[Artikel] Boardie - För gladare stjärtar

Redaktionen

Aktiv medlem
IMG_3524-750x380.jpg

"The T-bar has been a pain in the ass since 1934 - Until now". Vissa uppfinningar är så självklara och så bra att det är obegripligt att ingen kommit på dom redan.

Läs hela artikeln:

Givet så är det en snowboardåkare som utvecklar skidåkningen...igen....

"The non progression of skiing has always been funny to me" - Mike Ranquet

Det ser ju ut som att man behöver byta hela bygeln?
Vore det inte bättre med en pryttel som man bara sätter ovanpå den befintliga bygel? Nåt man bara klickar på typ.
Det borde ju minska produktionskostnad samt att jag kan tänka mig att anläggningar inte är så sugna på att byta ut alla sina byglar.

Kul att någon som åkt snowboard hela livet har problem med något man bara har problem med första helgen på säsongen ... Kanske är så att denna uppfinnare helt enkelt bara åker för lite ?

... Och är det meningen att det ska föreställa att hon på bilden åker bräda? ...

Hur gick det med detta; har någon/några skidorter köpt detta system?
Kom att tänka på det nyligen när jag åkte ankarlift med små barn, att dessa kanske var skönare när man åkte lite obekväma ställningar.

Ankarliften i barnområdet i Björnrike har den här typen av byglar, eller något liknande i alla fall. Det är faktiskt klart bekvämare, både för barn och vuxna.

Hur gick det med detta; har någon/några skidorter köpt detta system?
Kom att tänka på det nyligen när jag åkte ankarlift med små barn, att dessa kanske var skönare när man åkte lite obekväma ställningar.
Hemsidan verkar ligga nere, senaste uppdateringen på Insta gjordes 2021. Ankaren finns nog kvar på en del anläggningar men företaget verkar inte finnas kvar.

Den är väldigt bra om man står två i liften och framför allt med barn. Men åker man själv föredrar jag den gamla varianten, den här ger lite känsla av att man håller på att glida av

Det är ju knappast så svårt att förstå varför ett sådant här företag med en ensam ogenomtänkt idé aldrig slår igenom.

Tar inte många minuter att lista ut vad problemet med ett sådant här bredare och bekvämare ankare är: Det fångar mer vind!
Detta medför att ankaren fastnar i liftstolparna och snurrar runt liftvajern. I bästa fall går ankaret eller linan till ankaret sönder, i värsta fall spårar liften ur.

Typiskt skolprojekt som inte tänkt hela vägen. Någon gång är det bra att stanna upp och reflektera över om det verkligen är rimligt att ingen har tänkt på ens unika och självklara idé tidigare. Eller kan det kanske vara så iden inte är så unik som man tror? Kan hundratals redan ha tänkt tanken men förkastat den redan på idéstadiet?
Men visst, man behöver inte en bra produkt för att tjäna pengar. Det räcker med en bra säljare.

Marknaden för dessa ankare är alltså begränsad till vindskyddade liftar vilket begränsar den möjliga produktionsvolymen och priset blir därför högt.

Senast ändrad:
Om jag förstått det rätt så var deras affärsidé inte att sälja bredare skönare ankare till skidanläggningar utan att sälja reklamplatsen på ankaret och att ge skidanläggningen bredare och skönare ankare. Det var ju en riktigt fiffig idé, lite för fiffig verkar det som.

Snyggt! Fråga gärna liftpersonalen om de har problem blåsiga dagar. :)
Det har varit blåsiga dagar och den liften har gått. Den heter Blåbergsliden och går längst ned i systemet, vid ett barnområde. Skönare att ha i knävecket iaf.
Skulle också vilja ha svar direkt från någon som jobbat med en sådan här lift, har aldrig sett någon topplift utrustad med dessa bekvämare ankare.

Att bygga om ankaret till en vinge är inte en idé som flyger i min värld men kan ju vara jag som överdriver problemet med vindfång, kanske bara är på speciellt vindutsatta platser som det blir problem.

Skulle också vilja ha svar direkt från någon som jobbat med en sådan här lift, har aldrig sett någon topplift utrustad med dessa bekvämare ankare.

Att bygga om ankaret till en vinge är inte en idé som flyger i min värld men kan ju vara jag som överdriver problemet med vindfång, kanske bara är på speciellt vindutsatta platser som det blir problem.
Det kan mycket väl stämma som du säger, men hade varit intressant att höra från liftpersonalen.

Undrar om en perforerad planka hade hjälpt mot vinden (men ändå bibehållit bekvämligheten)? Antagligen inte...

Det kan mycket väl stämma som du säger, men hade varit intressant att höra från liftpersonalen.

Undrar om en perforerad planka hade hjälpt mot vinden (men ändå bibehållit bekvämligheten)? Antagligen inte...
Snackade med de på anlägningen förra veckan och de är en av de liftar de kör i hårdast vind så det verkar inte påverka det så mycket. Är nog andra faktorer som påverkar mera så som riktning, styrka och hur mycket det är i byarna.

Snackade med de på anlägningen förra veckan och de är en av de liftar de kör i hårdast vind så det verkar inte påverka det så mycket. Är nog andra faktorer som påverkar mera så som riktning, styrka och hur mycket det är i byarna.
Att det är en kort lift som går i skogen påverkar nog väldigt mycket.

Trots stolt ägare av benig gubb-gump tycker jag att nuvarande lagom "smala" skänklar på T-liftarna passar ganska bra in i vecket nedom skinkorna och nedom det ben som håller till ungefär där. Gissar att de med mer "padding" baktill har ännu mindre problem.
Man ska ju ändå inte "sitta" på bygeln och utan att ha provat känns detta som en lösning i jakt på ett problem som inte finns. POMA-liftarna däremot...

Tillbaka
Topp