[Artikel] Att Gubbjibba eller inte Gubbjibba

Redaktionen

Aktiv medlem
gubbjibbareyo-750x380.jpg

Var går gränsen för att kalla det gubbjibb? Johan Kristofers nystar i denna stora fråga

Läs hela artikeln:

Intressant. Det påminner mig om att jag gjorde mina första backflips, 31 (!) år gammal.
Gubbe. Och det är tio år sen denna säsong. Fan, va tiden går. Undrar om jag ska försöka motbevisa mig själv och kasta iväg lite backflips i vinter. Eller inte. Fast å andra sidan. Vi är väl alla där ute för att ha kul? Oh well, whatever, nevermind...

Jag skulle säga att det inte är gubbjibb när en person av äldre ålder än genomsnittet kör.
Det brukar ju kallas gubbskate i olika ramper/hallar osv, men då är det ju när flertalet äldre samlas för att åka ihop.

Efter 25 kan man gubbjibba på dispens, efter 30 så gör du det per definition*. *=Regeln är dock att man inte gör något värre än att det skulle kunna klassas som teståk bland de duktiga jibbarna. Dvs max 5:a och kanske nån 7:a, framåt, bakåt etc. Dvs att man är som en ouppvärmd yngling och därmed är vissa grabar (och givetvis shiftys) att föredra då även stelheten ingår i gubbegreppet.

Så med denna glasklara(?) definition så gubbjibbar du verkligen inte. Undantaget som bekräftar regeln osv.

Själv blev jag kallad gubbe rakt ut i Bräcke redan i mitten av 00-talet. då man tog avslutningsåket efter bergsåkningen genom svarta linjen med storlaggen och ryggsäck.

Räknas gubbjibb även utanför repen? Känns ju som vi är fler 25-30+ som hänger där ute än i parken tänker jag...
Men det finns nog en och annan åsikt här så jag antar gärna författarens förslag till diskissionsölen under NM! :)

Gubbjibb består av två komponenter. Att det är en gubbe dvs någon över 30 (företrädesvis med barn) som jibbar dvs åker på rails och hopp. Detta har således ingenting med relativt ålder att göra och exkluderar all form av "åka genom parken påväg hem". Det handlar om äldre män som inte vill något annat än att fortsätta göra det de älskar mest av allt. Genom att slänga på epitetet "gubb" skapas en viss ursäkt för att slippa snurra av rails eller rotera mer än två varv. Men märk väl att det ändå krävs mer än god vilja.

Tillbaka
Topp