Armada ARG funderingar

solfiluren

Medlem
Armada ARG funderingar
Nu har jag hittat Armadas ARG till ett riktigt schysst pris vilket gjorde mig extremt sugen på ett inköp.
Jag har sökt i forumet efter trådar men inte hittat mitt svar fullt ut. Som jag har förstått det så är det en underbar skida när pudret ligger tjockt men jag har aldrig riktigt hittat nån info om skidan i pisten? Är den dålig med tanke på dess bredd eller funkar den om man kör cirka 20-30% i pisten och sen resten off pist?

Vore väldigt tacksam för svar, tack på förhand.

J.

Armada ARG funderingar
Hehe, har du kollat in någon bild på skidan så ser du att radien är omvänd och att den har en pytteliten skärning precis under foten. Nej, den är inte speciellt bra i pisten, går tillexempel inte att karva på. Du tar dig ner på sladd, lättare än du tror, men när de börjar gå undan blir de lite "halt". Ungefär som att åka på snowblades..

Otroligt trevlig skida i övrigt dock. Funkar förvånansvärt bra när det är uppkört och är så klart helt underbar i pudret och dominerar i skogen!

( Edit: För att förtydliga mig lite. Funkar bra till transport mellan åken och så vidare, men detta är en skida du behöver kompiltera med något lite smalare med vanlig radie. )

Kan föresten fortsätta med funderingar i tråden: Någon som provat att montera fram bindningen någon cm eller två? Standard är väl +5 från true center. Blir det risk för nose dive? Kompisens JJ är trevliga med +3 från center, men JJ har betydligt bättre (uppåtgående/högre) nos är ARG.

Senast ändrad:
Armada ARG funderingar
Ja okej, tack för svaret!

Då kan jag slänga in en till fråga då du skrev "Kompisens JJ är trevliga med +3 från center, men JJ har betydligt bättre (uppåtgående/högre) nos är ARG." - menar du där att ARG:n inte har speciellt mycket rocker? Eller bara JJ:n som har extremt mycket rocker?

Tack.

Armada ARG funderingar
ARGs rocker är lååång och väldigt trevlig, men nosen "böjer" inte upp så mycket i slutet. Ingen problem i nuvarande skede.
JJ har en mix av vanligt spann och en kortare rocker, samt en nos med mer "böj" i slutet.. typ

Tillbaka
Topp