Armada ARG på topptur...

Armada ARG på topptur...
Är det nån som testat Armada ARG på lite krävande toppturer? Med varierande förhållanden o.s.v. Inte bara powpow.
På grund av den skumma sidoskärningen borde dom ju kunna bita ifrån iaf lite mot is o skare o kartong o annan skit. Mer än jämförbara skidor i kategorin åtminstone.

Armada ARG på topptur...
Har inte testat ARG, men gjorde några turer på Pontoon:s i veckan. Det är ju en liknande skida så det går väl att dra lite slutsatser av det. Snön var från hårdkartong/betong till 1 - 2 cm regnskare med rätt djupt socker under. Gick med Trekkers och hudar skurna för toonsen.

Erfarenhet: Funkade utmärkt på de underlag jag gick på och visst är det lite tyngre men inte så att det störde mig. Skråa i regnskaren gick utmärkt och följa i spåren från min kompis betydligt smalare Mantra var förvånansvärt simpelt, inte alls krångligt vilket jag trodde att det skulle vara. Skråa på betong/kartong funkade oxå men trekkers är ju inte så vridstyva så man fick rätt mycket hudkontakt vilket man kan tycka hjälper eller stjälper, jag tyckte det underlättade utan att öka ansträngningen speciellt mycket.

Bärigheten är rätt trevlig och överlag så sjönk toonsen ner ca hälften av min kompis Mantror utan att på nåt sätt förlora fästet i knorvliga partier. Toonsen är ju rätt mittmonterade så jag var orolig att kickturns skulle vara svårare eftersom mina 189:or är betydligt längre mot baktippen än de jag tidigare gått på. Men rockern gör att det är rätt enkelt att få till kickturns med bra svep i. När det var tajt och brant testade jag att göra "lappkastturns" så att jag istället vände mig utåt dal istället för in mot berg, detta krävde en skidlängd förbi slaget den före gjort men funkade utmärkt för mig. Allt som allt så var det inga problem alls i hanterandet och jag tyckte det funkade bra överlag.

Och på vägen ner sedan i skarsnön så var det verkligen värt att ta toonsen på promenad. Mer lätthanterade skidor i krävande snö och stökig skog har jag inte åkt på och på ett öppet fält kunde man verkligen surfa iväg som om det vore djupt fluff istället för skare och laja stora svängar med ett brett smajl etsat i nyllet.

Armada ARG på topptur...
Tobias-Frost sa:
Har inte testat ARG, men gjorde några turer på Pontoon:s i veckan. Det är ju en liknande skida så det går väl att dra lite slutsatser av det.
Liknanden???? ARG har en anläggnings yta på ungefär 40 cm mot snön om du ska gå på skrå.....

//H

Armada ARG på topptur...
Liknande = Båda är rockrade, båda är "semitwintip", båda har en mkt liten skärning på mitten, båda har liknande bredd på anläggnings ytan (ARG = 135-133-134, Pontoon = 136-129-131), båda har pintail. Pontoonen har hela ca 80 cm anläggnings yta dock...

Så, bland alla rockrade-twintip-pintail skidor på marknaden så finns det vissa likheter anser undertecknad, framförallt om man undrar hur de beter sig att topptura på. Vilket jag tolkade som en undran hur de funkar att huda på och allmän hantering i sådana situationer.

Armada ARG på topptur...
hahaha jämförde precis dessa skidor och så lika är de inte: 125-135-133-134-120 jämfört med 160/130/122... Och hittar du skärningen på Pontoonen får du gärna visa mig den... Då det är en "pintail"

Poonton är sjukt mycket bättre än ARG. Åkte den på slrå i söndags och den var snäppet bättre än Spatula. Och jag skulle aldrig komma på att montera på en turbindning på en sådan skida då det finns skidor med ungefär samma bredd och som har mycket bättre konstruktion för det.

//H

Armada ARG på topptur...
Om du åkte på den i söndags så är det ju lätt för dig att kolla upp. Sätt skidorna tätt tillsammans med belaget upp och titta längsmed från tippen så ser du skärningen klart och tydligt...

Måtten är från min stållinjal här hemma och visst skulle jag kunna plåta den men eftersom du har tillgång till ett par så kolla upp själv. Notera att jag bara refererade till måtten på anlägningsytan, om du ska ha hela så är det: Tipp = 160, start på tipprocker = 136, under pjäxmarkering = 129, start på tailrocker = 131, tail = 120.

Well, angående val av turskida och bindning så är ju det helt klart ett personligt val beroende på snö, berg och vilja. Efter ha turat på lite bredare skidor i all möjlig snö så kan jag iaf säga att smala skidor med skärning går bort numera. Mycket skojsigare att ett roligt rakt verktyg under pjäxan när det vänder neråt oavsett hur bra eller tråkig snön är. Och man kan ju alltid hämta andan, dricka massa choklad, titta på utsikten och gagga lite på toppen om det är tungt upp. det är vad jag gillar att göra oftast...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp