Kan säkert bli bra för att avlasta Gustavsbacken och samtidigt tydliggör man sitt huvudområde vilket är vid experium. Troligtvis bäst åkning i Sverige på försäsong.
Utveckla gärna. ”Troligtvis bäst åkning i Sverige på försäsong”
Bra år med mycket snö kan det väl vara ok i Lindvallen på försäsongen. Om försäsongen börjar vid första advent alltså. De brukar ju ha en försäsongspark som vissa år är ok. Men en försäsong i Lindvallen kan också vara blomkål i halva gustavsbacken, gräs, sten och hundratals gubbar i nya goretexställ som livnär sig på mintu och jäger från morgon till kväll och stannar hela veckan efter skidtestar.
Men bäst i Sverige? Två ggr har jag varit i Hemavan i slutet av november. En gång med hur mycket snö som helst, skogsåkning och puder. En gång med tillverkad snö som ändå slog Lindvallen med hästlängder både parkmässigt och de pister som var öppna. Kiruna har jag tyvärr inte varit i på försäsong. Men det jag har hört gör att jag är väldigt skeptisk till att Lindvallen skulle vara ett av Sveriges bästa försäsongsområden.
Om nu inte kriterierna för försäsong inkluderar mintu, jäger och klackarna i taket med goretexboysen o s v.
Jag har själv haft grymt bra dagar i Lindvallen. Var där de sista veckorna efter påsken för några år sedan. Det var mycket snö och sol. Men typ inget folk. Det gick fortfarande att åka i gravarna och skogen. Vi hittade en modern fräsch fullutrustad värmestuga där ingen utom vi var. Vi hade i stort sett kunnat storhandla, fylla upp kylen. Bädda i sofforna. Ta med oss Baden baden stolar och grill. Provat på livet som hudockupant. Självklart parkerade vi på en parkeringsplats till ett outhyrt boende nära värmestugan utan tanke på att betala avgift. Mest av bekvämlighet då vi hade skistar all det året. Trots att vi hade det otippat grymt jäkla bra så var det nog knappast bäst eftersäsong i Sverige det året. (Hade omständigheter och ekonomi tillåtit så hade jag såklart hellre spenderat de där veckorna i Riksgränsen) Vi åkte även några dagar till Åre under de veckorna. Där var det också jäkla nice med sol och hyffsat avbefolkat men mindre snö.
Jag har haft andra bra upplevelser i Lindvallen (ca 3/100) Men det är liksom tillfälligheter som har gjort det bra. Jag skulle egentligen inte rekommendera någon (utom min värsta fiende) att lägga pengar på att åka dit.
Men om vi snackar smala pister. De har väl den där Stina? Förvånansvärt kul pist med lite naturliga halfpipe och quarterpipes? Och skogsåkning bredvid på båda sidorna. Eller så lurar man sig själv. Upplever den bara som kul om man jämför med pisterna som ligger runt omkring.
Jag var i Lindvallen igår och slängde lite skräp på Gubbmyren. Tog en fika på Bedits. (Ja Burger King har stängt, vete faan vad som händer där) men iallafall. Vilka var på Bedits? Ja det var samma solbrända silverhåriga goretextomtar. Men de hade bytt fjolårets goretex till fläckfria fjällräven jackor från årets kollektion, putsade vandringskängor av bästa skinn. Lusekoftor för flera tusen. Brittiska Gummistövlar upp till knävecken. Ett glas cava i handen. Jag tror inte att de har varit i skogen eller vandrat en meter. Men de hade iallafall ”RÄTT” utrustning. Och om de vill så kan de ju gå lite på södra Kungsleden. Den är ju ändå asfalterad, belyst och har sittbänkar vart 100e meter. Eller gå behöver de ju inte göra. De kan ju gå 20 meter från parkeringen och ta en selfie vid portalen. Det räcker. Då har man bildbevis helt utan att riskera att trampa i hundskit.