[Artikel] Contour släpper ny hjälmkamera

Redaktionen

Aktiv medlem
Contour räknas som en av de stora spelarna på hjälmkamerascenen och nu släpper de sin nya kamera. Kameran har fått namnet Contour+ 2 och enligt tillverkarna själva är den utrustad med de mest uppskattade egenskaperna från Roamen och original Contour.

Läs hela artikeln:

Visst borde det skrivas Contour+2 alt. Contour+ 2 mot vad det är nu? Det är ju en uppdaterad version av Contour+...
Jag tycker den verkar grym, hade den bara haft 720p på 120fps-läget så hade Sony fått det svårt. NU lär det vara bättre bild med denna, men ändå.
Jag hoppas Dustin har lite dålig koll och bjussar på bra studentrabatt på denna framåt vintern!

Kanske bara jag, men jag tycker inte att kvalitén va så märkvärdigt bra... :/

Kan bli svårt att konkurera med GoPro2, då den kommer kosta 4500 spänn....tror de flesta nöjer sig med HD hero kameran strax under 3000 som jag anser är minst lika bra som denna

Contour verkar ha lite bättre användarvänlighet med sina enkla knapptryck och app-styrningen i telefonen är ett +

Då kan jag upplysa dig om en god nyhet V1rrepinne, GoPro HD Hero2 finns redan, och den kostar 3500 precis som den förra versionen gjorde då den var ny! Idag kan du antagligen hitta 2an för mindre är det priset. Och GoPro släppte ju som känt olika produkter som ger stöd för samma funktioner som Contour har. Även om Contours variant är bra mycket smidigare! (just att man inte behöver något annat än kamera och telefon).

Riktigt risig promovideo förövrigt jämfört med GoPros video inför släppet av Hero2...

Om Contour+ 2 kostar 4500:- och fjärrstyrning via smartphone-appen ingår så är inte priser så långt ifrån GoPro.

GoPro HD Hero2 kostar 2850:- men man behöver GoPro WiFi Combo KIT 1390:-för att kunna styra kameran via smartphone så total kostnad blir 4240:-

Hade skrivit ett långt inlägg om för och nackdelar Contour vs. Go-Pro men de blev ett SQL fel :(
Att jämföra de olika lösningarna är lite som att jämföra äpplen och päron.
Prismässigt med samma finesser hamnar de båda prismässigt ungefär lika.
Tycker du 4500:- är för dyrt och inte vill ha alla finesser välj en "nacked Go-Pro" alt. en Contour Roam.

Contour har sina fördelar, Go-Pro andra fördelar...
Vid optimala förhållanden ger de ungefär samma kvalitet på resultatet.
Vid sämre förhållande så finns de fler inställningsmöjligheter i Contour än i Go-Pro, men de ger samtidigt större möjligheter att "förstöra" ett klipp genom felaktiga inställningar. Contour är smidigare, Go-Pro enklare så kan man forstätta in i evighet med jämförelser och de är bara upp till var och en vad man själv tycker är bäst. Jag skulle vilja ha en Contour som hjälmkamera men en Go-pro som "bröstkamera"...

Patrik, skaffa Lazarus-tillägget till din www-läsare så slipper du sådant framöver. Ovärderligt.

Tillbaka
Topp