Men statistiken säger något annat
Från folkhälsomyndigheten:
experience.arcgis.com
Vårdplatser tas upp på hemorten om det inte är akuta men sedan transporteras man till sitt hemsjukhus så snart det går. Så det tror jag nog aldrig var en fara. Förvaret har ju satt in Herkulesplan för detta syfte och även Blackhawks.
Att det inte är fler nu än vid jul kan lika gärna bero på att det var fler som testade sig inför jul för att kunna fira med familjen än vad det är nu.
Skåne hade ju tex ca 1400 fall mer v1 mot v52 enligt statistiken vilket jag kan tycka är en stor ökning.
Vården går upp i krisläges avtal igen för att hantera mängden smittade.
Utan smittspårning kanske inte vi kan knyta detta till skidregionerna men det har inte hjälpt ändå.
Sedan är ju Sverige faktisk mer än Stockholm så det ska kanske inte ses som någon måttstock då det var en kraftig ökning i av andra orsaker under hösten som nu avtagit. Utan man får nog kolla på den sammanfattade statistiken och den pekar bara åt ett håll.
Det här är en delad diskussion och vi internet troll kommer inte kunna hitta rätta svaren här men jag rekommenderar att man studerar statistik och data på det stora hela sedan får man ta sitt eget beslut hur man vill tro och tänka. Dock är fakta fakta.