när de kan bete sig så här! ALLTSÅ BETALA OM NI/VI VILL (har råd) men MAILA IN PROTESTEN!!! pust så trött jag e nu! Behöver verkl sem....

Arg på Langley Travel
Vi bokade i oktober och fick i januari ett brev om valutatillägg. Där stod att dom använt kursen 9,33 baserat på växelkursen 12 maj. Efter att sett denna tråd ringde jag till Langley och fick pengar tillbaka utan diskussion.

Hur det blir för er som bokade nyligen vet jag inte. Om man tittar i resevillkoren på deras hemsida står inget om att en historisk växelkurs används vid uträkningen utan bara det som tidigare nämnts under 1.5 och 5.5.

Så jag gick in och "provbokade" en resa på deras hemsida nu. Om du bokar en resa som ligger nära i tiden ligger valutatillägget redan med i slutpriset specificerat som en egen post. Om du då godkänner detta och bokar så är det väl inte så mycket att tala om, då har man ju godkänt det. Bokar man dock en resa som ligger längre fram i tiden ligger inte valutatillägget med utan kommer antagligen senare när avresan närmar sig. Jag läste igenom resevillkoren som som man ska godkänna med ett "kryss i boxen" och där står inget om att en växelkurs på 9,33 ska användas.

Om dom sen i bokningsbekräftelsen skriver att kursen 9,33 ska användas hävdar jag att det är ogiltigt. Bokningsbekräftelsen får du först när du bokat och betalat anmälningsavgiften. Du har ingen möjlighet att läsa dig till att denna historiska kurs används innan du bokar och det strider mot villkoren du godkände när du bokade resan.

Arg på Langley Travel
Börjar förstå att samtalen på Fort Royal i Guadeloupe antagligen kommer att kretsa kring valutafusket . Nappade på resan då priset hade sänkts (hm) men ångrar att jag inte tog en flygstol och bokar boende själv och därmed gynnar "de lokala". Fort Royal e säkert fint men kan väl knappast kallas eko-turism ha ha Kan tipsa om massor med billigt kanonfint boende på basse terre! Ägnade förra året åt det då jag drömde om att komma dit (blev ko lanta istället)Med billigt menar jag ca 50 euro natten. Jag skrattade gott åt El Gringos mening "historisk växelkurs"....

Arg på Langley Travel
AnnikaMarie: Vi fick också valutajusteringen per post i fredags. Det som gör mig så arg är att de så klart kände till detta när de skickade det mailerbjudande om sänkta priser på resorna till Guadeloupe i april som vi nappade på, eftersom erbjudandet gick ut endast åtta dagar innan valutapåslaget. Men med handpenningen betald på sjunde dagen var det ju försent för oss att hoppa av när brevet om valutapåslag damp ner i brevlådan hemma. Ett riktigt fult trick tycker jag och om det kan man tvista i evigheter med säljarna. MEN, utöver detta ojusta beteende säger ju fortfarande texten i punkt 5.5 att de inte får justera priserna mot annat än vad som skett EFTER det att vi betalat in handpenningen, vilket snarare kan handla om ett tiotal öre per euro än de två kronor de hävdar att de har rätt till. Om det tänker jag fortsätta att strida för, även om jag också är TRÖTT på detta.... Ska avvakta och se om säljaren/Stålnacke ringer i morgon, annars får jag väl ta kontakt med honom själv (tack för numret!).

El Gringo: ja infon om 9,33 står enbart i bokningsbekräftelsen, men bekräftelsen får man även om man bokar resan och väntar sju dagar med att betala handpenningen (som vi gjorde). Det är dock luddigt skrivet och det framgår inte att just det pris vi godkände berörs av detta. Hur det än är, så stämmer det fortfarande inte med punkt 5.5. Men enligt Langley så är det bara kunder som INTE fått denna text i bekräftelsen som kan få pengarna tillbaka. Så därför min fråga till er som lyckats med detta. Om du har kvar bokningsbekräftelsen får du gärna kolla om du hade den texten med eller inte!

Arg på Langley Travel
Läser på Eniro gula sidorna under Langleytravel(omdömen om företag) ett inlägg s handlar om detta! Hur många är vi? Är alla resenärer drabbade? Nu börjar deras reklam om Korsika o Kreta med priser som 5.500 t.ex. Valutajust tillkommer står det! Kan det då bli 8.000? Varför sätta ut pris överhuvudtaget?? Deras annonserade pris har ju noll värde!!! Är detta början på slutet för Langley?

Arg på Langley Travel
Jag mailade om mitt valutatillägg förra söndagen. Eftersom ännu inget svar dykt upp försökte jag per telefon idag. Jag hamnade efter många minuters väntan hos en dansk kille som bara kunde lova att svar kommer snart. Han säger att de får så ofantligt många mail just nu.
Vi är alltså uppenbart ganska många som fått upp ögonen för detta och min känsla är att det börjar slå tillbaka rejält mot Langley.

