[Artikel] 8 stora norska skidorter inleder samarbete: "– förhoppningen är ett gemensamt liftkort"

Redaktionen

Aktiv medlem

Åtta av de största norska skidanläggningar slås nu samman för att få norrmännen att stanna inom landet, istället för att resa till alperna, kommande vinter. Och förhoppningen är ett gemensamt liftkort.

Läs hela artikeln:

Ivo

Aktiv medlem
Äntligen någon som försöker rubba Skistars nästan monopolliknande dominans. Kan vi få se något liknande i Sverige?
Jag skulle vara beredd att betala ganska bra för ett gemensamt liftkort för ex kläppen, funäsfjällen, bydalen och kittelfjäll. 🙏

Kungpulan

Medlem
Skistar behöver verkligen konkurrens! Mer än välkommet! Är sugen på att åka till Hafjell för första gången denna säsongen. Men norrmännen har ju en annan filosofi när det kommer till corona och landsgränser så man får väl avvakta ett tag

rodney_piston

Aktiv medlem
Äntligen någon som försöker rubba Skistars nästan monopolliknande dominans. Kan vi få se något liknande i Sverige?
Jag skulle vara beredd att betala ganska bra för ett gemensamt liftkort för ex kläppen, funäsfjällen, bydalen och kittelfjäll. 🙏
Man kan ju hoppas på lite mer oheliga allianser.
Säsongskort kläppen 4800, funäs 5300.....med en dollar kurs på knappt 9 sek så är väl de tillsammans ungefär samma pris som ett ikon pass??? Men såklart väldigt mycket mer begränsat. och sen vill du ha en helg i kittel och en i Bydalen eller något annat kul ställe.
..typ 2500 till då!!! 11600 mas o menos....så får man ju oftast ta fram multiplikationsknappen eftersom man får betala för familjemedlemmar som inte har inkomst...Men det är det är det värt. Det får man tillbaks sen. Shaun White köpte ett hus till sina föräldrar när han var 16!!! Så småningom börjar man fatta att ungarna inte är Shaun White men det är fortfarande värt varenda krona. Att få hänga med sina ungar och tonåringar och umgås och göra det roligaste som finns tillsammans byter jag inte bort mot miljarders miljarder.

Men visst vore det riktigt riktigt nice om någon kunde fixa någon form av allianskort på några svenska anläggningar??? Vi leker med tanken att det är de anläggningarna som nämns. 5 anläggningar varav funäskortet redan är en liten allians. Vad ska kortet kosta? 8000??? De flesta som köper kortet kanske har i snitt 60 åkdagar per år (om man nu inte bor på någon av orterna eller skadar sig, men i snitt) i Vanliga fall skulle jag gissa att en åkare med mer än 40 åkdagar per år får kompromissa lite och kanske ha just 1 eller 2 säsongskort och kanske lyxa lite med någon extra avstickare. Om det skulle finnas ett allianskort så skulle ju den kategorin av åkare få se mer och åka till anläggningar man annars inte åker till varpå de anläggningarna får visa upp sig lite mer, kanske hyra ut ett boende mer och sälja en gulasch extra. Det skulle ju automatiskt bli så att ett gäng skidåkare skulle känna att fasen vad kul nu väljer jag bort anläggningar som inte är med i kortet och provar någon som jag egentligen inte hade tänkt mig som är med på kortet!!!

En annan grej som Skistar har likande som alliansen kanske skulle kunna sno och förädla. Om man har ett säsongskort på en anläggning där man åker mest. Så skulle man få typ 50%rabatt på utvalt boende och liftkort på andra orter i alliansen när det var lågsäsong??! Eller 15 dagar per säsong eller något sånt??!

Mina antaganden är ovetenskapliga helt utan efterforskning. Och ordet "allians" har inget med politik att göra. Tänker mer på den gamla hårdrocksturnen unholy Alliance där fler stora band turnerade ihop istället för att ha enskilda headlineturneer som lockade de närmast sörjande på relativt små arenor. Kunde man tillsammans slå ihop sina fans, få en större publik och spela på större arenor. Bra för fansen bra för banden. Bra för biljettpriset..

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp