Armada JJ, Armada ARG, Elan Boomerang, Line EP

jernevi

Ny medlem
Tjena!!

Jag står nu inför ett nytt inköp och är intresserad av dessa skidor. därav skapade jag denna tråd och öppnar upp en fri diskusion ang dessa skidor. Jag blir tacksam av all information ang dessa lagg och ordet är fritt. Skidorna som diskuteras i denna tråd borde hålla sig till:

Armada JJ
Armada ARG
Line EP Pro
Elan Boomerang

samt
4FRNT CRJ

jag själv är ute efter ett par kvicka offpistlagg som i stort sätt enbart skall köras då det dumpats, annars plockar jag oftast fram parklaggen och leker runt antingen i parken eller lite varstans. Jag älskar skogsåkning likaså stora öppna bowls eller ytor.Planearar att sticka till Japan denna säsong samt en sväng till alperna och kanske även till ngt svenskt ställe. Jag är 180cm lång och väger ca 78kg. sodär nog med info, tråden är öppnad

tack som fan för alla svar!

Min erfarehet av armadas elfshoe tech. säger att någon av deras skidor är vad du borde köpa.. väldigt kvicka i sin åkning, JJ kommer funka galant för alla puderdagar. CRJ-skidan är snygg som få och verksamt ganska diskret/lagom rocker men tror inte att den mäter upp till armadan!

Valde mellan JJ och ARG, det slutade i JJ.. mest för att ARG är så långt min kunskap sträcker sig till för dom djupa dagarna.. Och JJ är en lite mer lekfull skida du kan använda så fort det dumpat.. men rätta mig om jag har fel är inte mest insatt som andra verkar vara här på forumet.

Jag är själv grymt sugen på Elan Boomerang men har inte läst om så många som kört den. Den är väl minst jibb av de du nämner ovan. Också minst rocker.

Jag letar inte alls efter jibbegenskaperna men gillar som regel mjuka skidor. Har tidigare åkt på gamla K2 Maiden och 07 Big daddy.

Enligt vad jag kan utläsa av FriFlyts skidtest så är Boomerang ganska medelhård med lite mjukare tail. Tapern går in 38/22 cm fram/bak, ganska mycket alltså. Rockern 41/40,5. Tyvärr ingen uppgift om höjden på rockern men det ser inte ut att vara så mycket när man ser på videon på powdermags gear guide.
( http://www.powdermag.com/buyers-guide/2010/elan-skis-1/ )
Platt spann, 27 m radie, 2576 gr, 2361 kvcm. (Riktigt siffernörderi i väntan på skidtestarhelgen i Tandådalen)
Den vann för övrigt testet i Fri Flyt i konkurrens med bl a nya BC Sevun, EHP 193, Big Dump, Katana och S7.

Jag skulle säga som de andra, gå på någon utav armada modellerna. Lätta och fina... Ett annat alternativ är K2 Hellbent som också är en renodlad puderskida för det riktigt feta dagarna. Och som jag förstod det så ska skidorna bara användas när det snöat mycket vilket gör att Hellbenten kan vara att tänka på.

Jag är ungefär lika långa som du (182 cm) men något lättare, och mitt val för dom feta dagarna i vinter blev K2. Det berodde dock mycket på att jag fick dom till ett grymt pris. Men med i mitt val var också de båda armada modellerna. Anledningen till det var just dess kvickhet i svängar då jag gillar att kunna slå om på en femöring (något som kan vara bra när man åker t.ex. skog).

Så mitt val skulle bli Armada. Kanske arg:n före JJ då denna ska ha lite mer "surf-känsla". Sen att den är sjukt snygg skadar ju inte heller. Eller ett par hellbent. Samtliga modeller med en marker jester.

Själv körde jag på JJ i början av sässongen förra sässongen. Å du vet ju va ju tyckte om dem=) Sjukt kompetent skida, så mkt i en skida, kvick i skogen mellan granarna. Tyckte detta va ultima skidan innan ja testade Bent Chetlern som ja kör på nu=) Gör JJ:n ca 1cm bredare overall och lite mjukare och lekfullare i tip och tail. Du kollar på både JJ och EP pro, dessa skidor e väldigt olika då JJ är hyffsat styv endå, går å kötta lite med. Medans EP Pro e väldigt mjuk å studsar fram då de blir uppkört. Dock har ja hört att årets EP Pro skall vara styvare? Vilket bådar gott!

tack som fasen för alla svar hittils. lutar allt mer åt ngn armada variant. robbsa har även funderat på bent chentler, du tycker den är mycket bättre eller?? är den lika kvick osv? vad jag har hört är inte arg:n lika kvick som JJ stämmer det?? sen har jag också en fråga om man skall köra en jester och sedan använda sig av en alpine trekker om man skall tura eller om man skall köra en duke bindning på? vad tror ni är det dumt att mounta en randoné på dessa lagg?

peace out

blir inte hellbenten lite mjuk om man kör på lite och det skulle vara lite uppkört osv??

jernevi sa:
blir inte hellbenten lite mjuk om man kör på lite och det skulle vara lite uppkört osv??
Det stämmer. Den är riktigt mjuk faktiskt. Passar dock mig som är lite lättare.