Det är bara konstatera att valutakursförändringar på 20-30% hade ingen förutspått. Inte Langley och knappast vi skidresenärer heller. Ärligt talat, hur många av er läste igenom villkoren och skrivningarna om valutatillägg innan ni bokade?
Detaljerna i formuleringarna verkar ge en välkommen öppning, till Langleys förtret. För min del är argumentationen ganska uppenbar:
1. Bekräftelsen innehåller ett pris som måste anses vara det som gäller vid bokningstillfället. Därtill kommer ev. andra specificerade avgifter som flygtillägg, skidfrakt mm.
2. Villkoren handlar om kostnadsökningar efter tidpunkten för bindande avtal. Dvs. vad som händer efter att resenären betalat handpenning.
3. Upplysningsvis meddelar man på bekräftelsen att kursen 9,33 använts vid beräkning av priset. Detta är inget annat än kuriosa för min del eftersom jag redan fått ett pris klart specificerat. Det verkar osmidigt att använda en så gammal kurs, men hur priset är beräknat är knappast mitt problem.

För att få situationen åt det håll Langley vill borde de i backspegeln gjort endera av två saker:
1. Angett priset i bokningsbekräftelsen baserat på då aktuell kurs. (något de verkar göra nu, att döma av AnnikaMaries inlägg ovan)
2. Utformat villkoren så att de syftar på prisförändringar "efter fastställande av katalogpris" istället för "efter tidpunkten för bindande avtal".
Eftersom uppenbarligen inget av detta skett tycker jag det enda rätta för Langley är att stå fast vid det avtal man själv utformat. Vi resenärer bör stå på oss tills man inser detta.

Till nästa vinter gissar jag att Langley kommer omformulera sina avtal. Alternativet vore att resebranschen börjar valutasäkra sitt utbud på ett sätt liknande vad många katalogföretag i detaljhandeln gör rutinmässigt. Clas Ohlson och IKEA till exempel justerar sina priser en gång per år och garanterar dem så länge katalogen gäller.
I det här fallet har man avsett lägga hela valutarisken på resenären, något man dessutom inte varit helt tydlig med. Det verkar bli en dyrköpt erfarenhet för alla parter.

Arg på Langley Travel
MoMa: 9,33 stod inte med i vår ursprungliga bokningsbekräftelse.

Men jag håller med Carex. Det känns som kuriosa att dom berättar att kursen 9,33 använts vid beräkning av priset. Känns lite tunt juridiskt att påstå att punkt 1.5 och 5.5 i resevillkoren åsidosätts för att dom nämnt i bokningsbekräftelsen nämnt att kursen 9,33 använts. Resevillkoren är mycket tydliga med hur valutatillägget ska beräknas.

Arg på Langley Travel
Carex sa:
Jag mailade om mitt valutatillägg förra söndagen. Eftersom ännu inget svar dykt upp försökte jag per telefon idag. Jag hamnade efter många minuters väntan hos en dansk kille som bara kunde lova att svar kommer snart. Han säger att de får så ofantligt många mail just nu.
Vi är alltså uppenbart ganska många som fått upp ögonen för detta och min känsla är att det börjar slå tillbaka rejält mot Langley.

Det är bara konstatera att valutakursförändringar på 20-30% hade ingen förutspått. Inte Langley och knappast vi skidresenärer heller. Ärligt talat, hur många av er läste igenom villkoren och skrivningarna om valutatillägg innan ni bokade?
Detaljerna i formuleringarna verkar ge en välkommen öppning, till Langleys förtret. För min del är argumentationen ganska uppenbar:
1. Bekräftelsen innehåller ett pris som måste anses vara det som gäller vid bokningstillfället. Därtill kommer ev. andra specificerade avgifter som flygtillägg, skidfrakt mm.
2. Villkoren handlar om kostnadsökningar efter tidpunkten för bindande avtal. Dvs. vad som händer efter att resenären betalat handpenning.
3. Upplysningsvis meddelar man på bekräftelsen att kursen 9,33 använts vid beräkning av priset. Detta är inget annat än kuriosa för min del eftersom jag redan fått ett pris klart specificerat. Det verkar osmidigt att använda en så gammal kurs, men hur priset är beräknat är knappast mitt problem.

För att få situationen åt det håll Langley vill borde de i backspegeln gjort endera av två saker:
1. Angett priset i bokningsbekräftelsen baserat på då aktuell kurs. (något de verkar göra nu, att döma av AnnikaMaries inlägg ovan)
2. Utformat villkoren så att de syftar på prisförändringar "efter fastställande av katalogpris" istället för "efter tidpunkten för bindande avtal".
Eftersom uppenbarligen inget av detta skett tycker jag det enda rätta för Langley är att stå fast vid det avtal man själv utformat. Vi resenärer bör stå på oss tills man inser detta.

Till nästa vinter gissar jag att Langley kommer omformulera sina avtal. Alternativet vore att resebranschen börjar valutasäkra sitt utbud på ett sätt liknande vad många katalogföretag i detaljhandeln gör rutinmässigt. Clas Ohlson och IKEA till exempel justerar sina priser en gång per år och garanterar dem så länge katalogen gäller.
I det här fallet har man avsett lägga hela valutarisken på resenären, något man dessutom inte varit helt tydlig med. Det verkar bli en dyrköpt erfarenhet för alla parter.
Grejen är att Langleys avtal är i princip en direkt kopia av det som står i paketreselagen (Med vissa modifikationer de egentligen inte får göra) och kan inte ändra på dem eftersom paketreselagen är tvingande. Det juridiska kruxet i det här läget är väl egentligen om de får använda en så gammal kurs och sen lägga på ökningar från denna eller om de bara får ta ökningen från datum för ingått avtal även om de skrivit en äldre kurs i avtalet.

Dock är det otroligt lågt av langley att fortfarande använda en nästan ett år gammal kurs för att locka folk att köpa och sen lägga på höjning direkt.

Arg på Langley Travel
Carex och brunoskoglund: De justeringar av priser de nu gjort på hemsidan gäller bara resor de närmsta veckorna. Testade att göra en bokning för en resa i mitten av maj och där finns inte valutajusteringen med. Gissningsvis gör de valutapålägget för resor 4-5 veckor fram i tiden. Så med andra ord finns det en stor risk att fler kunder kommer att bli upprörda framöver (de som bokat sin resa för någon/några månader sen och som åker senare än april. Det lär ju vara en del)!

Angående resevillkoren kan jag bara instämma att de måste justera punkt 5.5, om det nu är möjligt enligt paketreselagen. Dels för att kunna ha ryggen fri framöver (är väl medveten om att det ligger på kunden att läsa resevillkoren och att man får skylla sig själv om man inte gjort det innan man betalar in). Tror också att deras säljare skulle må bättre av detta. Antar att de har väldigt tuffa dagar just nu.

Ser fram emot samtalet från L i dag som jag blivit utlovad...

Senast ändrad:
Arg på Langley Travel
MoMa sa:
Carex och brunoskoglund: De justeringar av priser de nu gjort på hemsidan gäller bara resor de närmsta veckorna. Testade att göra en bokning för en resa i mitten av maj och där finns inte valutajusteringen med. Gissningsvis gör de valutapålägget för resor 4-5 veckor fram i tiden. Så med andra ord finns det en stor risk att fler kunder kommer att bli upprörda framöver (de som bokat sin resa för någon/några månader sen, och som åker senare än april. Det lär ju vara en del)!

Angående resevillkoren kan jag bara instämma att de måste justera punkt 5.5, om det nu är möjligt enligt paketreselagen. Dels för att kunna ha ryggen fri framöver (är väl medveten om att det ligger på kunden att läsa resevillkoren och att man får skylla sig själv om man inte gjort det innan man betalar in). Tror också att deras säljare skulle må bättre av detta. Antar att de har väldigt tuffa dagar just nu.

Ser fram emot samtalet från L i dag som jag blivit utlovad...
De kan troligtvis inte ändra så att villkoret skulle gälla från katalogdatum då detta skulle kunna vara en försämring av avtalet jämfört med paketreselagen vilket då inte skulle vara giltligt.

Arg på Langley Travel
Ja då återstår ju bara att de är tydligare mot sina kunder, både vid bokning, på hemsidan och när valutapåslaget görs.

Det som också är anmärkningsvärt är att de gör valutapåslagen 30-22 dagar innan avresa. Så nära inpå resan är kundens enda alternativ, enligt deras villkor, att välja mellan att snällt betala påslaget eller boka av till en kostnad av 25% av resans pris. Inget av detta känns ju schysst. Det borde dom med andra ord kunna göra något åt.

Arg på Langley Travel
Till Carex Hej, jag menade att jag fått samma INFORM på bokn bekr om valutakurs på 9,33 som tydl några andra också fått,men priset var detsamma som det jag bokade! Skrev nog lite oklart.Langley kommer att vara med på TUR-mässan i gbg i helgen.........

Arg på Langley Travel
Johan: absolut, det är ett bra tips till alla framtida Guadelouperesenärer som många här nog skulle skriva under på i dag. För vår egen del så är det tyvärr inte möjligt då handpenningen redan var betalad när valutapåslaget kom = fast i avtalet.

