[Artikel] 2 nya stolsliftar byggs i Åre till nästa vinter

Blir inte många liftar i sverige om alla ska ha 600 fhm.
Jo, det finns massor av obebyggda fjäll som har mer fallhöjd än så.;)

Edit: Nu var det ändå bara min personliga uppfattning om liftar jag gav uttryck för, inte att de tvunget skulle vara i Sverige. Finns tyvärr en del skidområden i Österrike som på senare år har "besudlats" med en massa korta gondolbanor, när det hade varit bättre med sittliftar.

ÄR det denna gulmarkerade du menar?

Visa bilaga 14488

Jag hoppas mer på att det handlar om en lift som "Nyslipade" tänker, från västra delen av målområdet väster om VM8-ans dal och uppåt. Idealet vore väl om även denna lift nådde upp till gondolplatån eller vad det heter, därifrån når man ju alla backar inkl dem vid Bräckeliften, men då blir den ju också vindkänslig som VM8-an... Lurigt.
Jag gissar att det kommer att byggas ett rejält lifthus på toppen väster om avstigning, det är ju precis på knölen som vinden ifrån väst är ett problem. Ett plank liknande sadeln lär också göra skillnad.

Nja, det finns ju redan en vanlig gondol på Funäsberget, och det var lite annorlunda att första gången åka med den (när man är van vid Alperna). Första reaktionen var: Oj, är vi redan vid mellanstationen? Nä, vi är framme vid toppen...:rolleyes:
Skämt åsido, den var faktiskt inte så dum där den gick rakt upp från andra sidan vägen vid Hotell Funäsdalen, och den hade en ganska trevlig nerfart också. Den mesta skidåkningen på Funäsberget matas ju av 6-sitt expressen.

Du menar väl inte gondoler i Ramundberget och Tänndalen?
De nerfarterna är på 200-245 fhm, och att vid varenda på- och avstigning ta av och sätta på skidorna för de korta nerfarterna? Nej tack.
Jag tycker inte att man ska bygga gondoler på fallhöjder under 400 m. Där ska det vara express sittliftar, och de får gärna ha 600-700 fhm så man får effektiv och trevlig skidåkning.:)

3S liftar används vad jag har sett i Alperna till de stora matarliftarna med höga fallhöjder. Korta gondolbanor byggs där även traditionellt med en kabel.
Är nog en kostnadsfråga.
Som jag har nämnt tidigare så kostade den fantastiska Eisgrat 3S Bahn i Stubai hisnande 64 miljoner Euro att bygga.
Nja, jag tänkte mer på bicable-liftar än 3s-system i Sverige.

Bilagor

• Gondolas-of-a-circulating-detachable-bicable-ropeway.png
    Gondolas-of-a-circulating-detachable-bicable-ropeway.png
    45 KB · Besök: 141
Ja, gruvindustrin i Sverige har använt bicable hur länge som helst och de har nog inte velat stanna linbanan pga. vädret. Detta är också ett lättare system som skulle kunna moderniseras och användas med stolar också.

Ja, gruvindustrin i Sverige har använt bicable hur länge som helst och de har nog inte velat stanna linbanan pga. vädret. Detta är också ett lättare system som skulle kunna moderniseras och användas med stolar också.
Här är en tråd med litet kul diskussion om just detta... Kanske är det något sånt här som Skistar planerar för oss?

1640100201644.png

Fast fördelen med 2S (bicable) är tydligen främst att man kan ha längre mellan liftstolparna (som vid kabinbanor), snarare än ökad stabilitet. Eftersom bärlinan står stilla så går den att spänna hårdare.

Suck. :oops::coffee: Bara det blir bättre på något sätt.

Fast fördelen med 2S (bicable) är tydligen främst att man kan ha längre mellan liftstolparna (som vid kabinbanor), snarare än ökad stabilitet. Eftersom bärlinan står stilla så går den att spänna hårdare.

Suck. :oops::coffee: Bara det blir bättre på något sätt.
Man kan väl behålla avståndet mellan stolparna så att man får sidostabilitet. Sen kan man ju ta fram ett 3S-light också, men då tror jag att kostnaderna skenar iväg lite väl mycket.

