Nja, det finns ju redan en vanlig gondol på Funäsberget, och det var lite annorlunda att första gången åka med den (när man är van vid Alperna). Första reaktionen var: Oj, är vi redan vid mellanstationen? Nä, vi är framme vid toppen...

Skämt åsido, den var faktiskt inte så dum där den gick rakt upp från andra sidan vägen vid Hotell Funäsdalen, och den hade en ganska trevlig nerfart också. Den mesta skidåkningen på Funäsberget matas ju av 6-sitt expressen.
Du menar väl inte gondoler i Ramundberget och Tänndalen?
De nerfarterna är på 200-245 fhm, och att vid varenda på- och avstigning ta av och sätta på skidorna för de korta nerfarterna? Nej tack.
Jag tycker inte att man ska bygga gondoler på fallhöjder under 400 m. Där ska det vara express sittliftar, och de får gärna ha 600-700 fhm så man får effektiv och trevlig skidåkning.
3S liftar används vad jag har sett i Alperna till de stora matarliftarna med höga fallhöjder. Korta gondolbanor byggs där även traditionellt med en kabel.
Är nog en kostnadsfråga.
Som jag har nämnt tidigare så kostade den fantastiska Eisgrat 3S Bahn i Stubai hisnande 64 miljoner Euro att bygga.