Senast ändrad:
Arg på Langley Travel
Under dagen har jag både fått telefonsamtal och mail från Langley. Ärendet hade visst avancerat i hierarkin och därav den långa svarstiden. Langley godtar min beräkning av valutatillägget som för min bokning blir 1,55% istället för deras 23,3%. Kalkylen bygger på eurokursen som gällde det datum i januari då jag betalade handpenning (11,14) samt Langleys uppgifter om "nuvarande kurs" (11,5) och andel kostnader i euro.

Jag har alltså fått igenom de ändringar jag bad om och är nöjd med uppgörelsen. Den som följer marknaden konstaterar att eurokursen ligger lägre idag, men någonstans måste man ta referenspunkten och jag accepterar deras val.
En klar fördel är att såväl liftkort som halvpension ingår i priset eftersom fickpengarna krympt rejält i kronfallet. Nu ska jag ha en härlig skidvecka i påsk!

Arg på Langley Travel
Carex sa:
Under dagen har jag både fått telefonsamtal och mail från Langley. Ärendet hade visst avancerat i hierarkin och därav den långa svarstiden. Langley godtar min beräkning av valutatillägget som för min bokning blir 1,55% istället för deras 23,3%. Kalkylen bygger på eurokursen som gällde det datum i januari då jag betalade handpenning (11,14) samt Langleys uppgifter om "nuvarande kurs" (11,5) och andel kostnader i euro.

Jag har alltså fått igenom de ändringar jag bad om och är nöjd med uppgörelsen. Den som följer marknaden konstaterar att eurokursen ligger lägre idag, men någonstans måste man ta referenspunkten och jag accepterar deras val.
En klar fördel är att såväl liftkort som halvpension ingår i priset eftersom fickpengarna krympt rejält i kronfallet. Nu ska jag ha en härlig skidvecka i påsk!
Jag bokade min resa den 21/2, pratade med försäljningschefen den 27/2, utan att få det beskedet som du fick. Försäljningschefen gav oss erbjudandet att avboka resan och få tillbaka anmälningsavgiften. Dessvärre så är det inte så lätt för mig att ta semester längre och är tvungen att åka om det skulle bli ngt överhuvudtaget...
Däremot så var valutatillägget (som vi nu fått) ca 1000 SEK mindre än jag väntade mig. Vi fick betala ca 2100.

Självklart är datumet som handpenningen betaldes in referenspunkt för valutaberäkningen (om man inte fått annan information om att det inte är så innan dess...).

Arg på Langley Travel
Carex: Det är ju mycket lustigt att Langley kan behandla kunder olika när det ändå handlar om att dom bryter mot sina resevillkoren!

Fick nämligen samtal från dem precis. I mitt fall tänker de INTE häva valutapåslaget utan erbjuder "snällt" oss kostnadsfri avbokning i stället. Varför? Jo för att om dom har skrivit i bokningsbekräftelsen att kursen är 9.33 (luddigt formulerat eller inte) så gäller det ÖVER resevillkoren. Även om det efter raden om valutakursen står "I ENLIGHET med Langleys allmänna och särskilda resevillkor förbehåller vi oss rätten att justera priset i händelse av
att valutakursen förändras".

Enligt försäljningschef Stålnacke, som jag pratade med i dag, så är det enbast de kunder som bokat och som INTE fått tillräcklig information om valutapåslaget innan de betalade in handpenningen (dvs ej fått raden om valutakursen i bekräftelsen) som fått sitt påslag avdraget. Skulle vara intressant att höra om du Carex fick den informationen eller inte. Jag nämnde ditt fall för dem och de hävdar att de kan titta på bokningen om de har ditt namn, för att se om det var något "mycket speciellt fall" som de uttryckte det. Vilket ju är omöjligt eftersom jag inte kan kräva att du ska lämna ut till namn här.

Så jag antar att jag snällt får avboka hela resan (måste göra detta senast i morgon torsdag, annars blir jag skyldig dem 25% av resan) och sedan gå till ARN och hoppas på upprättelse. Ja inte ekonomiskt då, utan principiellt......Mycket surt!!!! Tänker inte rekommendera Langley till någon som ni säkert förstår.

Senast ändrad:
Arg på Langley Travel
Senast redigerad av en moderator:
Arg på Langley Travel
felix sa:
clay sa:
brunoskoglund sa:
Så, nu har PLUS tipsats om Langleys fulheter.
jag har tipsat Plus också, men tyvärr verkar de inte ta upp fallet...
Jag tipsade faktiskt också plus för ett par veckor sedan och nu har de gjort ett program om det.
För er som missade det igår kväll kan man se reprisen här; http://svtplay.se/t/102796/plus

edit; Del 9 av 15, 05.05 minuter in i programmet.
Coolt. De lär ju ha fått skitmycket om just detta verkar det som. Det som är intressant är att man har rätt till prissänkning om kronan går upp. Kan vara bra att veta till nästa års resa om så är fallet :-).

Tillbaka
Topp