Bindningshjälp

bostrom

Medlem
Bindningshjälp
Tjena Freeride!

Kommande vinter kommer att spenderas i Val Thorens, förhoppningsvis i mängder av puder och behöver lite tips/svar på mina frågor gällande bindnings inköp.

Har under en period varit riktigt taggad på att köpa årets Bent Chetler, och tänkte köpa dessa från sport conrad, den stora frågan nu bara är:

Vilken bindning jag ska ta?

Jag är rätt sugen på en Marker Baron 13 EPF eftersom det skulle vara kul att testa lite turande (dock så är detta något nytt för mig och vet ej hur mycket jag kommer göra det). Tror att jag kommer spendera mest tid utanför pisten och köra som en blådåre likt Candide ;) men kanske blir förälskad i att tura? Allt kan hända.

Vad jag oroar mig för är att Baronen verkar vara en så tung bindning jämfört med tex en vanlig griffon, vilket jag verkligen inte gillar av tidigare erfarenheter. Sedan så är jag orolig för någon form av glapp som jag läst kan förekomma med dessa?!

Har sökt runt lite här på freeride men inte hittat några svar på mina funderingar. Valet står mellan en griffon 13 och baronen som är en tusing dyrare i det paket jag vill ha.

Hur skulle du göra om du var i mina skor?

Tack på förhand!
/Axel

Bindningshjälp
Marker F12 är lättare och kanske styvare också (ngt gammal tråd men ändå)- https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=73813
Även om du inte skulle falla för att tura så är det ju vettigt att ha möjligheten ifall någon man åker med skadar sig högre upp eller hamnar under en lavin högre upp.
Har själv trekkers men då är ju nackdelen att man ska få rum med dessa i ryggan.

Senast ändrad:
Bindningshjälp
Jag hade definitivt kört på barons. Som tidigare skrivits så kan det underlätta vid laviner, men även om man skulle hamna fel och behöver gå tillbaka.

Sen att det är fantastiskt att Tura är inte fel det heller! ;) baron är ingen lätt bindning, men det går att gå längre också! :D

Bindningshjälp
Alright, tack för svar! :)

Hittar inte f12 på sport conrad utan dom verkar bara ha f10, vad är det rent konkret för skillnad på dessa förutom vikt osv?

Är f10 av klenare virke jämfört med f12 och baron?

Isåfall kanske mer värt att köra på baronen eftersom jag får dessa två för samma pris...

Tror nog att jag enbart kommer använda dem i sånna nödlägen ni snackar om och några kortare turer för att komma åt bättre puder, isånnafall kanske jag enbart skulle behöva en f10a?

Bindningshjälp
Får 12an med Bent Chetler för 699£ och med baronen 669£, är det värt 30 extra euro för 12an mån tro?

Viktmässigt vinner 12an iallafall!

Bindningshjälp
Sport bittle har rätt bra priser på turbindningar har jag uppmärksammat.

Men en personlig fråga, vad har skett med duken under åren? Årets ska vara ganska rejält breddad jämfört med originalet säger produktbeskrivningen, hur långt behöver man gå tillbaka i tiden för "orginalet"? Några andra väsentliga uppgraderingar ja t ex med vikt?

Senast ändrad:
Bindningshjälp
Joo det är den ju, men det är ju själva vikten som jag stör mig på :/

Tänker mig att baronen är lite overkill för mig eftersom jag ligger på stadiga 72 kg och tänker att det skulle vara skönare med mindre vikt dårå :)

Hittade denna tråd också där de just pratar om detta
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=93381

Men frågan är om man kan tänkas behöva baronen just eftersom jag kan tänka mig att testa köra lite "större" drops.

Sen är det väl också mycket en vanesak, puderlagg är inte lätta de heller hehe :)

Bindningshjälp
ocv sa:
Sport bittle har rätt bra priser på turbindningar har jag uppmärksammat.

Men en personlig fråga, vad har skett med duken under åren? Årets ska vara ganska rejält breddad jämfört med originalet säger produktbeskrivningen, hur långt behöver man gå tillbaka i tiden för "orginalet"? Några andra väsentliga uppgraderingar ja t ex med vikt?
Jag har för mig att den breddade Duken kom runt vintern 11/12 eller 12/13. De breddade modellerna heter EPF (extended power frame). Så länge det står EPF på bindningen så har de den som är breddad mellan monteringsskruvarna

Snödjup

Tillbaka
Topp