3S liftar används vad jag har sett i Alperna till de stora matarliftarna med höga fallhöjder. Korta gondolbanor byggs där även traditionellt med en kabel.
Är nog en kostnadsfråga.
Som jag har nämnt tidigare så kostade den fantastiska Eisgrat 3S Bahn i Stubai hisnande 64 miljoner Euro att bygga.
Tänkte på detta; får skidorterna i Alperna stöd av sina regioner/delstater eller investerar de i alla dessa galet fina liftar helt själva?

Tänkte på detta; får skidorterna i Alperna stöd av sina regioner/delstater eller investerar de i alla dessa galet fina liftar helt själva?
Jag har ingen aning faktiskt, men det är ju en helt annan jämn ström av turister hela säsongen, och inte alls så ojämnt koncentrerad som till lovveckorna i Sverige.

Plus att alpernas skidorter inte ligger lika typiskt i ”glesbygd” som i Sverige. De är oftast en naturligt integrerad del av ett livligt näringsliv i (eller nära) hyggligt välbefolkade områden. Men jag tror att de är ganska duktiga på att maximera EU-stöd etc om det går att få.

Det är faktiskt inte jättesvårt att bygga liftar som inte är väderkänsliga, Kabin är inte så väderkänslig, trots att den har ett rejält vindfång och har ett utsatt läge.
Så vi får hoppas att det inte är ekonomerna på Skistar som bestämmer lift och läge, utan de som kan sin sak där

"Swiss and Austrian resorts illustrate even further the community model of governance. Their funding relies on local syndicates in charge of ski resort development and promotion, this being a kind of regional capitalism made up of gradual investments. In this way, the development of winter sports benefits from greater social acceptance, shared between local people, inhabitants or tourism professionals, often both. To gain benefits from operations on a ski area is not the main aim. The goal is to entice tourists to frequent restaurants, hotels and to use other tourism services. Investments for snow production naturally follow this incremental dynamic so as to reach a current state of development: one of the highest in the Alps."

Källa: Review of ski resort operating costs and market analysis

Tex Seilbahn Komperdell GmbH ägs 99,99 % av Gemeinde Serfaus och Fisser-Bergbahnen GmbH 92,02 av Gemeinde Fiss. Dessa två bolag bygger och opererar liftarna i Serfaus-Fiss-Ladis.

Senast ändrad:
Jag bettar en Aprés-öl på att liften till väster går mellan Åre View och Bräcke*.
De har en nedfart från Gästrappet till Åre View, så en lift i samma område låter logiskt.

*(Kan såklart gå hela vägen till Rödkullen också)
Nja. Den kommer gå strax väster om VM8an, men inte så långt bort som Bräcke. Ska avlasta VM8an och då den inte kommer gå lika högt upp blir den oxå mindre vindkänslig

Lite besvikelse ändå va? Visst, WC-vadbrytarliften har väl snart passerat bäst-före datum. Men två nya liftar som tillsynes inte bidrar till något mer än att flytta folk från ett område till ett annat. 8 år har det tagit sedan sista investeringen med fjällgården/sadeln/tege. I den takten kan vi fortsätta spekulationerna kring vad som händer nästa gång vid 2030. Ersätta ullådalen med en ny släplift? Om det ens finns någon snö längre…

Lite besvikelse ändå va? Visst, WC-vadbrytarliften har väl snart passerat bäst-före datum. Men två nya liftar som tillsynes inte bidrar till något mer än att flytta folk från ett område till ett annat. 8 år har det tagit sedan sista investeringen med fjällgården/sadeln/tege. I den takten kan vi fortsätta spekulationerna kring vad som händer nästa gång vid 2030. Ersätta ullådalen med en ny släplift? Om det ens finns någon snö längre…
Man får ta vad man får antar jag.
Ingen snö? Varför skulle det inte finnas snö. Snöar som tusan i Åre.

Vi har fått fram ännu lite mer om planen för Åres liftsystem:
Visa bilaga 14535
Lite synd om hummeln försvinner. Brukar gilla att köra runt i den om det är stängt i högzon. Man hinner många varv, och pucklarna är roliga, och ofta hittar man fin snö i skogen - att åka hela vägen ner, hoppa in i en gondol - gör att varje varv säkert tar dubbelt så långt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp