Armada AR6 171cm eller 176cm

alexillusion

Ny medlem
Tjenare, jag söker hjälp av någon erfaren, gärna någon som har haft armada Ar6´orna :)

Jag skall köpa nya skidor, det är andre året jag satsar järnet på park åkning så jag kan göra grundläggande grejerna som 3or och 5or så har jag hittat några sygga armada skidor som jag tycker passar mig bra på alla sätt men jag är är gränsen mellan 72-73-74 kilo så jag vet inte vilka skidor jag skall gå efter det är på tal om 171cm eller 176 cmarn

här är en fin länk http://www.armadaskis.com/product/skis/AR6.php

//mvh alex

funderade på samma sak när jag köpte mina thall, tog de längre och ångrar mig inte en sekund. är 176cm och väger 70kg...

okej, dom är snyggare också :) enligt min åsikt, men finns det något svar på varför dom längre är bättre, fattar att det har bättre gräpp i snön men osv men något mer ?

=) även stabil i landningar efter ett hopp :)? , och någon som vet några bra bindningar till Ar6 för min vikt som klarar höga tryck från höjder osv. (alltså bra DIN)

//alex

Vad brukar du ställa bindningen på?
Har du den 11 eller högre så kör på en sth 16/916 eller p15/fks155
Har du den lägre än 11 så kör på en Salomon lab 14 (troligtvis den som tål mest), Look/ross/dynastar 14 eller annan 14-bindning

Tack så hjärtligt :), det får bli par snygga rossignol 14 :) Två frågor återstår, jag sökte runt lite på freeride angående pjäxor för park/pipe åkning eftersom jag alltid annars har hyrt så jag är inte så innsatt i det hela, men läste om hårda och mjuka pjäxor på en del av forumet. Men folk tyckte olika som t.ex. att det var bäst med hårda för park, han beskrev dock inte varför. Sen var det någon annan som tyckte mjuka för att pjukarna tar emot mjukare ifall om man får lite framåt vikt i hoppen. Man kan ju tycka att det är upp till var och en hur man tycker själv, men vad tror ni jag skall ha? , min vrist, mellan foten och smalbenet är ganska stora och tårna så jag har lätt att strypa blod förseln eller något så min fot sommnar och det börjar kännas J*vla ont runt tårna man kan tro att man har typ 3 tår efter en åkning. så jag antar att jag måste testa mig till rätt fot modell men hur avgör jag om den är mjuk eller hård pjäxa?. någon som har några exempel på ett par bra park pjäxor som är lätta och goa. och dessuttom håller jag med om det med att man skall ha mjuka pjukar så man slipper få 2 feta blåmärken på smalbenen efter en vecka. :)

// alex

Om du redan vet att du vill ha mjuka är det bara att ge sig ut o prova! Enda sättet att få en bra pjäxa är provaprovaprova. Sen provar man lite mer och lite mer.. När man väl hittat en, vilket man trodde var omöjligt, inser man ganska snart (inte alla) att man inte är helt nöjd ändå och måste lästa ur/skära i innerskon osv...
Glöm för guds skull inte formgjutna sulor!

Nordica har ganska breda läster.

Pjäxor är fö den viktigaste delen i din utrustning så ta god tid på dig i sökandet och detta är biten du absolut inte ska snåla på :)

oki :) tack :), men jag kommer ihåg från hyrningen så kunde jag testa olika stlkar och modeller tills jag hitta en som var var skön men efter en timme i backen började man känna av trycket

adilf sa:
oki :) tack :), men jag kommer ihåg från hyrningen så kunde jag testa olika stlkar och modeller tills jag hitta en som var var skön men efter en timme i backen började man känna av trycket
En timme bara? Räkna med att lägga många gågnger den tiden i många olika butiker.. Hyrpjäxor är värdelösa :)

tack, skall man kunna röra på tårna i dom osv? . eller jag skall nog ägna mig lite tid på pjäx trådarna synd bara att det är sån skilnad mellan park och carving :P svårt att hitta aja whatavva :)

Hur löst/hårt/tight de ska sitta är ganska individuellt och beror mkt på användningsområde. Ska du köra GS-tävlingar så gäller ju en pjäxa som gör så in h-vetes ont så du inte har den knäppt mer än ett åk men om man bara ska glida runt och glassa kan man ju gott kosta på sig lite utrymme för komfort. Ingen större skillnad mellan carving och park, du tjänar fortfarande på att ha så bra kontakt med pjäxan som möjligt i båda fallen.

Frågan du måste ställa dig är helt enkelt hur bra prestanda du vill ha kontra komfort.
Det är bättre att köpa en pjäxa som är lite för liten än en som är lite för stor, det går alltid att göra en pjäxa större men aldrig mindre...

Mina pjäxor sitter såpass så att jag inte kan röra tårna och i uppknäppt läge måste jag också böja dem då foten åker lite framåt i skon. Ingen hit att lattja runt i men sitter grymt bra vid åkning. För slöåkning har jag ett par andra pjux...

Armada skidor på rea ligger uppe, tror det var 2500 kr för armada , finns i längder 176 pch 165 kvar.

Har kört med 176cm och är 178cm själv :) fungerar utmärkt. Ska till hösten köpa ett par nya AR6 176cm med en Salomon LAB 14 bindning som tål ganska mycket kraft.

Tillbaka
Topp