[Artikel] Åre har Sveriges näst "billigaste" liftkort

Nja ... Inte nödvändigtvis. Bor man i Skåne går det lika bra att slänga sig mot Alperna. Nu gör inte jag det, så bil för mig blir för drygt till Alperna.

Och för dryga två år sedan (pre Corona) åkte vi (2 vuxna o två barn) en sväng till Åre och en till Dolomiterna. Likvärdigt boende i lgh. Dolomiterna något billigare (även om det var marginellt) för resa (bil Åre, flyg + transfer Dolomiterna) , boende och liftkort.
Två fantastiska resor tack vare tur med snödumpar, men det är ändå ganska klart vad som var bättre.

Gjorde en snabbkoll i år. Lite dyrare till Alperna, men .... Såååå mycket mer upplevelse i Alperna.

Och då är jag ändå en av de som faktiskt gillar Åre (men tycker Skistar nu går över gränsen då man exploaterar, tar bort bra saker (1000-metern, Kabinbanan) och inte ersätter med något).
Prisjämförelser Alperna vs. Fjällen är egentligen irrelevanta. Om det skiljer några tusenlappar hit eller dit är ju valet avgjort på förhand. Ungefär som att säga, jag ska skaffa ny bil och Fiaten är 7% billigare än Mercan… vilken ska jag välja:unsure:;)
Äpplen och päron ska egentligen inte jämföras utan ätas var för sig.:)

Prisjämförelser Alperna vs. Fjällen är egentligen irrelevanta. Om det skiljer några tusenlappar hit eller dit är ju valet avgjort på förhand. Ungefär som att säga, jag ska skaffa ny bil och Fiaten är 7% billigare än Mercan… vilken ska jag välja:unsure:;)
Äpplen och päron ska egentligen inte jämföras utan ätas var för sig.:)
I jämförelse med Alperna så skulle väl Åre vara en Trabant? Det går helt enkelt inte att jämföra, klasskillnaden är för stor..

Åre Skistar, helt oseriöst översäljande lurendrejeri

Bilagor

• Screenshot_20220228-104308_SkiStar.jpg
    Screenshot_20220228-104308_SkiStar.jpg
    141.6 KB · Besök: 208
Tyvärr finns det just nu större problem i världen att bekymra sig för än Skistar/Åres liftköer.:(

Med det sagt så finns det tydligen ändå skidsemestrande svenskar som gärna betalar dyra pengar för att stå mer i liftkö än att åka skidor under sportlovsveckorna.
Obegripligt.
Under hela förra veckan i Graubünden, stod jag sammanlagt mindre i liftkö än vad som syns på din webcambild.
Och som sagt, Åres liftkort kostar lika mycket som på en bättre skidort i Alperna.

Näsfjällets 795 pix för ett veckokort är ju rena klippet jämfört med Skistar. Dessutom får du troligen massor med plats då stället enligt artikel här på forumet tydligen har konkat.

Nä, det är faktiskt inte Skistar som gör "fel" här utan det är de där människorna som av någon anledning väljer att betala dyrt för resa, boende, liftkort och säkert maten också för nöjet att stå i liftkö och träffa banken i backen. Jajamen, i sitt instaflöde så gör Skistar Åre reklam för att man kan träffa den sponsrande banken i backen. Trots eller tack vare denna vuxendagisaktivitet så var den där liftkön nästan borta någon timma senare. Och man behöver oftast inte ta sig längre bort än Duved för att slippa köerna om man nu inte gjort det mer taktiska valet att åka i något av de andra skidsystemen som står till buds.

Näsfjällets 795 pix för ett veckokort är ju rena klippet jämfört med Skistar. Dessutom får du troligen massor med plats då stället enligt artikel här på forumet tydligen har konkat.
Nja, nuvarande ägare Fjällresorts är inte i konkurs och på deras webbsida anger dom "ägarschism" som anledning till att det är bommat. Å andra sidan så är alla Fjällresorts bolag startade 2020 eller 2021 så kanske förra ägaren som konkade?

Det verkar hur som helst vara jävligt stängt!

Tillbaka
Topp