När det kommer till frågan om bindningar måste du fråga dig själv hur mycket du egentligen kommer tura med dom. Jag stod i valet och kvalet när det gällde bindning till mina Hellbent, slutade på en vanlig Jester då den var rätt mycket lättare plus att jag insåg att detta inte va några skidor jag kommer tura med. Men sen väger Benten ganska mycket mer än vad Armada modellerna gör så... Men ett par JJ med en Duke är inget jag skulle tacka nej till ;) Det finns mycket matnyttig info om bindningarna på Markers hemsida ( http://www.markerusa.com/duke16.php )

Senast ändrad:
Humm.. knappt någon som pratat EP Pro? Märkligt, kanske inte är så många som åkt på den? Jag har iallafall både EP Pro och ett par JJ's och jag skulle säga att EPn är en sjukt mkt roligare skida att åka på allmänt ( OM man inte ska hänga i parken ). Älskar att den är lite mjukare, man kan verkligen leka och buttra runt på vad som helst i alla förhållanden.

ConnyJMellgren sa:
Min erfarehet av armadas elfshoe tech. säger att någon av deras skidor är vad du borde köpa...
Armadas elfshoe tech är ju egentligen bara early rise/taper, precis som EPn har. JJ's är styvare, vet dock inte hur stor skillnaden är på årets modeller eftersom årets EP är styvare än dom jag åker på.

mittpartiet på hellbenten är långt mycket hårdare än vad ep pron är. Visst fan fladdrar dom som ankor, men den lilla bäryta som finns på hårt underlag brukar räcka ganska långt.

nomme sa:
Humm.. knappt någon som pratat EP Pro? Märkligt, kanske inte är så många som åkt på den? Jag har iallafall både EP Pro och ett par JJ's och jag skulle säga att EPn är en sjukt mkt roligare skida att åka på allmänt ( OM man inte ska hänga i parken ). Älskar att den är lite mjukare, man kan verkligen leka och buttra runt på vad som helst i alla förhållanden.

ConnyJMellgren sa:
Min erfarehet av armadas elfshoe tech. säger att någon av deras skidor är vad du borde köpa...
Armadas elfshoe tech är ju egentligen bara early rise/taper, precis som EPn har. JJ's är styvare, vet dock inte hur stor skillnaden är på årets modeller eftersom årets EP är styvare än dom jag åker på.
Elfshoe ær oxå att den har spann under foten...

lånar tråden lite. ARG är den helt helt värdelös i pisten? Inte för att de ska användas där, men man vill ju kunna transportera sig till liften med hedern i behåll.

inga problem låna den så mycket som möjligt ju fler som diskuterar dessa lagg, evetuellt andra inom samma typ är bara positivt. kul att höra och veta lite vad andra har för funderingar och tycker om laggen osv, speciellt om folk har åkt på dem.

rock on

Lånar tråden lite, är också inne på Armada jj men också s7an, vet att jjen är mera för bc jibb. men hur pass mkt lättare är dom än s7an och hur pass mjukare är dom? tror att jj kommer bli för mjuk för att dra på i bc och big mtn.

Martok sa:
Lånar tråden lite, är också inne på Armada jj men också s7an, vet att jjen är mera för bc jibb. men hur pass mkt lättare är dom än s7an och hur pass mjukare är dom? tror att jj kommer bli för mjuk för att dra på i bc och big mtn.
JJ ær bra mkt lættare æn S7an.Exakt vet jag inte meen..
Armada JJ 175 = 1980g
S7 176 = 2115g
S7 188 = 2336g
JJ 185 ???

huh...trodde s7 var bra mkt tyngre alltså. Ja Kanske kan vara før att JJ har så sjukt låg svingvikt då??

Sandberg sa:
Själv körde jag på JJ i början av sässongen förra sässongen. Å du vet ju va ju tyckte om dem=) Sjukt kompetent skida, så mkt i en skida, kvick i skogen mellan granarna. Tyckte detta va ultima skidan innan ja testade Bent Chetlern som ja kör på nu=) Gör JJ:n ca 1cm bredare overall och lite mjukare och lekfullare i tip och tail. Du kollar på både JJ och EP pro, dessa skidor e väldigt olika då JJ är hyffsat styv endå, går å kötta lite med. Medans EP Pro e väldigt mjuk å studsar fram då de blir uppkört. Dock har ja hört att årets EP Pro skall vara styvare? Vilket bådar gott!
Hur är bent chentlern i snabba svängar i skog och för den delen i pist med?

Teufel sa:
Sandberg sa:
Hur är bent chentlern i snabba svängar i skog och för den delen i pist med?
I skog kommer den ju vara snabb och fin. Inte før att jag har kørt just den men har kørt liknande skidor (EP Pro) som var løjligt snabba i skogen.

Har precis fått mina CRJ188 monterade! Monterade dom på "strecket" som befinner sig ca 6cm bakom mitten av skidan...kändes balanserat och bra. Första intrycket av de är. Jäkligt fulsnygga...fina färger men fult lejon! Ganska tunga, men låg svingvikt. Samt att formen känns som en smalare Armada ARG med skärning. Älskar rockern på dom! Nu ska vi se vad de presterar! Återkommer med en ordentlig recension när de har blivit rastade ;)

Peas!

Martok sa:
jj är väll styvare än s7?

Stepup sa:
Martok sa:
jj är väll styvare än s7?
Mjaaaa. Möjligtvis styvare under foten. Men overall så är S7 styvare.

Tillbaka
Topp