Armada BDOG, Edollo eller Line TW Pro som intro-parkskida

LimpusB

Aktiv medlem
Nu är det även dags för mig att köpa ett par parkskidor. Men vad ska jag ha? Vad säger samlade expertisen här på Freeride? Har läst massa recensioner, inkl Blisters rätt detaljerade, men allt utgår ju oavsett från åkare som redan kan köra park. Vad ska en parknovis som jag ha? Är 172 lång, 83 kg.

Är i övrigt en avancerad åkare, åker stabilt på hela berget. Förutom just parken. Aldrig kört rails eller boxar och är helt ärligt rätt kass på att hoppa. Men nu ska dottern börja prova park så då får jag väl hänga på och se det som nästa års säsongsutmaning att få in lite butters och en 360 i arsenalen. Jag är alldeles för feg för större hopp, så vi snackar alltså nåt som är mer lämpat för mindre tricks/hopp och kanske lite boxar (jag kommer alltså INTE åka svarta linjen i Bräcke, haha…). Skidan kommer bara gå i parken, jag har redan skidor för resten av berget.

Har kollat en del på Armada BDOG, Armada Edollo och Line Tom Wallisch Pro. Av dessa verkar BDOG passa bäst, eller är de för mjuka?

Tacksam för alla tips.

Line Chronic 94 el Armada ARV 94. Båda finns i din längd vilket ju är ca din egen längd. Som alltid - mittmontera...:-)

BDOG - blir för mjuk.
Edollo - lite för bred.
TW Pro - är mer en ren comp-ski.

Line Chronic 94 el Armada ARV 94. Båda finns i din längd vilket ju är ca din egen längd. Som alltid - mittmontera...:)

BDOG - blir för mjuk.
Edollo - lite för bred.
TW Pro - är mer en ren comp-ski.
Tack! Som jag befarade med BDOG. För mjuk.

Men vad är nackdelen med för bred (Edollo)? Älskar ju breda lagg :)

Ska spana in Chronic och ARV (som jag trodde var för hård). Tack för tips!

Med dina 83 kg så är nog ingen parkskida för hård..:-)
men Chronic 94 är mjukare än ARV.

För bred i den bemärkelsen att en bredare skida har sämre känsla på rails. När parken är hård är även en smalare/hårdare skida att föredra. De flesta kör idag på 90-95 mm, allt detta enligt min son som är en parkåkare av rang...:-)

Snödjup

Tillbaka
Topp